Lipsa finanţărilor şi demotivarea personalului, problemele învăţământului românesc

Lipsa finanţărilor şi demotivarea personalului, problemele învăţământului românesc

Anul 2010 a însemnat o agravarea a problemelor învăţământului românesc, din cauza crizei economice şi a atitutidinii iresponsabile a Guvernului, a declarat preşedintele Federaţiei Sindicale din Învăţământ (FSI) "Spiru Haret", Gheorghe Isvoranu, într-o conferinţă privind impactul crizei economice asupra domeniului educaţional.

"Subfinanţarea cronică de-a lungul anilor, în jurul a 3% din PIB, deşi legile prevăd alocarea a 6-7% din PIB şi chiar o diminuare a bugetului educaţiei în 2010, este una din marile probleme cu care se confruntă învăţământul românesc", a spus Isvoranu, citat de Agerpres. Acesta a precizat că sistemul se confruntă, de asemenea, cu o infrastructură inadecvată unui sistem educaţional modern, în condiţiile în care 82% dintre clădirile şcolare sunt construite înainte de 1970, iar 10% dintre şcoli nu au aviz sanitar şi numai 36% dintre şcolile din România au conexiune la internet. O altă mare problemă a învăţământul românesc o reprezintă nemotivarea resursei umane, a adaugat Isvoranu Mai mult, managementul unităţilor şcolare a fost politizat excesiv, deşi numirea directorilor are la bază desfăşurarea unui concurs, iar angajarea trebuie făcută în funcţie de competenţe manageriale. Învăţământul, un câmp experimental "În realitate, directorii sunt numiţi anual, în funcţie de afinităţile politice, iar intervenţia politicului este excesivă la nivelul Minsterului Educaţiei şi al Inspectoratelor şcolare din teritoriu", a spus Isvoranu. Nu în ultimul rând, liderul FSI Spiru a precizat că învăţământul românesc a reprezentat un câmp experimental pentru reformele educaţionale, deoarece fiecare ministru a dorit o nouă lege a învăţământului, "dar dorind să fie numai a lui, desconsiderând ce s-a făcut anterior". "S-a ajuns la o situaţie absurdă, în care niciun ministru nu ţinea cont de experienţa predecesorului său, de necesitatea unei continuităţi a procesului de reformă. O situaţie deosebită o reprezintă actuala conducere a Ministerului Educaţiei, ministrul Daniel Funeriu, care, fără o experienţă în învăţământul românesc, a încercat să-şi impună propria lege, neţinând cont de specificul învăţământului nostru, de poziţia sindicatelor, a asociaţilor de părinţi, elevi şi studenţi", a subliniat preşedintele FSI Spiru Haret.