Noua tehnologie OnAir va permite, in premiera, folosirea terminalelor mobile in avion, incepand din septembrie 2007.
Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatica (EASA) a dat unda verde la folosirea telefoanelor mobile in avioane incepand cu septembrie 2007, informeaza Airbus. Astfel, vor fi posibile atat convorbirile, cat si trimiterea sau primirea de SMS-uri si e-mailuri in avion.
Deocamdata, numai aeronavele Airbus au fost certificate sa foloseasca sistemul OnAir ce permite conectarea tuturor dispozitivelor GSM sau wireless si folosirea acestora ca si cum ar fi la sol, fara a interfera cu sistemele vitale de comunicatii ale avionului.
Peste 90% dintre pasageri au mobilul la ei
Studiile arata ca exista o cerere foarte mare pentru acest serviciu in randul celor care calatoresc cu avionul. Peste 90% dintre ei au un telefon mobil, iar peste 40% au un telefon inteligent, pe care doresc sa-l si foloseasca.
Utilizarea telefoanelor mobile va fi insa restrictionata la altitudini mai mici de 3.000 de metri, iar echipajul avionului poate lua oricand decizia inchiderii sistemului OnAir daca apar anumite probleme, precum interferentele.
Costul unui minut de convorbire va fi de aproximativ 2,5 dolari, iar al unui SMS, de 50 de centi, destul de piperat pentru posibilitatile unui client ce calatoreste cu o companie low cost (cu pret redus).
Serviciul tinteste insa oamenii de afaceri care aveau de suferit inainte de pe urma faptului ca in timpul zborurilor nu puteau comunica cu partenerii sau cu angajatii. Tehnologia OnAir a fost dezvoltata de compania cu acelasi nume, la care actionari sunt Airbus, SITA si Tenzig Communications.
Compatibil si cu Boeing
Tehnologia este compatibila si cu avioanele Boeing, insa acestea trebuie sa mai astepte o vreme pana la implementarea ei deoarece OnAir este o tehnologie gandita special pentru Airbus.
Astfel, Boeing a selectat compania Elitegroup Computer Systems (ECS) pentru a dezvolta o solutie de implementare rapida a sistemului si pe avioanele sale, mai ales ca exista companii aeriene care au o flota compusa exclusiv din aeronave de acest gen.
Un exemplu este compania low cost irlandeza Ryanair, ce are o flota compusa din 136 de aparate Boeing, pe care doreste sa implementeze noua tehnologie. Primul avion de pasageri care va avea montat sistemul OnAir pentru a-l testa este un Airbus, folosit pe curse scurte de catre Air France.
Alte companii aeriene, precum BMI (Marea Britanie) sau TAP (Portugalia), au incheiat deja acorduri in urma carora vor putea beneficia de noua tehnologie. Emirates si Iberia vor instala, de asemenea, OnAir in viitorul apropiat.