Evenimentul Zilei > Actualitate > Jurnalul TVR, divizat de razboiul dintre Palate
Jurnalul TVR, divizat de razboiul dintre Palate

Jurnalul TVR, divizat de razboiul dintre Palate

In redactia Stirilor TVR, „lumea a inceput sa se imparta intre oamenii lui Basescu si oamenii lui Tariceanu”, spune ex-editorul Radu Gafta.

Radu Gafta, editor la stirile TVR, a ales o cariera la Comisia Europeana, unde, din 15 februarie, va incepe sa lucreze ca traducator. Se va muta in Luxemburg impreuna cu sotia, pentru un salariu de baza motivant: 4.200 de euro.

A aplicat pentru post acum doi ani, cand lucra la Realitatea. A intrat apoi in TVR, iar ultimul an l-a „prins” de serviciu in ziua casetei „Spaga pentru Remes”. In octombrie, a fost batut de un reporter intr-o altercatie in redactia TVR. Considera ca redactia TVR a fost atinsa de razboiul politic dintre Palatele Cotroceni si Victoria si ca, din teama de a nu deranja, Jurnalul face jocul elefantului in magazinul de portelanuri.

EVZ: Ce te-a facut sa vii in TVR, dupa o perioada de criza de imagine a institutiei?
Radu Gafta:
Nu am fost singurul. Am plecat in perioada respectiva mai multi de la Realitatea TV: Cosmin Prelipceanu, Nadina Dogioiu, Liviu Popescu. Sigur ca acum nu vreau sa ascund faptul ca si Rodica Culcer, care era directorul stirilor TVR si cu care lucrasem la BBC, era o garantie pentru mine. Voiam sa lucrez cu ei la schimbarea imaginii TVR.

Meciul Culcer – Giurgiu a dat startul

Cand au aparut problemele?
Lucrurile au fost coerente pana cand a aparut conflictul dintre Rodica Culcer si Tudor Giurgiu (fostul presedinte TVR – n.r.). Foarte multa lume a vorbit despre un conflict politic. Nu stiu in ce masura e o coincidenta faptul ca a aparut in momentul in care s-a acutizat asa-zisul razboi dintre palate. Toata lumea a inceput sa se imparta intre oamenii lui Basescu si oamenii lui Tariceanu. E o impartire care ma revolta! Atunci s-a spus ca Tudor Giurgiu este omul lui Tariceanu, iar Rodica Culcer, omul lui Basescu, si ca Giurgiu are o misiune sa o inlature pe Rodica Culcer de la conducerea Directiei de stiri. Eu nu stiu daca a fost chiar asa. Atunci a fost un vant de primavara pe langa ce s-a intamplat dupa ce s-a schimbat conducerea si a venit Alexandru Sassu.

Cum au simtit stirile ca s-a schimbat conducerea?
Am avut o idee preconceputa. Am considerat anormal ca un om care pana ieri fusese membru al unui partid sa conduca TVR. Din pacate, ideea mea preconceputa mi-a fost confirmata in prima sedinta pe care am avut-o cu Sassu. El ne-a spus ca ceea ce vrea sa schimbe, printre altele, este lipsa de obiectivitate a Jurnalului. Bun, nu era bun din punct de vedere tehnic, era batranicios, dar ni se parea ca lipsa de obiectivitate e ultimul lucru pentru care puteam fi atacati.

Editori in criza de autoritate

Ca editor, ce s-a schimbat?
Presiunea, ca editor, o sa radeti, nu venea de sus in jos, ci de jos in sus. Pentru ca in momentul in care a aparut acest conflict, autoritatea Rodicai Culcer a fost subminata si dupa aceea, pentru ca noi nu mai aveam cui sa ne adresam mai sus, a inceput sa fie subminata si autoritatea noastra. Atunci discutiile cu reporterii au inceput sa fie din ce in ce mai dificile.

In ce constau?
De ce sa facem o stire asa sau altfel. De ce sa-l sun si pe cutare? N-am timp! Nu raspunde la telefon etc. Discutii aparent normale intr-o redactie, dar foarte dese. Mi-e greu sa explic de ce, dar pur si simplu autoritatea editorilor nu mai era respectata. Problema este ca, la un moment dat, a aparut aratatul cu degetul: „Voi faceti asa pentru ca bateti in directia respectiva, pentru ca sunteti ai lui Basescu”.

Era interesul cuiva sa se creeze aceasta situatie?
Din pacate, asa se petrec lucrurile in TVR. Ceea ce se intampla in exterior in viata politica are influenta si in interiorul TVR. Asa a fost intotdeauna. Principala problema a TVR si a angajatilor nu este controlul politic. Controlul politic se muleaza pe o anumita cultura organizationala: TVR e al meu! Al oricarui angajat. Eu sunt la TVR, asa ca sunt cu mult mai important decat oricine altcineva. Asa ca pot sa folosesc TVR in scopuri personale, in razboaiele mele.

Fie ca sunt cu vecinii, fie ca sunt procese pe care le am si pe care vreau sa le rezolv, fie ca m-am suparat pe primar, fie ca am o prietenie cu cineva si vreau sa-l promovez. Principalele conflicte pe care eu si cu alti oameni din TV le-am avut in interior de aici au pornit. Nu au fost conflicte politice. Un reporter facuse un reportaj despre Centrul Cultural Roman de la Praga. Cand am citit stirea respectiva, era foarte clar ca omul avea un dinte, nu stiu din ce motiv, impotriva Centrului Cultural si a directorului de acolo.

CARTE DE VIZITA

Cariera in televiziune

Radu Gafta a ocupat, pana in octombrie anul trecut, functia de editor general la principalul jurnal de stiri de la TVR 1, dupa care a fost mutat editor la jurnalul regional de pe TVR 2. Schimbarea (care a implicat si alti editori) a fost decisa de Madalina Radulescu, director interimar al Departamentului de stiri, imediat dupa filmul „Spaga pentru Remes”.

Inainte de TVR, Gafta a fost editor la Realitatea TV. A lucrat si ca prezentator si reporter al buletinelor de stiri din weekend, de la B1. Intre anii 2001 si 2005, Radu Gafta a tradus documentare difuzate pe Discovery Channel, Animal Planet si Reality TV. Gafta a lucrat vreme de trei ani la BBC Londra, unde a produs si a prezentat emisiuni informative. Totodata, Gafta a lucrat in Pro TV trei ani, ca editor la stiri.

RADIOGRAFIE

Stirile postului public se feresc sa deranjeze

Radu Gafta defineste situatia din televiziunea publica in context politic: „TVR este o oglinda a societatii romanesti”. „In momentul de fata, si acolo, asa cum este si in restul societatii, a disparut orice fel de balanta a valorii. Oamenii nu mai sunt cantariti decat dupa ceea ce se percepe ca fiind pozitionarea lor fata de acest conflict politic. Jurnalistii nu mai sunt categorisiti decat daca scriu impotriva lui Basescu sau pentru Basescu, impotriva lui Tariceanu sau pentru Tariceanu.

Oamenii nu mai pot fi creditati cu o opinie onesta”, spune Gafta. Apele tulburi din politica, dar si din TVR au dus la o reorientare a subiectelor: „Ceea ce vad eu in jurnalul TVR este un jurnal care se fereste sa atinga absolut orice, ca un elefant intr-un magazin de portelanuri: merge pe varfuri. Si atunci abordam, in general, subiecte sociale, care sunt foarte importante, foarte pe gustul publicului:nu e apa calda, nu stiu cine s-a aruncat pe geam, problemele de sanatate ale populatiei. Nu supara pe nimeni, in sensul ca toata lumea este de acord ca e o problema. Incercam sa nu mai deranjam nici politic, nici economic, nici in alte feluri. E foarte greu sa deranjezi in momentul in care nu ai niste repere sau incredere in cel de langa tine. De cele mai multe ori, reporterului nu i-a spus nimeni ce sa faca. Dar exista o suspiciune care submineaza absolut tot ce e acolo”.

Audientele TVR sunt si rezultatul perceptiei publice: „Imaginea TVR a avut mult de suferit si cred ca asta s-a reflectat in rezultatele de audienta. Cei care se uitau la noi pentru ca credeau ca suntem mai putin inclinati catre senzational s-au dus catre Realitatea. Daca vrei sa vezi o stire politica, economica sau o dezbatere cat de cat cuprinzatoare, inainte te uitai la Realitatea si la TVR. Acum, la TVR nu prea mai ai de ce sa te uiti”.

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: