Autostrada Comarnic-Brasov, ultimul tronson al sectiunii ce va lega Bucurestiul de Ardeal, va fi scoasa la licitatie in Ajunul Craciunului, pe 24 decembrie.
Mai multe criterii si conditii de participare, din anuntul facut public recent de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), ridica serioase semne de intrebare.
Austostrada Comarnic - Brasov costa de trei ori mai mult decat o autostrada construita in conditii similare in Croatia. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, a scos la licitatie Autostrada Comarnic - Brasov, ultima portiune neatribuita a sectorului Bucuresti - Brasov. Procedura de selectie se va derula in Ajunul Craciunului, pe 24 decembrie, zi care ar putea fi declarata libera de guvern.
Mai multe criterii si conditii de participare din anuntul facut public recent de CNADNR ridica serioase semne de intrebare cu privire la viitoarea licitatie. O alta chestiune care atrage atentia este cea a pretului anuntat pentru tronsonul Comarnic - Brasov, situat intre unu si trei miliarde de euro.
Concesiune pe o perioada incerta Intai de toate, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a decis ca acest tronson de autrostrada sa fie construit in regim de concesiune. Desi au ramas mai putin de doua saptamani pana la licitatie, oficialilor de la CNADNR nu le este foarte clar ce va presupune constructia viitoarei portiuni de autostrada din punct de vedere tehnic, dar mai ales cu ce bani va fi construita.
Perioada pe care se va intinde aceasta concesiune este incerta pentru Dorin Debucean, director general adjunct in cadrul CNADNR, responsabil de proiecte. „Nu s-a pus problema sa fie un parteneriat public-privat, ca statul sa intre in aceasta asociere. Va fi un contract de concesiune, pe 25-30 de ani, iar finantarea va fi asigurata de constructor”, ne-a declarat Debucean.
Care este pretul?
Suma anuntata de CNADNR pentru realizarea acestui proiect este si ea incerta, intre unu si trei miliarde de euro. Marja de doua miliarde de euro pentru cei 60 de kilometri de autostrada situati intre Comarnic si Brasov este considerata imensa de constructorii de drumuri contactati de EVZ, care au dorit sa nu fie citati insa.
Sursele EVZ sustin ca suma de 1-3 miliarde de euro pentru cei 60 de kilometri de autostrada este nerealista, in conditiile in care valoarea contractului cu Bechtel pentru construirea celor 450 de kilometri ai Autostrazii Transilvania a fost, la licitatie, de 2,4 miliarde de euro.
„Din cate stiu eu, este un tronson greu, dar la fel de greu este si primul tronson de la Bechtel, de la Brasov la Fagaras. Trebuie sa-i intreb pe cei care au facut caietul de sarcini, pentru ca o logica au avut. Eu nu am citit anuntul, va spun sincer”, ne-a declarat Dorin Debucean, director general adjunct in cadrul CNADNR, responsabil de proiecte.
Raul Mag, inginer in cadrul CNADNR la departamentul care raspunde de construirea Autostrazii Bucuresti - Ploiesti, sustine ca suma necesara construirii tronsonului Comarnic - Brasov este putin peste un miliard de euro. „Studiul de fezabilitate, care precizeaza indicatorii tehnico-economici, imi spune ca aceasta constructie este undeva la un miliard si ceva de euro. Avand in vedere ca este un contract de concesiune care se intinde pe o perioada mare, de 30 de ani, la momentul asta nu pot fi evaluate toate costurile”, sustine Mag.
Suma calculata din „experienta anterioara”
Intrebat cum s-a ajuns ca partea superioara a pretului sa fie de trei miliarde de euro, Mag spune ca, „avand in vedere experienta anterioara, am pus anumite procentaje si am vazut cam ce ar insemna sa facem acest proiect in 30 de ani si ce ar insemna 30 de ani in costuri. A rezultat ca se va duce pana la circa trei miliarde de euro”.
Mai mult, Mag sustine ca studiul de fezabilitate a fost facut doar pentru constructie, nu si pentru operarea si intretinerea care ar fi inclusa in concesiunea de 25-30 de ani. „Cum adica, sa punem doar constructia? Studiul de fezabilitate s-a facut din 2002. Nu am facut acum un studiu de fezabilitate care sa ne spuna ce inseamna si operarea, si intretinerea”, a completat seful adjunct al CNADNR, Dorin Debucean.
De trei ori mai ieftin in Croatia
Cei doi oficiali ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania nu au putut justifica cum s-au adaugat circa doua miliarde de euro la contractul de concesiune, in conditiile in care constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov costa, potrivit studiului de fezabilitate, in jur de un miliard de euro.
Si asa, suma este foarte mare. Pretul unui kilometru de autostrada in Croatia construit in zona muntoasa, care a presupus solutii tehnice speciale - viaducte, tuneluri sau poduri -, a costat intre sapte si opt milioane de euro.
Un calcul simplu arata ca, daca cei 60 de kilometri de autostrada dintre Comarnic si Brasov se vor construi cu 1,2 miliarde de euro, pretul pe kilometru va ajunge la 20 de milioane de euro. Astfel, Romania ar continua sa fie tara care construieste cele mai scumpe autostrazi din Europa.
INCA O PORTITA PENTRU UN ANGAJAMENT?
Constructorul, selectat prin „dialog competitiv”
Procedura de atribuire a licitatiei este si ea una neobisnuita, in conditiile in care valoarea contractului este foarte mare: dialogul competitiv.
„Dialogul competitiv este cea mai avantajoasa varianta, din toate punctele de vedere. Noi nu ne-am putut permite sa tinem acest dialog competitiv”, mai spune Dorin Debucean, director general adjunct in cadrul CNADNR.
Iar pentru ca CNADNR nu avea experienta pentru a derula „dialogul competitiv”, a fost necesara angajarea unui consortiu care va consilia compania. „Este pentru prima data cand am gandit un joint ventures (n.r. - parteneriat pe termen redus) intre partea juridica, cea financiara si cea tehnica. Consortiul castigator este format din Louis Berger, Credit Invest si „Tuca, Zbarcea si Asociatii”. Acest joint ventures ne va consilia la dialogul competitiv.”
Companiile care formeaza acest consortiu sunt mai mult sau mai putin cunoscute. Louis Berger este o puternica firma americana de consultanta in domeniul ingineriei si dezvoltarii economice, iar Credit Invest este o societate de tip off-shore din Malta, perfect necunoscuta.
Prezenta casei de avocatura „Tuca, Zbarcea si Asociatii” in acest consortiu nu este deloc surprinzatoare, in conditiile in care avocatul Gabriel Zbarcea este un apropiat al premierului Calin Popescu-Tariceanu. Zbarcea a fost chiar presedintele AVAS in 2005, pentru noua luni, la propunerea PNL.
Suma pe care consortiul format din Louis Berger, Credit Invest si „Tuca, Zbarcea si Asociatii” o va primi pentru consultanta de specialitate pentru „elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare in vederea realizarii Autostrazii Bucuresti - Brasov, tronsonul Comarnic - Predeal” este confidentiala. „Mai sunt niste clarificari de facut, iar miercuri sau joi o sa va spunem”, a mai declarat Debucean.
SMECHERIE
Concesiune pe banii statului Modalitatea in care se vor acoperi costurile constructiei acestei portiuni din Autostrada Bucuresti-Brasov nu este stabilita inca. Conform caietului de sarcini pentru licitatie, constructorul trebuie sa vina cu finantarea.
„Sunt mai multe modalitati ca investitorul sa-si recupereze investitia facuta. Ori se pun taxe pe autostrada, si atunci banii sunt recuperati din taxe. Prin acele bariere, constructorul si-ar asuma un risc de trafic. O alta varianta sunt platile facute de guvern, si atunci riscul de trafic este exclus. Care este varianta? Nu este definitivata. Trebuie sa vedem ce e mai bine pentru interesul statului”.
Desi Compania din cadrul Ministerului Transporturilor organizeaza licitatia pentru o concesiune de 25-30 de ani, in ideea ca statul nu va plati constructia portiunii Comarnic - Brasov, Dorin Debucean ne-a declarat ca, in final, tot statul va plati constructia autostrazii: „Nota de plata pentru statul roman vine dupa ce se va incheia constructia. Statul va plati esalonat pe perioada de operare si intretinere”.
Debucean mai spune ca, daca se va merge pe alocatii bugetare, autostrada va fi libera, se va circula fara taxe. „Atunci platim la cel care l-a creditat pe constructor, practic statul va plati ratele facute de constructor catre banca. Daca din dialogul competitiv rezulta varianta de taxe pe autostrada, statul nu va plati nimic”, mai declara Debucean.