Românul care a lucrat la EFECTELE SPECIALE din Hobbit, Star Trek și alte filme celebre | INTERVIU

Românul care a lucrat la EFECTELE SPECIALE din Hobbit, Star Trek și alte filme celebre | INTERVIU

Românii au dovedit mereu că sunt talentaţi, iar printre cei cu care ne mândrim se numără şi Ioan Boieriu, care a participat la realizarea efectelor vizuale din filmul Hobbit.

Şi-a început cariera în România, însă a avut ocazia să plece peste hotare, unde a cunoscut succesul. Ioan Boieriu este un exemplu pentru toţi românii, mai ales că filmul la care a lucrat a fost nominalizat la Oscar. Tânărul şi-a început cariera în studio-ul Tiny Creatures din Brașov (redenumită Mirari Films de noul propietar al studioului, Eric Kaplan, scenarist și producător cunoscut la Hollywood). În prezent, Ioan Boieriu lucrează peste hotare şi a participat la realizarea efectelor vizuale la Hobbitul: Dezolarea lui Smaug, Star Trek – Into the Darkness, After Earth, White House Down, Priest, plus multe alte filme. Ioan Boieriu, locuiește cu familia sa în Noua Zeelandă și lucrează la renumita companie a lui Peter Jackson, Weta Digital, scrie animationmagazin.ro. Daniel Todoran-Rareş: Uitându-mă pe IMDb, am observat că ai debutat în industria cinematografică ca modelator şi rigger. Povestește-mi despre debutul tău în domeniul efectelor vizuale/ animație.

Ioan Boieriu: Cînd mă gîndesc la primele tentative în domeniul vizual parcă a trecut o vecie, acum 20 de ani… se întîmpla undeva prin liceu… inițial compilam diferite programe învățate la liceul de informatică care efectiv randau grafuri planare bazate pe simple ecuații matematice, mai tarziu trecînd la următorul nivel de grafuri infinite în spațiul 3D. Cam în aceeași perioadă am descoperit Photoshop-ul și 3D Studio Max sub MS-DOS. Am fost direct acaparat de posibilitățile artistice și tehnice ce le aveam la dispoziție… Internetul a fost sursa de inspirație pentru a învăța utilizarea softurilor.

Daniel Todoran-Rareș: De ce ai ales acest domeniu? Unde ai învățat să realizezi efecte vizuale?

Ne puteți urmări și pe Google News

Ioan Boieriu: Nici în ziua de azi nu pot spune că eu am ales domeniul … dar în mod evident am fost atras de el, iar în momentul în care mi s-a oferit șansa de a îl profesa am fost încîntat sa o fac. Din cîte știu eu primul studio de animație 3D din România a fost Tiny Creatures în Brașov. Am avut plăcerea de a lucra acolo cu o mînă de oameni talentați, ambițioși și autodidacți. Am învățat unii de la alții, iar concurența ne-a transformat din amatori în profesioniști. Dacă stau să mă gîndesc, acum majoritatea sunt seniori în ceea ce fac și sunt împărțiți în toate colțurile lumii.

Daniel Todoran-Rareș: Cum a fost la Dacodac – cel mai mare studiou de animatie din Romania?

Ioan Boieriu: O perioadă de aproape 5 ani cu bune și mai putin bune, cu suișuri și coborîșuri, o perioadă în care eu ca leader și artist am acumulat multe informații. Am fost influențat atît de management cît și de artiști, mulți dintre ei cu o experiență în 2D animation de peste 10-20 ani la momentul respectiv. Din acest motiv trecerea de la 2D animation la 3D animation s-a făcut într-un mod rapid și bine însușit. Inițial am ajutat ca și trainer de 3D pe diferite domenii (modelare, rigging, textură, lumini, efecte), apoi am devenit CGI Director (tradus în nomenclatura firmelor mari de azi jobul ce l-am făcut eu era de Head Of 3D/ Director Tehnic pentru studio). In acest timp s-au realizat o duzină de producții, două cred că merită neapărat menționate: primul film de cinema de animație 3D produs aproape în totalitate în România “Piccolo, Saxo et Compagnie” și un alt film de cinema “Jasper: Journey To The End Of The World”.

Daniel Todoran-Rareș: Înființat în 1992, Dacodac a debutat cu seriale de animație în 2D și cu realizarea animațiilor pentru reclame. Piccolo, Saxo et Compagnie, realizat de Dacodac a fost primul lungmetraj de animație 3D produs în România. Producția la Piccolo, Saxo et Compagnie a durat doi ani și a implicat 90 de persoane, toate angajate la Dacodac. Filmul a costat șapte milioane de euro, iar pre și postproducția s-au făcut în Franța. După succesul timid cu primul lungmetraj de animație 3D realizat în România – Piccolo, Saxo et Compagnie, cei de la studioul de animație Dacodac au realizat altă producție animată 3D – Jasper: Journey To The End Of The World/ Jasper – Călătorie la capătul pămîntului. Este vorba despre o coproducție cinematografică: România, Franța și Germania. Aproximativ 50 de oameni de la studioul de animație românesc au lucrat la execuția filmului pentru modelare set up, decoruri, animație 3D, lumini și compositing. Postproducția a fost realizată în Germania. În anul 2009, studioul de animație Dacodac a anunțat că a intrat în faliment și și-a închis porțile. Daniel Todoran-Rareș: După închiderea studioului Dacodac, ai hotărît să pleci în străinătate? Cum ți-ai găsit de lucru în străinătate?

Ioan Boieriu: Înainte de a veni la Dacodac, am avut șansa de a lucra în străinătate… Odată încheiat capitolul Dacodac mi-am concentrat eforturile de a lucra pentru străinătate cîteva proiecte ca freelancer. La un moment dat a devenit tot mai clară ideea de a pleca din țară și dorința mea de a lucra la proiecte pe partea de efecte vizuale.

Daniel Todoran-Rareș: Povestește-mi perioada cînd ai lucrat la Pixomondo. Cum ai ajuns să lucrezi la ei?

Ioan Boieriu: Deja locuiam în Germania de un an în momentul cînd am aplicat la ei. Practic aveau nevoie de un om care să știe să lucreze în Maya și 3ds Max, cineva care să poată combina tehnic diferite soluții de distrugere masivă (Maya) cu partea pirotehnică și o mulțime de particule (3ds Max). Proiectele la care am lucrat acolo au fost “Star Trek – Into the Darkness” și “After Earth”. Pixomondo Berlin a lucrat pentru “Star Trek – Into the Darkness” la cîteva secvențe printre care și cea denumită intern “Conference Room Attack at Starfleet Headquarters”. Pe scurt nava pilotată de Khan distruge sala de conferințe prin laserele devastatoare trimise, iar în final chiar nava este distrusă avînd o coliziune cu clădirea. Geamuri sparte, scîntei, întreg biroul distrus, bucăți din clădire, explozii, navă distrusă, fum atmosferic, etc. – ar fi doar o parte dintre elementele de efecte vizuale create de echipa din Berlin. A fost o colaborare extrem de interesantă nu numai pentru că regizorul JJ Abrams își dorea o mulțime de “lens flare”, dar și pentru că aproape fiecare scenă a fost refăcută datorită modificărilor dese ale editului. În ceea ce privește filmul “After Earth”, am lucrat la o duzină de cascade unele mai violente, altele mai puțin, dar și la impactul caracterului principal cu una dintre ele. Elemente atmosferice pe diferite straturi în adîncime au fost și ele parte din munca de zi cu zi. Simularea apei a fost realizată în Naiad, transformarea în mesh in 3ds Max, adăugîndu-se și aeration particles (un fel de strat atmosferic de apă). Proiectul a fost scurt ca și durată, dar intens, clientul stabilind look-ul cascadelor foarte tîrziu în producție, astfel că s-au făcut destul de multe teste.

Daniel Todoran-Rareș: Ai lucrat la multe filme de succes. Care ți-a plăcut cel mai mult?

Ioan Boieriu: În domeniul acesta lucrurile se mișcă repede, azi lucrezi la un film, mîine lucrezi la altul. Pînă acum 5 luni aș fi răspuns “Star Trek – Into the Darkness”, dar azi răspunsul este “The Hobbit – The Desolation of Smaug”.

Daniel Todoran-Rareș: În prezent lucrezi la Weta Digital și deja ai devenit effects technical director. Ce înseamnă acest lucru?

Ioan Boieriu: După părerea mea un artist ce produce efecte vizuale este obligat să lucreze eficient în mai multe domenii precum modelare, rig, cel puțin animație de obiecte, textură, lumini, compositing. Pe lîngă cele menționate, Weta își dorește în mod obligatoriu să ai și cunoștințe în domeniul programării. Fără acestea nu vei putea face față în producție. În fiecare zi se prezintă oportunități în care un simplu script sau o manipulare a codului softului în care lucrezi vor face diferența. Softul în care lucrezi este produs inhouse și efectiv se modifică zi de zi, se îmbunătățește, dacă ieri nu mergea ceva din diferite cauze, azi sau mîine se va găsi o soluție ce rezolvă problema (soluția poate să vină de la tine sau de la programatori dedicați). Pe lîngă asta la Weta fie se folosesc shadere deja create (manipularea shaderelor pentru Renderman dacă nu se face prin intermediul interfețelor), fie efectiv se crează, se programează. Bineînțeles, ca și orice alt artist, este necesar să ști să produci elementele dorite: apă, foc, fum, explozii, distrugeri, etc.

Daniel Todoran-Rareș: Cum te-ai angajat la Weta?

Ioan Boieriu: Pur și simplu am aplicat online, iar mai apoi am avut un interviu complex cu ei.

Daniel Todoran-Rareș: Mai sunt și alți români la Weta?

Ioan Boieriu: Da. Chiar un fost coleg din Tiny Creatures, Răzvan Vacar. Lucrează ca și motion editor/animator.

Daniel Todoran-Rareș: Povestește-mi o zi de lucru la ei.

Ioan Boieriu: Presupunînd că softul cu care lucrezi este deja însușit, atunci ai o zi cît de cît tipică (în caz contrar există o perioadă de adaptare la respectivul soft), si anume: ajung la muncă, verific simulările/ rezultatele zilei anterioare și te pregătești pentru dailies. Practic în această ședință arăți departamentului de efecte ce rezultate ai avut în ziua precedentă și se discută deschis despre următorii pași, probleme, soluții etc. Drept urmare mai departe aplici planul stabilit in dailies avînd o nouă mini discuție undeva după-amiază. În fucție de priorități lansezi simulări, randări, teste… Sunt zile în care în cadrul departamentului se prezintă noile update-uri la tehnologia creată inhouse, sau noi metodologii ce urmează să le folosești, programe noi, workshopuri pe diferite teme, etc.

The Hobbit: The Desolation of Smaug - FX credit list Daniel Todoran-Rareș: Mi-ai spus că ai lucrat la Hobbitul partea a doua. FELICITĂRI! În ce a constat munca ta la producția lui Peter Jackson? Citeşte intevriul integral pe site-ul Animationmagazine.ro.