În Rast se face port la Dunăre

În Rast se face port la Dunăre

Investiţia de patru milioane de euro va fi finalizată până la sfârşitul anului, iar autorităţile locale estimează că activitatea portuară va începe din primăvara viitoare.

În 2006, când localitatea doljeană Rast era sub ape, puţini s-ar fi gândit că proiectul de înfiinţare a unui port ar mai putea fi realizat. După ce apele s-au retras, autorităţile locale şi cele judeţene au demarat lucrările, portul fiind aproape finalizat.

Astfel, pe Valea Rastului, muncitorii lucrează acum zi şi noapte pentru a ridica un port după modelul celui de la Calafat.

Primarul comunei, Iulian Silişteanu, speră ca vremea să fie bună pentru ca, până la sfârşitul anului, acesta să fie predat „la cheie“. Exploatarea urmează să se facă de anul viitor, din primăvară, atunci când autorităţile locale intenţionează să achiziţioneze un mijloc de transport propriu.

Capătul portului din Rast este în oraşul bulgar Lom, situat la câţiva kilometri în amonte pe Dunăre. Şeful administraţiei locale din Rast a mers deja în Bulgaria, unde s-a întâlnit cu primarul Penka Penkova. „Ne dorim ca exploatarea portului să fie făcută de autorităţile locale atât aici, cât şi la Lom. Portul va fi deschis şi pentru nave mai mici, şi pentru traficul naval greu. Trebuie să identificăm un ponton care să poată fi propulsat, am văzut deja aşa ceva. Portul va avea viaţă lungă. De aici, prin Lom, avem practic deschidere spre tot continentul“, se laudă primarul Iulian Silişteanu. „Veneau firme mari, cu şlepuri“

În infrastructura şi amenajarea portului de la Rast au fost investite peste patru milioane de euro, bani obţinuţi printr-un proiect PHARE. „Este unul dintre cele mai puternice proiecte realizate în Dolj. Nu facem altceva decât să dăm viaţă portului care a existat aici, în anii ’30“, explică primarul din Rast. Iulian Silişteanu îşi aduce aminte că bătrânii satului veneau în vale şi făceau comerţ cu diferite produse agricole.   „Veneau firme mari, cu şlepuri, şi achiziţionau cereale de aici, de la Rast sau din localităţile învecinate. Acostau la noi şi aşteptau marfă“, explică primarul Silişteanu. De-a lungul timpului, a mai avut loc o încercare de resuscitare a activităţii navale pe Dunăre la Rast, şi anume prin anii ’50, însă la momentul respectiv planul s-a lovit de refuzul categoric al regimului comunist.   Pe de altă parte, în următorii ani, judeţul Dolj s-ar putea „îmbogăţi“ cu încă două porturi, pe lângă cel existent la Calafat şi portul de la Rast, aflat în construcţie. Astfel, există o serie de discuţii pentru amenajarea unui port care să facă legătura între Bechet şi localitatea bulgărească Oreahovo. Iar autorităţile din Gighera le-au promis italienilor de la Riso Scotti înfiinţarea unui port industrial, doar-doar nu vor renunţa la planurile de dezvoltare a unei plantaţii de orez şi a unui centru de prelucrare.

Dacă, până acum, în judeţ exista un singur port, cel de la Calafat, în următorii ani, alte trei localităţi doljene ar putea deveni porturi. În afara celui de la Rast, se poartă tratative pentru un port care să facă legătura între Bechet şi Oreahovo.   La Cetate, poetul Mircea Dinescu a inaugurat, în urmă cu un an, un port cultural, iar la Gighera, italienii de la Riso Scotti au fost asiguraţi de autorităţi că vor depune toate eforturile pentru înfiinţarea unui port industrial în zonă.

Ne puteți urmări și pe Google News