Italienii, maeştrii incontestabili ai stilului, se plasează foarte bine în tendinţe cu Grande Punto 1.4 T-Jet.
Moda motoarelor mici, pe benzină, cu turbo, face tot mai mulţi prozeliţi. Şi de ce nu ar fi aşa, de vreme ce avantajele sunt multiple şi uşor de sesizat? În primul rând, este vorba de plusul de putere. Uneori, aceste propulsoare ajung să ofere mai mulţi cai-putere decât unităţile normal aspirate, cu un litraj considerabil mai mare. Cuplul superior oferit la turaţii reduse facilitează accesul către întreg bagajul de resurse al maşinii. Minusul de kilograme de sub capotă îmbunătăţeşte prestaţiile dinamice şi reduce consumul.
Nu în ultimul rând, o capacitate cilindrică mică înseamnă şi taxe mai mici pentru proprietar. Fiat nu oferă niciun motor pe benzină mai mare de 1.4 litri pentru modelul Grande Punto, dar, de curând, importatorul Autoitalia a introdus în oferta sa cel mai puternic propulsor de 1.400 de centimetri cubi, botezat T-Jet. Graţie turbinei cu care este dotat, noul agregat dezvoltă 120 de caiputere şi un cuplu maxim de 206 Nm, disponibil la 2.000 rpm. Oficial, sprintul de la zero la 100 km/h durează 9,3 secunde. Grande Punto T-Jet poate accelera până la viteza maximă de 195 km/h.
Câştigul faţă de motorul de 1.4 litri şi 95 CP este considerabil: mai bine de două secunde şterse de la timpul necesar atingerii „sutei“ cu start de pe loc şi o viteză de top superioară cu 17 km/h. Toate acestea, în condiţiile creşterii consumului mediu cu doar o jumătate de litru la suta de kilometri. În testul efectuat de noi, consumul indicat de computerul de bord s-a situat, cum era de aşteptat, peste valoarea de 6,6 l/100 km indicată de constructor. Una dintre explicaţii (alta decât entuziasmul) ar putea fi lipsa celui de-al şaselea raport al cutiei de viteze, prezent, paradoxal, la 1.4 - 95 CP, dar absent aici.
Am condus anul trecut, la lansarea oficială din Italia, Grande Punto Abarth echipat cu acelaşi motor de 1.4 litri, dar setat pe două plafoane de putere superioare - 155 şi 180 de cai-putere - o maşinuţă cu adevărat spectaculoasă. Punto T-Jet e mai plăpând şi nici nu are setările sportive ale „Scorpionului“, dar, pentru cei doar grăbiţi, nu dependenţi de adrenalină, este, cu siguranţă, cea mai reuşită versiune a frumosului subcompact italian.