Hoţii reactivează „Pisicuţa” de Sărbători

Hoţii reactivează „Pisicuţa” de Sărbători

În perioada premergătoare Paştelui, hoţii „cibernetici” profită de apetitul românilor pentru cumpărături şi-şi îndreaptă atacurile către bancomate.

„După modelul «Bancpost», consacrat cu doi ani în urmă chiar de Paşte - când mii de români, mulţi dintre ei poliţişti, procurori sau parlamentari, s-au trezit fără bani în conturi -, şi anul acesta hoţii vor profita de apetitul oamenilor pentru cumpărături ca să-şi reorienteze «atacurile» către bancomate”.

Aşa a vertizează poliţiştii care se aşteaptă ca numărul fraudelor informatice să crească în această perioadă de criză economică, cu atât mai mult cu cât „conaţionalii noştri sunt campioni europeni la acest capitol”.

„Problema este că, deşi furturile de date de pe card şi în şelăciunile prin internet sunt tot mai frecvente, oamenii de bunăcredinţă nu s-au obişnuit cu faptul că ar trebui să-şi ia măsuri de precauţie şi devin victime sigure”, au explicat poliţiştii.

Specialiştii Institutului de Pre venire şi Psiho-Sociologie din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei au pregătit însă un întreg set de sfaturi bune de urmat pentru a evita neplăcerea de a vă trezi fără bani, în prag de Sărbători.

„Atenţie la bancomat!”

În primul rând, de fiecare dată când retrageţi bani de pe card, ar trebui să verificaţi dacă pe carcasa bancomatului sau în nişa în care este introdus cardul există dispozitive care v-ar putea reţine cardul în interiorul ATM-ului.

„De regulă, astfel de dispozitive artizanele - folosite la înregistrarea datelor electronice şi botezate de hoţi «Pisicuţe» - trec neobservate, dar pot fi identificate cu ochiul liber dacă priviţi cu atenţie. În cazul în care constataţi că la bancomat a fost montat un astfel de dispozitiv, renunţaţi să mai retrageţi banii şi anunţaţi imediat angajaţii băncii sau poliţia”, avertizează specialiştii.

Dacă, totuşi, nu aţi observat la timp „Pisicuţa”, iar cardul v-a fost blocat în ATM, nu trebuie să acceptaţi sub nicio formă ajutorul vreunui binevoitor aflat prin preajmă care vă sfătuieşte să introduceţi şi PIN-ul pentru a vă rezolva problema. „Ar fi păcat să aveţi surpriza să constataţi că cel care v-a oferit ajutorul a folosit PIN-ul şi v-a golit contul imediat ce aţi plecat de lângă el. Aşadar, odată ce cardul v-a fost blocat în ATM, cereţi pe loc ajutorul angajaţilor băncii”, atrag atenţia oamenii legii.

Şi, foarte important, nu aruncaţi niciodată cardurile deteriorate sau expirate, ci predaţi-le băncii! Motivul: şi acestea vă pot transforma în victime.

„Nu furnizaţi date personale prin SMS sau e-mail!”

„Datele de identitate, imprimate pe banda magnetică a cardurilor deteriorate sau expirate, rămân valabile. Pot fi copiate şi folosite apoi în numele dumneavoastră de hoţi”, susţin specialiştii în prevenirea infracţionalităţii. Montarea de dispozitive artizanale la bancomate nu este însă singura metodă prin care hoţii vă pot goli conturile.

„Au fost cazuri în care clienţi ai băncilor au fost contactaţi de hoţi prin SMS-uri pe telefonul mobil sau prin fax ori e-mail. Oamenii au transmis datele, inclusiv codul PIN, fără să ţină cont de faptul că niciodată băncile care le-au emis cardurile nu folosesc astfel de modalităţi pentru a le cere informaţii clienţilor”, explică poliţiştii.

Prin urmare, dacă primiţi un mesaj în care un aşa-zis reprezentant al băncii vă cere date legate de cardul dumneavoastră, anunţaţi imediat banca pentru a avertiza că aţi fost vizat de o posibilă fraudă. „Astfel, îi veţi ajuta şi pe alţii să nu cadă victime hoţilor”, conchid specialiştii.

Ne puteți urmări și pe Google News