Accidentul care i-a fost fatal, sâmbătă, liderului de extremă dreapta Jörg Haider s-a produs din cauza vitezei excesive, a anunţat, ieri, Parchetul din Klangenfurt. Investigaţiile preliminare au relevat că autoturismul condus de Haider, un Volkswagen Phaeton, rula cu 142 de kilometri la oră, într-o zonă în care limita de viteză era de 70 km/oră. Vehiculul era nou şi se afla în perfectă stare de funcţionare, fapt care infirmă speculaţiile privind orice alte cauze ale accidentului, a declarat procurorul Gottfried Kranz, citat de AFP, adăugând că Haider „nu avea nicio şansă de supravieţuire“. Kranz nu a precizat totuşi nivelul alcoolemiei lui Haider, care s-a urcat la volan după ce fusese într-o discotecă din Klagenfurt. Liderul austriac a pierdut controlul maşinii după o depăşire efectuată la ieşirea din localitate, în jurul orei 1.00 (2.00, ora României).

Răni fatale după impact

Maşina a acroşat un parapet de beton şi un hidrant, după care s-a rostogolit de mai multe ori, fiind aproape complet distrusă. Deşi avea centura de siguranţă, Jörg Haider a suferit răni grave la cap, torace şi coloana vertebrală, fiind declarat mort la sosirea la spitalul local. Haider, care se afla singur în maşină, se îndrepta către locuinţa lui din localitatea Bärental, pentru a sărbători cea de-a 90-a aniversare a mamei sale.
 
Extremiştii strâng rândurile

Decesul lui Jörg Haider ar putea duce la unificarea celor două partide de extremă dreapta din Austria, estimează media austriacă. Liderul Partidului Libertăţii, Heinz Christian Strache, ar putea profita de vidul de putere de la vârful Alianţei pentru Viitorul Austriei, formaţiunea condusă până sâmbătă de Haider, pentru a controla extrema dreaptă austriacă. O fuziune între cele două partide, care au obţinut aproape 30% dintre voturi la alegerile legislative din 28 septembrie, ar cântări mult în raportul de forţe de pe scena politică austriacă. „Fără Haider, Alianţa pentru Viitorul Austriei nu are probabil nicio şansă de supravieţuire la nivel naţional“, consideră politologul austriac Peter Ulram.