Volkswagen a ţinut probabil să organizeze sesiunea inaugurală de teste a noului Golf cât mai aproape de capătul lumii. Cum generaţia a şasea a celui mai reprezentativ model al său nu a rupt-o definitiv cu trecutul (chiar dacă a reuşit totuşi să facă un salt semnificativ în ceea ce priveşte calitatea), sarcina de a merge pe nişte cărări mai puţin bătătorite le-a revenit, se pare, oamenilor care se ocupă de lansările mărcii. Aşa am ajuns, la finele săptămânii trecute, în Islanda, o ţară cu adevărat de poveste, pentru a încerca noul Golf.

Primul drum, de la aeroportul din Rejkyavik şi până la cortul ridicat de VW în mijlocul pustiului, unde ne aşteptau Golfurile, s-a petrecut pe bancheta din spate. Într-un Phaeton, silenţioasa berlină de clasă mare a constructorului german! De altfel, organizatorii ne-au oferit ocazia de „a testa“ locul directorial în atât de multe rânduri ulterior, încât, la un moment dat, motivul prezenţei noastre în Islanda a devenit puţin neclar. Exact ca vremea din insulă (localnicii neau dezvăluit că ploua aproape neîntrerupt de patru săptămâni!).

În cele din urmă, alternanţa Phaeton – Golf, pentru că am mers şi cu starul clasei compacte, şi-a dovedit rostul. VW a ţinut să ne repete timp de două zile că noul Golf este cel mai silenţios hatchback din segmentul său. Din fericire pentru oamenii care au primit ingrata sarcină de a pisa o gaşcă de ziarişti cârcotaşi cu această „realizare“, informaţia s-a dovedit reală. Indiferent de motorizare (am testat motoarele de 1.4 litri şi 160 de cai-putere pe benzină şi noul 2.0 TDI common-rail de 140 CP pe motorină), maşina te izolează complet de ceea ce se întâmplă afară. Sau sub capotă. Senzaţia de viteză e ascunsă atât de bine încât e nevoie să priveşti cât se poate de des cadranul vitezometrului pentru a fi sigur că îţi vei păstra carnetul!

Golful VI a fost dezvoltat pe platforma predecesorului său. Dimensiunile noului model au rămas practic neschimbate. E foarte bine că VW a rezistat tentaţiei de a schimba puntea spate multilink – unul dintre atuurile vechii generaţii. Chiar dacă atât la exterior, cât şi la interior modificările trimit mai degrabă cu gândul la un facelift, calitatea materialelor şi a asamblă rii au făcut un salt semnificativ.

Motoare pentru fiecare

Cu prilejul lansării comerciale, alături de cele două motorizări pe care le-am încercat în Islanda, vor mai fi disponibile încă trei propulsoare pe benzină şi unul pe motorină. Ulterior, gama urmează a se îmbogăţi cu alte câteva unităţi.

Cel mai mic motor are, ca şi în prezent, 1.4 litri şi 80 de cai-putere. După cele mai recente reglaje, consumul i-a fost scăzut cu aproximativ 0,5 l/100 km. Nici celelalte unităţi pe benzină nu sunt noi, 1.6 – 102 CP şi 1.4 TSI – 122 CP fiind prezente de ceva vreme (primul chiar de ani buni) în oferta compactului german.

Cu totul altfel stau lucrurile în cazul propulsiei diesel. VW a înlocuit vechile unităţi TDI de 1.9 şi 2.0 litri cu două versiuni ale unui nou motor turbodiesel common-rail de 2.000 cmc – cu 110 şi 140 de cai-putere (ultima, testată de noi).

O notă generală pentru această generaţie este scăderea consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2. Campion la acest capitol este motorul 2.0 TDI – 110 CP, care are nevoie oficial de doar 4,5 litri de motorină la fiecare sută de kilometri.

Cele mai puţin puternice două motoare sunt oferite cu transmisie manuală cu cinci rapoarte, toate celelalte beneficiind de cutie de viteze cu şase rapoarte. Cu excepţia unităţii 1.4 – 80 CP, se poate opta pentru transmisia automată DSG cu şase sau şapte viteze.

Trei echipări, revine Highline

Fanii Golfului îşi vor aminti de echiparea Highline (de top), care a dispă rut odată cu a patra generaţie a Golfului şi care a fost scoasă acum de la naftalină. În cel mai pur stil VW, gama de echipări mai cuprinde versiunile Trendline (de bază) şi Confortline

. Fiecare Golf va fi dotat cu ABS şi ESP, şapte airbaguri (inclusiv unul pentru genunchii şoferului), aer condi- ţionat, geamuri faţă şi oglinzi electrice, închidere centralizată cu telecomandă.

Noul compact VW etalează, pe lângă opţionalele cunoscute (climatronic, tapiţerie din piele, navigaţie, instalaţie audio performantă – ca să numim doar unele) şi o serie de sisteme întâlnite la modele de clasă superioară, cum ar fi tempomatul inteligent, suspensiile adaptive, display-ul cu touchscreen ori suport pentru card de date.

CE URMEAZĂ

Consum incredibil

Constructorul german a prezentat şi prototipul viitoarei versiuni BlueMotion (reţeta VW pentru scăderea consumului şi a emisiilor de dioxid de carbon). Viitorul Golf VI BlueMotion va fi echipat cu un nou motor TDI de 1.6 litri, cu 105 cai-putere şi un cuplu maxim de 250 Nm. Maşina va avea nevoie de numai 3,8 litri de motorină pentru 100 de kilometri parcurşi în regim mixt (urban-extraurban) – un record pentru această clasă. La fiecare kilometru parcurs, în atmosferă vor fi eliberate 99 g CO2, o valoare egală cu cea obţinută acum de Polo BlueMotion.