Evenimentul Zilei > Actualitate > Gladiatorii din arena afacerilor
Gladiatorii din arena afacerilor

Gladiatorii din arena afacerilor

Pentru cei care vor sa isi consolideze o afacere sa stii sa construiesti si sa sustii un proiect a devenit o necesitate. Emisiunea "Arena leilor", difuzata pe TVR 2, poate fi punct de plecare pentru acesti intreprinzatori.

Arena Leilor este varianta pentru Romania a productiei "Dragons’ Den", difuzata pana in acest moment in mai multe tari: Japonia, Noua Zeelanda, Australia, Ucraina, Marea Britanie, Israel. Scopul acestui proiect este de a convinge publicul ca, daca ai o ideie de afacere, mult curaj si darul persuasiunii, poti obtine nu numai finantarea necesara, ci si un partener serios de afacere.  

Fiecare concurent isi va sustine ideea si planul de afaceri in fata unor antreprenori cu experienta, incercand sa ii convinga sa investeasca in respectivul proiect. Daca negocierea se incheie cu succes, concurentul va primi o suma importanta pentru demararea afacerii, iar investitorul, o cota procentuala din afacere, devenind astfel partener oficial al concurentului. 

Show-ul va fi prezentat de Corina Secheres, fost redactor si prezentator al rubricii "Eurodictionar", moderator la emisiunile "Oameni de presa" si "Seniorii micului ecran", la TVR Cultural. De asemenea, a mai prezentat impreuna cu Bogdan Gamalet la TVR1 matinalul "Buna dimineata, Romania!".

Tinerii interesati de afaceri

Cosmina Popescu, producatoarea "Arenei leilor", crede ca publicul tanar, caruia i se adreseaza TVR 2, va fi foarte receptiv la un asemenea show. "Este pentru prima oara cand la o televiziune din Romania milionarii adevarati vorbesc deschis si pe intelesul telespectatorului obisnuit despre cum se fac afaceri, cum poti castiga bani, ce presupune un "business plan" si cum devine rentabila o investitie. Ani de zile tot felul de personaje s-au perindat pe ecran vorbind despre echilibre macroeconomice, balante comerciale, PIB si alte asemenea concepte care, pentru omul obisnuit, sunt un soi de pasareasca economica. Iar tinerii sunt cu siguranta cei mai interesati sa inteleaga cum pot deveni oameni de afaceri".

Exista si diferente intre formatul BBC al emisiunii, si nu ne referim aici la numarul afaceristilor de top prezenti in show, care sunt in numar de cinci (chiar sase in Israel) in tarile in care acesta mai este difuzat, in vreme ce formatul din Romania presupune doar trei "lei".

Imaginea antreprenorului roman

Daca formatul BBC "pune accent pe latura emotionala, pe aspectele tipice unui show de televiziune, productia autohtona incearca sa atinga mai degraba partea legata de imaginea publica a omului de afaceri din Romania", explica producatoarea. "Vrem sa schimbam o perceptie negativa asupra unui personaj si tocmai de aceea incercam sa facem mai vizibile aspectele ce tin de latura de business", adauga aceasta.

Leii din "arena" romaneasca sunt oameni de afaceri redutabili, dispusi sa investeasca intr-o afacere care li se pare profitabila o suma considerabila, intre 20.000 si 100.000 de euro fiecare. Principalul criteriu dupa care au fost alesi sa faca parte din garda "leilor"  a constat in transparenta afacerilor, dar s-a tinut cont si de deschiderea lor fata de activitati de business altele decat cele prin care au avut succes.

Marius Ghenea, Dragos Anastasiu si Sorin Posa sunt cei trei oameni de afaceri care vor participa  la proiectul lansat de TVR 2. Ce au acestia in comun? Si-au inceput afacerea de la zero si au ajuns milioanari in euro. Sunt vizionari, stiu sa isi calculeze riscurile, au curaj, fler. Prin prisma propriilor experiente sunt in masura sa detecteze si sa evalueze spiritul antreprenorial acolo unde acesta exista. De asemenea, sunt gata sa incheie o afacere atunci cand sesizeaza un potential castig. Finanteaza oameni si idei in momentul in care cred ca ideile puse in practica vor fi profitabile.

Profil de leu

Dragos Anastasiu a renuntat  la cariera de medic si a intrat in afaceri. Povestea de succes al lui Dragos a inceput cu un autocar, cinci angajati si cu banii obtinuti din plata in avans a biletelor de calatorie. In 1995, infiinta firma Touring Europabus, prima companie din grupul Eurolines. In prezent este directorul general al companiei Eurolines Romania, vicepresedintele ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism)  si presedinte al Comisiei de Incoming si Turism Intern al Patronatelor ANAT.
Are o avere estimata la  22-25 milioane de dolari.

Sorin Posa a vrut sa se faca medic stomatolog, cel putin asa gandea in momentul in care a absolvit Facultatea de Stomatologie. A intrat in afaceri mai intai timid, in 1992, cu o mica pensiune cu cinci camere si un restaurant cu patru mese. De atunci a ridicat hotel dupa hotel si asa a luat fiinta complexul Perla din centrul Timisoarei, care insumeaza patru hoteluri de trei si patru stele. Numai in 2005, Perla a avut, conform revistei Capital, o cifra de afaceri de 40 de miliarde de lei. Interesat de domeniul constructiilor, Posa a investit si intr-o cariera de balast si nisip, urmand sa deschida si o cariera de piatra.
Are o avere estimata la 12-14 milioane de dolari.

Marius Ghenea a absolvit Facultatea de Electronica si Telecomunicatii din Bucuresti. Dupa ce si-a dat seama ca sa muncesti pentru altcineva nu este rentabil, fie chiar si pentru o firma mare, Marius Ghenea s-a apucat impreuna cu trei colegi sa asambleze calculatoare. Asa a luat nastere compania de distributie IT Flamingo. La finele lui 2001, Ghenea se retragea atat din conducerea, cat si din actionariatul companiei. Au urmat trei ani si jumatate ca director general al retelei de magazine de electronice si electrocasnice Flanco. Iar in 2005 avea loc fuziunea intre Flanco si Flamingo. Investeste in bursa, in compania FIT Distribution, specializata in distributie de tehnica de calcul si este director general la Access Net si Idilis.
Are o avere estimata la 22-25 milioane de dolari.

Un show controversat

"Dragons’ Den" este un proiect de televiziune care a aparut in  2001, in Japonia si care, datorita succesului inregistrat, a devenit un format international. Concurentii sunt oameni care cred in ideile lor de afaceri, care au putere de convingere, dar nu poseda fondurile necesare sa demareze o afacere. Ei trebuie sa ii convinga pe oamenii de afaceri adevarati din juriu ca ideile lor pot fi puse in practica si sunt profitabile.

Show-ul nu a fost lipsit de controverse. In septembrie 2006, "Daily Mirror" a facut o investigatie si a dezvaluit ca, dupa ce emisiunea a luat sfarsit, cele mai multe dintre contractele incheiate intre concurenti si afaceristii consacrati nu au fost respectate. Acestia din urma ar fi stabilit deliberat termene imposibil de respectat antreprenorilor.

 

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: