Giulietta, noul mascul Alfa din clasa compactă

Giulietta, noul mascul Alfa din clasa compactă

Alfa Romeo a înlocuit decrepitul 147 cu Giulietta, un model care, în ciuda numelui şi înfăţişării graţioase, este pregătit să îşi asume rolul dominant în segment.

Competiţia în clasa compactă este atât de dură încât, pentru producători, lansarea unui model reuşit nu mai reprezintă o garanţie a succesului.

Clienţii de segment C sunt răsfăţaţi cu o serie de autoturisme senzaţionale şi polivalente, de la liderul istoric Volkswagen Golf, până la cel mai recent lansat, Opel Astra. Tot sus, dar din motive care ţin strict de dinamica impresionantă, stau mândre Ford Focus şi Mazda3.

Nu trebuie uitat nici surprinzătorul Kia cee’d (primul model sud-coreean cu cinci stele la testul de siguranţă Euro NCAP şi întâiul automobil comercializat în Europa cu o garanţie de şapte ani), dar nici crossoverul Qashqai, propunerea îndrăzneaţă şi vizionară a constructorului Nissan.

Fără a face parte din elita clasei compacte, Fiat Bravo, Honda Civic, Subaru Impreza sau Renault Megane oferă, la rândul lor şi fiecare în parte, stil, utilitate, siguranţă de top şi, punctual, preţuri de achiziţie mai multe decât prietenoase. În acest tablou ticsit cu vedete incontestabile flancate de rivali destoinici, Alfa Romeo – marca italiană care îşi aniversează anul acesta centenarul – nu mai exista (deşi era prezentă) de o bună bucată de vreme.

Şi asta pentru că reprezentatul său, venerabilul model 147, a fost lăsat ”în viaţă” cu cinci ani mai mult decât ar fi fost rezonabil. Evident, chiar şi unei maşini reuşite în 2000 - la momentul lansării - i-a fost imposibil să ţină pasul cu lupii tineri, veniţi pe lume după 2008.

Totul s-a schimbat însă în această primăvară. Odată cu apariţia noului compact Alfa Romeo Giulietta. În ciuda numelui şi a înfăţişării graţioase, modelul italian este pregătit să îşi asume rolul dominant în segment. Am avut oportunitatea de a constat acest lucru zilele trecute, cu ocazia drive-testului internaţional organizat pe circuitul Fiat de la Balocco şi în împrejurimile acestuia.

Campionă la stil

Ceea ce place în fotografii, place şi mai mult în realitate. La stil, maşinile italiene sunt campioane indiscutabile. Subiectiv, Giulietta pare mai apetisantă din spate, partea frontală fiind mai degrabă deosebită, decât arătoasă.

La interior, arhitectura consolei centrale prezintă două zone distincte – una care grupează funcţiunile audio, alta dedicată comenzilor sistemului de climatizare – situate sub o pereche de guri de aerisire orizontale juxtapuse. Butonul care acţionează sistemul ”Alfa d.n.a”, lansat odată cu modelul MiTo, apare în faţa unui schimbător de viteze personalizat cu o măciulie cu aspect metalic. Ceasurile de bord puternic conturate şi volanul foarte puţin înclinat, preluat tot de la MiTo, completează un tablou în care tuşele sportive se împletesc cu cele retro. Giulietta a fost prezentată oficial în cadrul celei de a 80-a ediţii a Salonului Auto de la Geneva, care a avut loc în prima parte a lunii martie. Numai cu motoare supraalimentate

Alfa Romeo oferă o singură versiune de caroserie pentru noul său model – hatchback cu cinci uşi. Giulietta măsoară 4,35 metri lungime, 1,79 metri lăţime şi 1,46 metri înălţime. Portbagajul are o capacitate de 350 de litri.

Maşina este însufleţită exclusiv de motoare supraalimentate, pe benzină sau motorină, conforme cu normativul de poluare Euro 5, care dezvoltă între 105 şi 235 de cai-putere: 1.4 TB - 120 CP, 1.4 TB Multiair - 170 CP, 1.75 TB - 235 CP (Quadrifoglio Verde), 1.6 JTDm - 105 CP, 2.0 JTDm - 170 CP.

La Balocco am testat cele mai puternice două motoare alimentate cu benzină. Cu 1.4 litri - 170 CP am acoperit un traseu de peste 100 de kilometri în Piemont şi Lombardia. Cu 1.75 TB – 235 CP ne-am distrat pe circuitul de teste.

Confortabilă şi sportivă în acelaşi timp

În primul rând, trebuie spus că performanţele micului motor supraalimentat de 1.4 litri sunt de spectaculoase. Agregatul nervos vine la pachet cu o transmisie precisă şi un şasiu echilibrat. Direcţia, asistată electric, nu oferă prea mult feedback, dar răspunde cu o promptitudine mulţumitoare impulsurilor trimise de şofer. Ţinuta de drum este deopotrivă confortabilă şi sportivă - un compromis care nu ne-a deranjat.

Traseul ales de organizatori şi talentele Alfei ne-au îmbiat să forţăm nota până la limitele maşinii. Chiar şi în aceste condiţii, computerul de bord a afişat la finalul testului un consum aproape neverosimil: 11,5 l/100 km. Nu am avut şansa unei bucle suplimentare, în care să abordăm un stil de condus mai uman, dar ne gandim că orice şofer ar trebui să obţină fără bătăi de cap un consum mediu mai mic cu trei, patru litri.

Bombă pe circuit

Quadrifoglio Verde, versiunea ”dopată”, care concurează, între altele, cu VW Golf GTI (211 CP) şi Renault Megane RS (250 CP) ne-a plăcut încă şi mai mult, chiar dacă am avut-o numai pe circuit. Sau poate tocmai de aceea. Motorul urcă în ture cu frenezie, iar sunetul care acompaniază accelerările şi retrogradările este companionul perfect. Reprizele, în treptele III şi IV, lovesc neiertătoare. La limită, Giulietta subvirează, situaţie care poate fi controlată prin eliberarea moderată a pedalei de acceleraţie, dar şi prin intervenţia diferenţialului electronic Q2, activ în modul Dinamic - selectat prin intermediul butonului ”d.n.a.”.

18.000 de euro şi discutăm!

Preţurile pentru România ale noului Alfa Romeo Giulietta vor fi anunţate înaintea lansării programate pentru această vară. Deocamdată, se ştie că, în Italia, cea mai ieftină versiune (1.4 TB – 120 CP Progression) costă 20.300 de euro cu toate taxele incluse.

Nu e puţin, dar ne putem aştepta ca importatorul AutoItalia să negocieze un preţ mai bun pentru piaţa autohtonă. La 18.000 de euro, preţ minim de listă, negocierile au premise, zicem noi, corecte pentru a demara. Mai ales că discutăm despre noul tartor al clasei compacte. CASETA TEHNICĂ

Alfa Romeo Giulietta

Ne puteți urmări și pe Google News