Cele mai mari companii din industria auto a Statelor Unite, ameninţate de faliment din cauza crizei economice, iau în considerare noi planuri de salvare finaciară, inclusiv fuziuni care ar putea lăsa zeci de mii de oameni fără slujbă, scrie cotidianul "The Independent" în ediţia electronică.
General Motors, cel mai mare producător auto din Statele Unite, a discutat, în ultimele săptămâni, cu rivalii de la Ford şi Chrysler despre o eventuală unire a forţelor în speranţa că va reuşi să reducă costurie masive ale companiei, datorate vânzărilor în scădere.
Negocierile de preluare a companiei Chrysler au fost amânate din cauza haosului recent înregistrat pe pieţele financiare, însă se vor relua în zilele următoare. Orice acord de fuziune ar schimba dramatic industria şi companiile auto din oraşul american Detroit, puternic afectat de criza financiară.
Dacă Ford şi-a înjumătăţit valoarea în ultima săptămână, General Motors valorează mai puţin decât în timpul crizei finaiciare din 1929. Ameninţată de faliment, General Motors a purtat discuţii cu Cerberus Capital, firma de capital privat ce deţine Chrysler, pentru preluarea celui de-al treilea producător auto din Detroit.
General Motors şi Chrysler au împreună peste 130.000 de angajaţi, în special în Michigan, un stat care se luptă cu şomajul şi scăderea preţurilor la locuinţe. Cele două companii pierd bani, chiar dacă au concediat peste 100.000 de angajaţi în ultimul deceniu. General Motors a pierdut, conform ultimelor date eliberate de companie, 15.5 miliarde de dolari, şi a anunţat reducerea producţiei la nivel global.
GM a încercat să obţină credite finaciare, folosind clădirile companiei drept garanţii, însă piaţa de credit americană este blocată. Ford are şi mai puţin spaţiu de mişcare, după ce şi-a ipotecat, anul trecut, aproape toate bunurile, inclusiv emblema companiei.
Negocierile între General Motors şi Chrysler au fost precedate de discuţii între GM şi Ford. General Motors pierde un miliard de dolari în fiecare lună şi, chiar dacă deţine lichidităţi pentru a supravieţui sfărşitului de an, agenţiile de credit au anunţat că vor reduce nivelul de îndatorare al companiei pentru 2009, dacă nu se vor lua măsuri semnificative. O asemenea măsură ar putea fi fatală companiei. Ford, ameninţată de acelaşi risc, a încercat să vândă participaţia pe care o deţine la producătorul auto japonez Mazda.