Agenţii economici care înşală consumatorii, influenţându-i să cumpere un produs, prin publicitate înşelătoare sau chiar agresivă, vor fi sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 3.000 şi 30.000 de lei.
Dacă agentul economic nu se corectează, acestea pot ajunge până la 60.000 de lei. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) avertizează că Legea 363/2007, privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, intră în vigoare la 1 februarie 2008, la fel ca în toate celelalte state membre UE.
Este vorba de publicitatea făcută unui produs foarte ieftin, pentru care nu există stoc corespunzător, de falsele oferte „gratuite“ - prezentările utopice la produse gen „slăbiţi considerabil într-o lună“. De asemenea, se vor aplica sancţiuni şi pentru reportajele publicitare în care nu se specifică expres faptul că este vorba despre o promovare plătită. Reclama mascată la radio sau la TV va fi sancţionată
În noua lege figurează ca fiind incorecte multe alte practici comerciale, care încă func- ţionează nestingherite. „Vor fi dispoziţii dure pentru agenţii economici care practică sistemele piramidale, prin care câştigul provine din introducerea altor consumatori în sistem, mai degrabă decât din vânzarea produselor. De asemenea, sunt vizaţi cei care adresează îndemnuri directe de cumpărare copiilor, cei care omit informaţii importante despre produs, şi falsele oferte la pachet, al treilea produs gratuit“, a declarat Dan Vlaicu, secretar de stat şi preşedintele ANPC.
Posturilor de radio şi televiziune le este interzisă de acum înainte difuzarea reportajelor în care se face reclamă mascată unei firme şi nu se precizează faptul că este un material de natură promoţională. ANPC va conlucra cu Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) în această problemă. „Vom solicita CNA să ne pună la dispoziţie materialul şi datele despre autorii/producătorii lui, în cinci zile de la cererea noastră“, a explicat secretarul de stat.