Fraudele în companii au crescut în timpul crizei

Fraudele în companii au crescut în timpul crizei

Recesiunea a determinat creşterea numărului de infracţiuni corporate, pierderile medii survenite în urma fraudelor ajungând până la 5% din totalul cifrei de afaceri, potrivit casei de avocatură Muşat&Asociaţii, care citează un studiu realizat de Association of Certified Fraud Examiners.

Pentru combaterea acestui fenomen este necesară implementarea unor sisteme IT de monitorizare fie a traficului pe e-mail, a telefoanelor fixe, fie a tranzacţiilor efectuate, care să respecte cadrul legislativ aplicabil.

"Companiile trebuie să coreleze mijloacele tehnice de supraveghere cu regulamentul intern al organizaţiei, respectând întru totul prevederile cadrului legislativ aplicabil şi să informeze angajaţii despre măsurile implementate, pentru a se asigura că pot folosi din punct de vedere legal dovezile obţinute în timpul investigaţiilor interne", a declarat Cătălin Băiculescu, co-managing partner Muşat & Asociaţii, citat de Mediafax.

Potrivit lui Robert Melli, director al departamentului de Risk Management Services la firma de consultanţă AAM Consulting, sistemele de monitorizare îndeplinesc un rol preventiv în ceea ce priveşte scurgerile de informaţii de business, dar "veriga slabă" este întodeauna factorul uman.

Ne puteți urmări și pe Google News

"În ciuda existenţei sistemelor IT de control, există întotdeauna riscul ca aceste sisteme să fie eludate de către angajaţi", a spus Melli.

Sancţiunile disciplinare, uşor de anulat în instanţă

Atunci când se descoperă abateri, angajatorii trebuie să ţină cont de faptul că nicio sancţiune disciplinară nu poate fi aplicată fără o cercetare prealabilă, în conformitate cu prevederile legale, destul de restrictive în legislaţia românească.

"În situaţia în care paşii legali nu sunt respectaţi întocmai şi compania sancţionează salariatul cu încălcarea termenelor şi condiţiilor prevăzute de lege pentru această procedură, aplicarea sancţiunii disciplinare devine uşor de anulat în instanţă", a spus Ana Maria Plăcintescu, partener Muşat & Asociaţii.

Ea avertizează că deciziile de sancţionare disciplinară, şi îndeosebi deciziile de concedierile pe motive disciplinare, sunt de cele mai multe ori contestate în instanţă şi sunt numeroase cazurile în care, deşi angajatorul deţinea probe cu privire la abaterea săvârşită de salariat, decizia a fost anulată pentru nerespectarea procedurii legale.

În mod obişnuit, timpul necesar pentru detectarea unei fraude este de 18 luni de la apariţia acesteia, iar cele mai afectate industrii sunt cele de servicii bancare şi financiare, precum şi administraţia publică.