Puştoaicele cu haine minuscule, care îi momesc pe turişti cu produse noi, stau trei luni pe an la mare şi câştigă destul cât să trăiască din asta.
Cristina n-a terminat încă liceul, dar câştigă 50 de lei pe zi numai împărţind mostre de produse pe litoral. În prezent participă la o promoţie Nestea, desfăşurată de agenţia Front Line Marketing. „Îmi ajung banii cât să mă distrez la mare pe perioada verii. Mă ocup de promoţii de aproximativ jumătate de an“, povesteşte Cristina. Calităţile fizice au ajutat-o aproximativ 50%, susţine ea.
Şeful de echipă pentru campanie spune însă că felul în care arată fetele cântăreşte mai bine de 80% pentru alegerea lor. Foarte multe dintre ele fac această meserie de câţiva ani. Vin la mare, se bronzează şi câştigă şi ceva bani. Bărbaţilor le e aproape imposibil să le refuze când vin şi le propun să participe la un concurs sau când le oferă produse gratis.
Distracţia cea mai mare este în cluburi, mai ales că acolo se desfăşoară şi cele mai multe campanii de promovare. Un şef de echipă câştigă pe lună aproximativ 2.500 de lei. „Fac promoţii de aproximativ doi ani şi am fost şi vara trecută la mare“, spune Nicu, şeful de echipă pentru Nestea. Front Line Marketing angajează promoteri care locuiesc în zona litoralului. Clientul vine la mare să cheltuiască Agenţiile care se ocupă cu campaniile de activare pe litoral au la dispoziţ ie timp limitat să convingă consumatorii. „În timpul verii, litoralul devine un fel de Bucureşti din punct de vedere al promoţiilor pe teren. Trebuie să nu uităm însă că litoralul are opt weekenduri. Activitatea la mare este mai simplă. Ne adresăm unui turist şi avem un avantaj foarte mare pentru că se întâmplă lucruri importante cu consumatorul. Atunci când vine pe litoral este dispus să cheltuiască mai mult“, spune Alexandru Doru Spătaru, partener al agenţiei Front Line Marketing.
Firma pe care o conduce desfăşoară în acest an promoţii pentru Coca-Cola, Nestea, Beck’s sau Ballantine’s. Pentru o companie de acest gen, vara înseamnă mai bine de o treime din afaceri, iar activităţile de pe litoral, aproximativ 15%. Bătălia cea mare se dă pe zona de HoReCa. „În cluburi şi baruri iniţiezi o tendinţă de consum. Avem 3 minute la dispoziţie de când intră clientul în club şi până se hotărăşte ce face în seara respectivă“, spune Spătaru. Grosul: în weekend „În timpul verii folosim 150-200 de promoteri, din care peste 40% sunt pe litoral. Sunt plătiţi la zi“, susţine Spătaru. Campaniile de promovare a produselor chiar pe nisipul din staţiunile de pe litoral nu sunt lucruri simple. Promoterii, de cele mai multe ori fete, stau câte 4-6 ore în soare. Amănuntele administrative sunt însă şi mai delicate.
„Anul trecut am avut o acţiune de promovare pentru Coca-Cola Light cu gheaţă, în care, în cub, erau răvaşe. Promoterii au împărţit pahare de Coca-Cola Light care conţineau aceste cuburi de gheaţă. Atunci am avut de rezolvat o problemă grea: cum să păstrezi un cub vara, pe caniculă, într-o acţiune care durează şase ore“, povestesc reprezentanţii Front Line Marketing, care au precizat că le-au fost necesare zeci de frigidere speciale pentru a asigura succesul acţiunii.
Condiţiile pe care trebuie să le respecte, când vine vorba de produsele distribuite gratuit, sunt şi ele stricte. În cazul în care o băutură trebuie servită la 4-6 grade C, respectarea acestei condiţii este obligatorie. Reprezentanţii Front Line Marketing îşi recrutează singuri promoterii, după un anumit profil. „Un promoter bun este o persoană care are atitudine şi un discurs corect. Sunt recrutaţi pe un profil pe care îl prestabilim, în funcţie de produs. De obicei, sunt cerute fete. Trebuie să nu fie nici prea grase, nici prea slabe, să nu aibă bube sau alte trăsături de acest gen“, susţin reprezentanţii companiei.
Pentru campania Police, au avut de găsit un „macho“ şi o domnişoară foarte sexy. Recrutarea este din ce în ce mai dificilă, chiar dacă se câştigă bine. Un promoter câştigă suficient cât să-şi plătească chiria pentru o garsonieră şi îi ajung banii şi să se distreze la mare.