În doi ani, rezultatele şcolarilor la examenele naţionale vor putea fi analizate cu ajutorul unui soft special.
Comportamentul unui candidat în faţa unei comisii, cât de greu citeşte un text, cât de explicit este în scris sunt elemente date la o parte atunci când vine vorba despre examene în şcolile româneşti, unde mare parte dintre dascăli sunt învăţaţi să creadă în notă ca în Dumnezeul evaluării unui elev. Această mentalitate e însă pe punctul de a se schimba.
Rezultatele la evaluările naţionale la fiecare şcoală, dar şi cele individuale ale unui elev, ce judeţ s-a descurcat mai bine la probele reale şi care dintre elevi sunt aşi la limba română - toate acestea vor putea fi centralizate cu ajutorul unui soft special.
Până la finele lui 2012, când acesta va putea fi implementat, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) selectează profesori pe care să-i şcolească într-ale computerului, pentru a putea folosi aplicaţia.
Cum să afli nivelul unui copil
În plus, oficialii MECTS pregătesc, cu fonduri europene, şi alte proiecte care să facă posibilă evaluarea on-line a elevilor în cadrul probei digitale de la Bac, dar şi realalizarea unei bănci de instrumente de evuare.
Experţii ministerului susţin că acesta este viitorul evaluării în era digitalizării. "Această aplicaţie informatică este, dacă vreţi, o piesă dintr-un puzzle a ceea ce înseamnă evaluare modernă", e de părere Cristian Mirescu, coordonatorul proiectului.
Există însă profesori în opinia cărora ar trebui lucrat la un nou curriculum înainte de a-i lua la întrebări pe elevi după mijloace moderne. "E vorba despre o aplicaţie informatică ce colectează date de nivel primar, adică datele pe care până acum evaluatorii le scriau pe fişele lor şi nu erau publice. Acest lucru va servi la analiza cantitativă a examenului. Dacă un elev a avut dificultăţi la citirea unui subiect sau dacă, de exemplu, elevii din Brăila au rezolvat într-un anumit fel problema cu planul înclinat, se va putea vedea cu ajutorul softului. Se vor cunoaşte rezultatele evaluării la nivelul şcolii, al judeţului, al unei regiuni, dar şi analiza calitativă a itemului", explică însă Mirescu.
Pe lângă centralizarea rezultatelor, aplicaţia va fi primul pas în implementarea portofoliului elevilor. Astfel, pe lângă notele obţinute, vor fi "punctate" în "portofoliul" on-line şi competenţele unui şcolar.
- Dascălii care doresc să lucreze în cadrul proiectului pot aplica on-line până pe 20 decembrie pe www.dru.rocnee.e.u