Mărcile scumpe, care oferă performanţe ridicate, sunt înlocuite treptat de români cu unele mai puţin pretenţioase, dar cu un preţ mai mic.
Românii au început să-şi adapteze cheltuielile cu produsele tehnologice la realităţile economice. În acest context, câştigă teren mărcile şi modelele mai ieftine, în defavoarea celor care oferă performanţe ridicate, însă au şi un preţ piperat.
La magazinul on-line OneStop.ro, cele mai bine vândute branduri de laptopuri erau, anul trecut, când criza era departe, Fujitsu Siemens şi Dell. La începutul lui 2009, cele mai căutate sunt modelele ieftine de la Acer şi laptopuri din seria Satellite de la Toshiba, destinată unui segment de clienţi cu venituri şi pretenţii mai mici. Şi la magazinul virtual Cel.ro, cele mai bine vândute laptopuri sunt două modele Acer, cu preţuri în jur de 1.400 de lei. La camere foto digitale se observă o tendinţă similară. Dacă, anul trecut, în topul preferinţelor se situau mărci premium, precum Canon şi Sony, în acest moment sunt la mare căutare brandurile mai ieftine, precum Fujifilm sau Benq, cu preţuri în jur de 100-150 de euro. Dintre sistemele home cinema, în 2008 cel mai vândut brand era Samsung. Locul său a fost luat, în primele două luni ale lui 2009, de Orion, urmat de LG. „Începe să scadă şi comanda medie, semn că românii nu mai dispun de fonduri foarte mari”, ne-a declarat Viorel Bălănoiu, managing partner la OneStop.ro.
O tendinţă spre economisire se observă şi pe piaţa telefoanelor mobile. Terminalele dual-SIM, adică cele în care pot fi puse două cartele, câştigă teren. Oamenii doresc să folosească un singur telefon în loc de două. „În dorinţa simplificării comunicării, dar şi reînnoirii aparatului utilizat, tot mai mulţi cumpărători aleg terminalele dual-SIM. E normal ca, într-o perioadă de incertitudine economică, oamenii să caute să facă economii”, ne-a spus Alexandru Munteanu, directorul comercial al Germanos. Şi telefoanele „fără fiţe” sunt la mare căutare. La PCfun.ro, preţul niciunuia dintre cele mai bine vândute zece modele de telefoane mobile nu trece de 500 de lei.
SUA Televizoarele low cost, la mare căutare
Şi în Statele Unite, consumatorii lasă deoparte brandurile premium şi se orientează spre unele mai accesibile. Astfel, marca ieftină Vizio a ajuns pe locul al doilea în topul vânzărilor de televizoare LCD, având o cotă de piaţă de 14%. Prima poziţie este ocupată de Samung, care are o cotă de piaţă de 20%, aflată însă în scădere. Vizio a luat faţa brandului Sony, care acum ocupă locul trei, cu o cotă de piaţă de 13%. Analiştii spun că acest tip de produse, care oferă performanţe decente la preţuri foarte bune, va fi marele câştigător al crizei.