DRIVE-TEST: Viitorul sună ca Fiat TwinAir

DRIVE-TEST: Viitorul sună ca Fiat TwinAir

Cu doi cilindri, 900 de centimetri cubi şi un sunet cu tentă moto, cel mai puţin poluant motor pe benzină al momentului, noul 0.9 Turbo TwinAir, prefigurează viitorul autoturismului.

Până când autoturismele vor tăcea de tot - dacă motoarele electrice le vor înlocui complet pe cele cu ardere internă - viitorul autoturismului (destinat maselor largi) va fi reprezentat de propulsoarele de dimensiuni tot mai compacte. Cu sunet de motocicletă.

Fiat ne-a prezentat, recent, viziunea sa asupra acestui subiect. Noul propulsor 0.9 Turbo TwinAir pe benzină este micuţ, are doar 900 de centimetri cubi şi pulsează din numai doi cilindri.

Montat sub capota drăgălaşului model 500, motorul emite, în medie, doar 92 de grame de dioxid de carbon la fiecare kilometru parcurs - mai puţin decât oricare alt agregat pe benzină aflat în exploatare la acest moment.

Nu ar trebui să mire pe nimeni. Grupul auto din Torino are o bogată istorie în ceea ce priveşte inovaţiile tehnice aduse sistemelor de propulsie convenţionale. În ultimii ani, Fiat a fost, constant, producătorul cu cel mai puţin poluant portofoliu de modele din Europa.

Fişa tehnică

Fiat va începe comercializarea gamelor 500 şi 500c (convertible) echipate cu acest motor în luna septembrie, la un preţ (estimativ) de 13.000 de euro. Ulterior, agregatul cu numai doi cilindri va urma să apară şi pe alte modele din portofoliul Fiat, cel mai probabil Panda şi Punto Evo, dar şi pe viitoarea generaţie Lancia Ypsilon.

FPT, divizia de specialitate din cadrul Grupului italian care a realizat acest motor de la zero, a înglobat mai multe tehnologii în micul 0.9 Turbo TwinAir: turbină miniaturală, sistem start-stop şi, mai ales, celebrul deja sistem MultiAir de management electro-hidraulic al valvelor.

Noul motor va fi oferit în trei versiuni, cu 65, 85 şi 105 cai-putere - prima, fără supraalimentare. Gama Fiat 500 va beneficia de reglajul de mijloc, cu 85 CP. În viitorul apropiat, micul 0.9 Twin Air va fi cuplat la un motor electric şi o cutie de viteze automată, pentru a realiza un sistem de propulsie hibridă.

Potrivit producătorului, noul motor este mai mic cu 23% şi mai uşor cu zece procente decât un propulsor cu patru cilindri şi performanţe similare. În plus, şi cel mai important, 0.9 Turbo TwinAir are nevoie de 30% mai puţin combustibil.

La drum

Echipat cu versiunea de 85 de cai-putere a noului motor şi o cutie de viteze manuală cu 5+1 trepte, Fiat 500 este capabil să sprinteze până la 100 km/h (cu start de pe loc) în 11 secunde şi accelera până la viteza maximă de 173 km/h.

În timpul testului am observat disponibilitatea motorului la turaţii joase (ajutată de cuplul maxim - 145 Nm - oferit la numai 1.900 rpm), flexibilitatea sa, dar şi păcănitul amuzant (dar nu ridicol), care se insinuează în cabină mai ales după 3.000 rpm.

Consumul mediu mixt oficial e cifrat la 4 l/100 km, iar emisiile de dioxid de carbon - sub 100 de grame pe kilometru (92 g/ km, mai exact, împreună cu transmisia Dualogic).

Maşinile (500 şi 500 convertible) testate pe un traseu pitoresc din Piemont nu au izbutit să ofere un consum mai mic de 8 l/100 km, dar asta doar pentru că nimeni nu s-a putut abţine să nu tureze cât a putut micul motor prin Torino şi să nu ruleze în forţă pe autostradă.

Adevărul este că, pe pasajele abordate paşnic, computerul de bord a indicat consumuri instant foarte apropiate de cifrele oficiale. Asta da surpriză.

Ne puteți urmări și pe Google News