DRIVE TEST EVZ: Noul model Honda Jazz, ingenios şi scump
- Adam Popescu
- 5 februarie 2009, 00:00
Constructorul japonez a lansat în România a doua generaţie a monovolumului care se remarcă graţie spiritului practic şi preţului piperat.
Maşinile mici n-au fost niciodată mai încăpătoare şi sigure. Modelele japoneze au fost dintotdeauna renumite pentru robusteţea lor. Honda, care prezenta, în urmă cu şapte ani, un autoturism minion, dar cu un spirit practic nemai întâlnit în clasa B, a lansat zilele trecute în România a doua generaţie a acelei maşinuţe.
Monovolumul ultracompact, botezat Jazz, uluieşte în continuare prin spaţiul util oferit, dar şi prin preţul piperat pentru acest segment - între 14.613 şi 17.469 de euro cu TVA inclus.
Cumpărătorii sunt invitaţi să aleagă între două motoare (ambele pe benzină, de 1.2 şi 1.4 litri), două transmisii (una manuală, cu cinci rapoarte, alta automată, cu şase) şi două echipări (LSE şi LS). Fiecare dintre acestea oferă cel mai încăpător portbagaj din segment, scaune spate cu dublă rabatare şi o puzderie de spaţii de depozitare (între care zece dedicate recipientelor cu băuturi).
Banii vorbesc
Chiar dacă nu există prea multe modele cu o arhitectură similară în clasa mică, aşadar cu o concurenţă directă firavă, Jazz tot va trebui să înfrunte o realitate crudă, mai cu seamă pentru vremurile pe care le traversăm. Alternativele populare Skoda Roomster şi Opel Meriva costă cu 2.000, respectiv 2.500 de euro mai puţin decât cea mai ieftină versiune a „japonezei“, în timp ce varianta premium Mercedes Clasa A impune o cheltuială suplimentară de sub 400 de euro în comparaţie cu vârful de gamă Jazz.
Trebuie spus că atât Roomster, cât şi Meriva (în echipările lor de bază) oferă totuşi un pachet de dotări inferior celei mai ieftine versiuni Jazz, după cum Clasa A (tot în varianta standard, caroserie cu trei uşi), deşi bine garnisită, nu se ridică totuşi la nivelul garantat de cel mai scump Jazz.
Zăbovind încă puţin asupra aspectului pecuniar, să menţionăm că însuşi portofoliul Honda pentru România invită la o comparaţie similară. Cea mai scumpă versiune Jazz (motor 1.4, cutie automată) costă fix cât modelul superior Civic (motor pe benzină 1.8 litri, cutie manuală) şi cu doar 1.200 de euro mai puţin decât acelaşi autoturism compact, dar cu transmisie automată. Evident, Civicul este mai încăpător, mai puternic şi mai agil decât Jazzul, dar şi mai bine dotat (cruise control, scaune faţă încălzite, jante din aliaj de 17 inchi, senzori de lumină şi ploaie)!
Spaţiu vital
Niciun vehicul de pasageri din clasa mică nu este mai bine pregătit să satisfacă nevoia de spaţiu a proprietarului său. Portbagajul (cu două compartimente) are o capacitate-record (350 de litri).
Scaunele din spate se pot rabata pe două direcţii. Dintr-o singură mişcare, spătarul banchetei poate fi lăsat în jos, aliniindu-se perfect cu podeaua portbagajului. Dacă se doreşte, şezutul poate fi ridicat (întocmai ca un scaun de cinematograf), eliberând numaidecât o zonă importantă, pentru depozitarea unui ghiveci cu un arbust, spre exemplu.
Torpedoul are dublă deschidere, iar spaţiile de depozitare utile din habitaclu sunt fără număr.
Nu în ultimul rând, e de apreciat atenţia pe care Honda a acordat-o siguranţei pasagerilor. Sunt oferite o baterie completă de airbaguri (frontale, laterale, cor ti nă), tetiere active pentru locurile din faţă, cinci centuri de siguranţă pretensionate (reglabile pe înălţime, în faţă) şi toate sistemele electronice de asistare a şoferului (ABS, EBD, EBA, VSA - cel din urmă fiind echivalentul ESP-ului la Honda).
CASETĂ TEHNICA