DRIVE-TEST EVZ: Mini E, maşina electrică pe care a studiat BMW
- Cristian Ionescu
- 28 iunie 2011, 16:17
Prototipul electric Mini E, testat de EVZ în România, este modelul ales de BMW pentru declanşarea programului care are ca scop final producerea primului său autoturism cu zero emisii poluante.
Prototipul cu zero emisii poluante Mini E, autoturismul care a pus bazele programului de electrificare a portofoliului BMW, a fost prezent, zilele trecute, în România.
EVZ a fost prima publicaţie locală invitată să-l pună la treabă, prin traficul bucureştean.
După ce a fost testat intensiv pe trei continente, vreme de doi ani, Mini E va preda, în această vară, ştafeta conceptului BMW Active E (versiunea electrică a modelului Seria 1 Coupe).
Informaţiile culese de tehnicienii germani vor fi esenţiale pentru a concretiza aceste demers cronofag – cel mai probabil în 2013 – cu primul model 100% electric al mărcii din Munchen – micuţul i3.
La exterior, E-ul arată exact ca orice Mini. Deosebirile pot fi sesizate abia după accesul la bord. În locul banchetei – aproape până la nivelul tetierelor faţă – se află imensa baterie care alimentează motorul electric şi care conferă maşinuţei (acum cu două locuri) o autonomie maximă de 180 de kilometri.
Tăcere, scrâşnet de roţi, linişte
Pornirea motorului, din buton, din nou în acord cu gama Mini, este urmată de… tăcere. Pentru a verifica dacă motorul a fost pornit trebuie musai monitorizat un display din spatele volanului. Din cauza cuplului considerabil (220 Nm), furnizat instant, plecările de pe loc pot fi însoţite, o vreme, de scrâşnetul roţilor din faţă, care se luptă pentru aderenţă.
Liniştea se reinstaurează însă imediat. Nici măcar cele mai puternice demarajele – E-ul cu 150 kW (204 CP) poate atinge "suta" în opt secunde – nu aduc vreun mesaj sonor cunoscut de sub capotă. Singurele zgomote sunt oferite de traficul din jur.
Mini E ar putea fi condus ca orice autoturism cu transmisie automată, dacă un sistem de regenerare a bateriei nu ar interveni – decelerând puternic maşina – de fiecare dată când este eliberată acceleraţia. Efectul este atât de sever şi prompt încât, la viteze mici, miniul poate fi strunit doar din pedala de acceleraţie!
Concluzia este simplă: doar preţul – încă prea ridicat al tehnologiei - şi limitările inerente la acest moment (autonomie, timp de reîncărcare, infrastructură) încetinesc – şi vor amâna încă destul timp – proliferarea maşinilor electrice.
AVANGARDA "VERDE" Leaf, i-MiEV şi Tesla Roadster, trei modele electrice de referinţă
Cel mai mediatizat autoturism electric de serie este, fără nicio îndoială, Nissan Leaf. Compactul japonez (4,45 metri lungime), lansat comercial pe mai multe continente – inclusiv în câteva ţări europene – a devenit primul autoturism cu zero emisii poluante câştigător al dis tincţiilor "Maşina anului în Europa" şi "Maşina anului în lume", precum şi întâiul care a primit cinci stele la testele de siguranţă Euro NCAP.
Autonomia maximă a maşinii – 175 de kilometri – este garantată de o baterie litiu- ion care poate fi încărcată complet – la o priză de domiciliu – în opt ore. Leaf costă 30.250 de euro în Portugalia (după o reducere de 5.000 de euro suportată de stat), şi 32.840 de euro în Olanda.
Mitsubishi i-MiEV a fost primul autoturism electric lansat în România. Modelul de nici 3,5 metri lungime (cu patru locuri şi cinci uşi), care are o autonomie maximă de 150 de kilometri (şi o durată de încărcare a acumulatorilor de şase-opt ore), costă 36.640 de euro cu TVA inclusă.
Primul model 100% electric de serie, Tesla Roadster, a apărut în SUA, în 2008. Deşi are numai două locuri şi costă 85.000 de euro în Europa, maşina produsă de compania americană Tesla Motors a trecut de pragul 1.500 de unităţi vândute, până luna trecută.
"De vină" pentru succesul modelului trebuie că sunt, pe lângă exclusivitatea garantată, performanţele intrinseci: o autonomie maximă superioară: 390 de kilometri, o acceleraţie (0-100 km/h) comparabilă cu cea a unui supermodel: 3,7 secunde (!) şi un timp redus necesar reîncărcării complete a bateriilor (3,5 ore, cu adaptorul special). Citiţi şi:
- "Benzinărie" autohtonă pentru maşini electrice
- Demaraj dificil pentru maşinile electrice
- Câte maşini electrice s-au vândut în România
- Ce obstacole stau în calea autovehiculelor electrice