DRIVE TEST: Chevrolet Captiva

DRIVE TEST: Chevrolet Captiva

E mare, pare greoi, nicidecum vioi, dar are, în opinia Poliţiei Române, un spirit năvalnic. Adevărul este că SUV-ul Chevrolet Captiva nu-i nici rachetă, dar nici tractor, cu toate că ştie să se facă repede plăcut şi poate să se avânte cu destul succes în afara fâşiilor de asfalt.

Chipiul de un alb neprihănit al apărătorului legii ţâşneşte fără teamă printre maşinile care se scurg pe Bulevardul Timişoara, spre centru, într-o dimineaţă târzie de vineri care anunţă un weekend canicular.

Un semn scurt, dar ferm şi autoturismul aflat în faţă este tras pe dreapta. Dau să accelerez, când, stupoare, tânărul poliţist mai face o jumătate de pas şi repetă gestul. Poftim? Eu, întreb, folosind la rândul meu mâna dreaptă, dar cu degetul arătător îndreptat spre piept. Pentru o clipă, uluiala se strămută de la volan sub cozoroc. Da, soseşte răspunsul, însoţit de o înclinare rapidă a capului şi îndrumarea executată, de data aceasta, cu palma stângă.

„Bună ziua, sunt agentul Cutărescu, vă rog să-mi prezentaţi documentele maşinii şi actele la control!”. Sigur, o clipă... „Ştiţi de ce v-am oprit?”. N-am nici cea mai vagă idee! Sunt sincer. Răspunsul are darul să mă lase cu gura căscată: „Aţi depăşit viteza legală”. Serios? „Desigur... colegul, viteza pentru gipul cu numere străine... 68 km/h (se aude în staţia de emisie-recepţie). Cum, dom’ne, cu maşina asta? În condiţiile în care abia am executat o manevră de întoarcere de pe sensul opus?!? „Da, da, aşa a înregistrat aparatul radar, aveţi două puncte de penalizare şi 60 de lei amendă, dacă plătiţi în 48 de ore!”.

La o zi după această întâmplare şi după ce am avut răgazul să conduc mai mult Chevroletul Captiva cu care plecasem din curtea dealerului aflată, practic, vizavi de locul în care am fost părtaş la scena redată anterior, sunt tot mai tentat să contest amenda.

Marele SUV cu şapte locuri, tracţiune integrală, motor turbodiesel de 2.0 litri (150 CP) şi cutie de viteze manuală cu 5+1 trepte nu are cum să accelereze atât de repede - şi în condiţiile în care nu l-am forţat să facă asta - până la viteza indicată de radarul abil dosit de poliţişti printre maşinile parcate pe bulevard.

Datele oficiale indică un sprint până la 100 km/h (cu start de pe loc) în 11,3 secunde. O performanţă mai mult decât rezonabilă pentru un model greu de aproape două tone, care impresionează prin utilitate, în niciun caz datorită sportivităţii sale.

Captiva are un tren de rulare setat pentru confort şi se descurcă de minune pe drumurile prost asfaltate, dar şi pe celele neasfaltate. Ca în cazul majorităţii SUV-urilor actuale, abilităţile în teren accidentat sunt mai degrabă moderate, sistemul de tracţiune integrală descurcându-se fără diferenţial blocabil şi reductor. Pentru situaţiile mai speciale, există, totuşi un sistem de asistenţă la coborârea în pantă, care poate fi cuplat prin simpla apăsare a unui buton prezent pe consola centrală.

Motorul turbodiesel, dezvoltat de subsidiara GM DAT, împreună cu firma italiană VM, îşi face treaba destul de vocal, atunci când este în sarcină, dar silenţios la viteze de croazieră. Pentru drumurile lungi, o treaptă suplimentară nu i-ar fi stricat deloc cutiei de viteze. De altfel, datorită raportelor IV şi V mai lungi, manevrele de depăşire trebuie însoţite, în mai multe cazuri decât ar fi comod, de o retrogradare.

Consumul din test a fost, desigur, superior celui oficial, dar s-a situat în limite absolut oneste pentru un vehicul cu acest gabarit.

Spaţiul în cabină este cu adevărat uriaş, iar al treilea rând de scaune util, dar nu şi pentru situaţiile când se impune folosirea portbagajului.

Calitatatea materialelor folosite la interior surprinde plăcut, ca şi pachetul aproape complet de dotări oferit de echiparea LT High – ABS, ESP, şase airbaguri, climatizare pe două zone, trapă, tapiserie din piele, sistem de navigaţie, radio-CD (MP3, aux, USB), cruise-control, scaune faţă încălzite, jante din aliaj de 17 inchi etc.

Pe de altă parte, calitatea serviciilor oferite de Poliţia Română rămâne la un nivel injust de scăzut. Dincolo de radarele de ultimă generaţie şi atitudinea civilizată a agentului din teren (care, oricum, te pândeşte în continuare), rămâne încremenirea în practici anacronice şi cronofage (pentru cetăţean): „Plătiţi dumneavoastră (amenda) la un CEC sau o circă financiară, apoi mergeţi la Udrişte, să prezentaţi chitanţa”, mi-a comunicat binevoitor agentul. Evident, la întrebarea dacă n-aş putea trimite o copie pe email, ca să nu îmi mai pierd timpul, răspunsul a fost un sec – nu. Chevrolet Captiva 2.0 Diesel LT High Lungime/lăţime/înălţime: 4,63/1,85/1,75 metri Motor: motorină, 1.991 cmc, 150 CP, 195 g/km, Euro 4 Transmisie: 4x4, 5+1 M Performanţe: 11,3 sec (0-100 km/h), 182 km/h (vit. max.) Consum urban (oficial): 8,8 l/100 km Consum extraurban (oficial): 6,8 l/100 km Consum mixt (oficial): 7,6 l/100 km Consum urban (test): 12 l/100 km Consum extraurban (test): 7,9 l/100 km Portbagaj: 85/465/930/1.565* l Siguranţă: 4 stele Euro NCAP Preţ cu TVA: 25.661 euro (cu oferta momentului – 21,8% discount şi taxă de înmatriculare cadou) *Toate locurile disponibile (7)/rândul 3 rabatat/rândurile 2 şi 3 rabatate/rândurile 2, 3 şi scaunul dreapta faţă rabatate

Ne puteți urmări și pe Google News