Două avioane au fost lovite de fulgere în Italia, cu scurt timp înainte de aterizare

Două avioane au fost lovite de fulgere în Italia, cu scurt timp înainte de aterizare Sursa Foto - Dreamstime

Fenomenele meteo extreme expun aeronavele la riscuri severe. Din cauza poluării și a schimbărilor climatice, călătoriile aeriene au devenit și mai periculoase din cauza vremii imprevizibile.

Două avioane care se pregăteau să aterizeze pe aeroportul din Pesacra (Abruzzo), Italia, au fost lovit de fulgere. Incidentul s-a întâmplat cu scurt timp înainte de aterizare. Pentru pasagerii români au fost clipe de groază.
Ryanair, Sursa - Dreamstime

Ryanair, Sursa - Dreamstime

Două avioane, lovite de fulgere

În cursul acestei zile, două aeronave ale companiei aeriene irlandeze Rvanair au fost lovite de fulgere. Primul avion a fost lovit azi dimineață. Acesta decolase de la București, cu destinația către Abruzzo. Publicațiile italiene relatează că aeronava a aterizat în siguranță. O defecțiune a fost depistată. Pasagerii au așteptat nouă ore pentru a se îmbarca într-un alt avion, deși se pregăteau pentru un zbor programat la 6:15, spre Bergamo. Un alt avion a fost lovit de fulgere, tot când aterizase. Incidentul a provocat întârzieri și disconfort pasagerilor, notează Știripersurse.

Fulgerele, un pericol mare și pentru avioanele F-35 de luptă

Fulgerul nu este neapărat cel mai periculos fenomen pentru un avion, spre deosebire de îngheț (juvraj), de exemplu. În plus, există un sistem OBIGGS (On Board Inerting Gas Generation System) care evită orice risc de incendiu sau explozie dacă este atins vreodată de fulger la nivelul rezervoarele sale. Concret, acest dispozitiv înlocuiește oxigenul conținut în rezervor cu un gaz inert (azot), făcând astfel vaporii de combustibil să nu fie inflamabili.

Dar, cel care echipează avioanele de vânătoare F-35A (versiunea clasică) suferă de o anomalie, care a obligat Pentagonul să impună restricții de zbor și producătorul avionului, Lockheed-Martin, să-și suspende temporar livrările și să facă verificări amănunțite.Potrivit agenției Bloomberg, care citează biroul de program F-35 (JPO), defectele din tuburile utilizate pentru a circula gazul inert în rezervoarele de combustibil au fost descoperite pe 14 dintre cele 24 de F-35A inspectate. Problema a apărut în timpul unei operațiuni de mentenanță efectuată la baza aeriană din Hill (Utah),  unul dintre aceste tuburi fiind găsit avariat.Prin urmare, livrările de F-35A au fost suspendate pentru a permite companiei Lockheed-Martin să efectueze verificări pe aeronavele scoase de pe liniile de asamblare.Livrările nu s-au reluat până pe 23 iunie, producătorul asigurându-se că problema se situa „pe teren” și nu la nivelul Lockheed-Martin. Un memoriu, citat și de Bloomberg, indică faptul că originea acestor defecte se poate datora uzurii premature a tuburilor în cauză.Până la clarificări suplimentare, s-au impus restricții de zbor. Astfel, avioanele F-35A trebuie să stea departe de furtuni, la o distanță de 40 km.