După ce a pus geanta Vuitton în capul statuii pompierilor, cultura mai comite o "sponsorizare" - bănci "turceşti" între vestigiile Curţii Domneşti.
Cinci Sultani îi iau faţa lui Vlad Ţepeş în Curtea Voievodală din centrul vechi al Capitalei. Sună ca o frază dintr-o lucrare la istorie, scrisă la mişto de un elev cu freză „cool“. Totuşi e realitatea nudă, ce stă la soare zilnic pe pietrele din Curtea Veche, ca un soi de flanc de apărare a statuii lui Ţepeş, în calea vizitatorilor muzeului în aer liber. Cinci bănci albe, pe care scrie „SULTAN“, mare, cât să se vadă dinspre Hanul lui Manuc, sunt aliniate la intrarea în muzeu. Alte câteva, mai dosite, se oferă vizitatorilor, obosiţi de atâtea dovezi ale luptei pentru neatârnare duse de domnitorii Ţării Româneşti împotriva otomanilor. Ironia scrisă cu litere roşii, drept în nasul lui Ţepeş, e o sponsorizare din partea firmei care produce sucul de roşii Sultan şi n-ar fi cea mai mare problemă a Centrului Istoric, în opinia muzeografului Gabriel Constantin.
Virgil Niţulescu, secretar de stat în Ministerul Culturii, nu crede că alegerea băncilor e potrivită, mai ales că n-are aprobarea Comisiei Naţionale pentru Monumente. Dar, zice el, „Vlad Ţepeş ar fi făcut şi pace cu turcii dacă era cazul. În secolul 15 el făcea politică, nu se inventase sponsorizarea, ca să ştim dacă ar fi făcut-o şi p-asta“.
Cât despre Comisia Naţională pentru Monumente, puţin probabil că s-ar fi opus, dacă ar fi fost consultată, de vreme ce, cu câteva luni în urmă, a avizat punerea unei genţi Louis Vuitton în capul statuii pompierilor. Petre Ţuţea şi sosul de roşii „Băncile ne-au revenit prin intermediul unei fundaţii, ca sponsorizare, mai exact a Centrului Cultural «Petre Ţuţea», care desfăşoară unele activităţi culturale în cadrul complexului muzeal“, se scuză Gabriel Constantin, muzeograf coordonator la Palatul Voievodal Curtea Veche. Fuseseră primite de la firma de tomate, care, evident, n-ar fi găsit un loc mai nimerit pentru reclamă.
Revanşa turcilor a fost remarcată imediat de vizitatori. Unii s-au amuzat, alţii s-au revoltat. „Depinde din ce punct de vedere privim. Într-un fel e o contradicţie, dar nu cred că e o soluţie să renunţă m la ele doar din acest considerent. În plus, nu cred că, în momentul de faţă, aceasta este cea mai gravă problemă a Centrului Istoric“, a explicat muzeograful, referindu-se la lucrările de renovare întârziate şi lipsa curăţeniei. Dacă era McDonald’s? Totuşi, Constantin recunoaşte că, iniţial, curtea a fost dotată cu mai multe astfel de bănci, dar, din cauza indignării unora, conducerea a renunţat la câteva, tocmai pentru „a calma spiritele“. Că e o ironie acceptă şi secretarul de stat Virgil Niţulescu, care spune că n-a mai trecut prin Curtea Veche de câteva luni bune. El recunoaşte că aprobarea sponsoriză rilor, onorabile sau nu, rămâne la mâna directorilor de instituţii, dar că aceştia trebuie să ceară şi avizul Comisiei Naţionale pentru Monumente. „Mi-aş dori ca muzeele să nu fie nevoite să apeleze la sponsori, totuşi nu pot să nu mă întreb dacă, în loc de Sultan pe băncile acelea ar fi scris McDonald’s, ar fi fost mai acceptabil?“.
Niţulescu nu se poate pune, ca istoric, în pielea lui Ţepeş, dar priveşte împăciuitor situaţia. În fond, pe vremea lui Ţepeş nu se inventase sponsorizarea, iar dacă ar fi tras în ţeapă o adunătură de roşii, tot un fel de ketchup ar fi obţinut, nu?!
PRECEDENT
Statuia acoperită cu o geantă LV Statuia pompierilor eroi din Dealu Spirii, amplasată în faţa Hotelului Marriott, a încăput, la mijlocul lunii iunie, într-un imens geamantan marca Louis Vuitton. Cu voie de la primărie şi de la Comisia pentru Monumente, simbolul cinstit de pompieri în fiecare septembrie a fost dosit de dragul pasiunii pentru shopping al doamnelor aducătoare de profit. După un scandal de câteva zile, în care autorităţile au oscilat în explicaţii penibile, firma a acceptat să-şi demonteze singură geamantanul.