Deprecierea leului măreşte preţul Autostrăzii Transilvania
- Adam Popescu
- 14 ianuarie 2009, 02:00
Statul va fi obligat să aloce şi mai mulţi bani de la buget pentru a plăti către Bechtel lucrările din acest an, dacă euro continuă să crească.
Costul Autostrăzii Transilvania creşte cu fiecare zi în care leul eşuează în lupta cu euro. Plăţile către americanii de la Bechtel se fac în moneda europeană, iar contractul negociat nu prevede un curs fix. La un curs de 4,2 lei/euro sau chiar 4,5 lei/euro, cum prevăd analiştii, americanii vor încasa în acest an sute de milioane de lei în plus.
În condiţiile în care anul viitor vor începe lucrări şi pe alte două tronsoane ale autostrăzii, respectiv Cluj Vest - Mihăileşti şi Mihăileşti - Suplacu de Barcău, totalizând circa 140 de kilometri, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cerut un buget de peste o jumătate de miliard de euro pentru acest proiect.
La un curs leu/euro sensibil mai mare decât cel de anul trecut, americanii vor încasa în plus cu peste 320 de milioane de lei mai mult, decât dacă suma respectivă ar fi fost calculată la cursul mediu de anul trecut, de 3,827 lei pentru un euro. „Noi primim banii de la buget în lei. Plăţile la lucrări se fac însă în euro la cursul zilei, dar TVA-ul aferent se plăteşte în lei“, ne-a declarat fostul director general al CNADNR, Dorin Debucean.
Urmează primele plăţi la un curs de peste 4 lei/euro
Potrivit Anexei 2 a contractului cu Bechtel, renegociat în 2005, Ministerul Transporturilor este obligat să depună în avans în contul companiei o treime din suma necesară lucrărilor programate pentru anul în curs, astfel că, după aprobarea bugetului, guvernul ar trebui să înceapă imediat plăţile către americani.
Compania de autostrăzi mai are de achitat către Bechtel circa 74 de milioane de euro (317 milioane de lei) pentru lucrările realizate în ultimele luni ale anului trecut. „Este însă vorba de lucrări care nu au fost confirmate de consultant“, a precizat Cristian Duică, directorul general interimar al CNADNR.
Deprecierea accentuată a monedei naţionale va influenţa şi alte lucrări de infrastructură, însă într-o proporţie mult mai mică, cel mai puţin având de suferit proiectele cu finanţare de la stat şi care au preţul stabilit în lei.
Afectate de evoluţia leului comparativ cu moneda europeană vor fi şi proiectele cu finanţare europeană, însă influenţa cursului va fi resimţită într-o măsură mult mai mică deoarece se va aplica doar pentru partea de cofinanţare de la stat.
EVOLUŢIE
Moneda naţională, la un nou record negativ
Leul s-a depreciat şi ieri, după ce în şedinţa precedentă se considera că a atins un nou record al scăderii valorice, acesta fiind al treilea consecutiv. Astfel că moneda naţională a mai pierdut încă trei bani în faţa euro, până la 4,2985 lei/euro, piaţa fiind considerată una foarte volatilă. De la începutul anului, leul a pierdut aproape 30 de bani, suma fiind considerată un record negativ pentru o perioadă atât de scurtă. Totodată, înainte de publicarea cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României, leul se apreciase pe piaţa interbancară, cu aproape zece bani, de la un curs de 4,35 lei/euro, la o cotaţie de 4,25 lei/euro. Acest lucru i-a determinat pe dealerii instituţiilor de creditare să suspecteze o intervenţie a băncii centrale. (Paul Barbu)