De la ce varsta e bine sa-ti dai copilul la scoala: 6 sau 7 ani?

De la ce varsta e bine sa-ti dai copilul la scoala: 6 sau 7 ani?

Noua lege a invatamantului prevede ca, din toamna lui 2008, copiii vor incepe clasa I inainte de a implini 7 ani. Psihologii spun ca nu va fi nicio problema.

Din toamna anului viitor, scoala obligatorie va incepe mai devreme cu un an. Parintii nu sunt pregatiti sa-si inscrie micutii in invatamant de la 6 ani.

Copiii vor merge la scoala, de anul viitor, de la varsta de 6 ani. Ei vor incepe invatamantul primar cu grupa pregatitoare, care nu se va mai face la gradinite, ci in clase. Parintii nu sunt convinsi ca este bine sa-i duca pe cei mici la scoala de la 6 ani, ei preferand sa-i tina acasa pana la 7 ani.

Psihologii, insa, sunt de parere ca prichindeii sunt suficient de dezvoltati pentru a se adapta scolii. Noutatile proiectului de lege a invatamantului creeaza o dilema: la ce varsta e bine sa-ti dai copilul la scoala, la 6 sau la 7 ani!?

Daca micutii de 6 ani care stiu sa citeasca si sa scrie sunt pregatiti pentru a merge in institutiile de invatamant, scolile nu sunt gata sa-i primeasca. Mobilierul inadecvat, programa prea incarcata, dar si costurile prea mari pentru anumite familii sunt piedici, prezentate inca din 2003, intr-un raport al Institutului de Stiinte ale Educatiei (ISE).

Cei sapte ani de acasa

Irina Toma s-a decis sa o dea pe Iulia la scoala abia anul acesta, desi fata, care implineste in curand 7 ani, stie sa scrie, sa citeasca, este pasionata de internet si de enciclopediile pentru copii. Necesitatea celor „7 ani de acasa” a determinat-o pe Irina sa ii mai ofere Iuliei un an de joaca.

„Chiar daca scrie, citeste, tot se comporta ca un copil de 6 ani: se prosteste, vrea atentie”, spune mama Iuliei. Cu toate acestea, Irina Toma este constienta ca generatia din care face parte fiica ei se misca mult mai repede si ar putea face fata la scoala. Asta, daca orele ar fi mult mai relaxate. „Nu poti pune un copil de 5 ani si 10 luni sa stea cuminte in banca”, adauga Irina.

De aceeasi parere este si educatoarea Elena Dumitru, din Bucuresti. „Grupa pregatitoare trebuie sa ramana la gradinita, pentru ca acolo exista mobilier adecvat”, spune educatoarea. Mai mult decat atat, Elena Dumitru crede ca in scoli nu se va putea respecta un program care este acum propice copiilor. Ei ajung la gradinite la 8-9, iau masa, se joaca, fac cate jumatate de ora de matematica, de povesti, de dans.

Carmen Cretu a decis sa-l dea pe Horia la scoala la 7 ani fara doua luni. Baiatul a mers la gradinita in Bucuresti, dar si in Brasov, fara sa fie inscris oficial. „Acum in multe scoli de la tara, unde copiii sunt mai putin informati in sens cultural, copiii merg la 6 ani la scoala si timp de 2-3 luni nu sunt inscrisi in catalog. Daca nu fac fata ritmului de educatie, sunt retrasi si sunt inscrisi anul urmator”, precizeaza mama lui Horia.

Parintii sunt speriati

Conform studiului ISE din 2003, aproape intreaga populatie investigata considera ca, in privinta debutului scolaritatii la 6 ani, nu diferentele in dezvoltarea psiho-intelectuala a copiilor reprezinta o dificultate.

Problemele sunt determinate de nefrecventarea gradinitei, de dorinta parintilor de a inscrie copilul la 7 ani. Proiectul noii legi a invatamantului prevede ca, din anul scolar 2008-2009, invatamantul primar va fi invatamant de zi si se va desfasura in program de dimineata. Acesta va incepe cu grupa pregatitoare, pentru copiii de 6 ani. La cererea scrisa a parintilor pot fi inscrisi in clasa pregatitoare si cei care implinesc 6 ani pana la sfarsitul anului calendaristic.

PAREREA PSIHOLOGILOR

„Nu ar trebui sa existe efecte negative asupra copiilor”

Copiii care incep scoala mai devreme nu vor avea decat de castigat in urma acestei experiente, daca se respecta anumite conditii, afirma psihologii specializati in ingrijirea copiilor. „Este firesc ca si in Romania scoala sa inceapa mai devreme, fara a exista efecte negative asupra psihicului copilului, cu conditia ca tot ce se petrece in sala de clasa sa fie adaptat nivelului de varsta al micutului”, este de parere psihologul Sanda Lepoiev, de la Centrul de Psihoterapie si Consiliere Psihologica „Mindcare”.

Specialistul mai crede ca schimbarea care ar putea fi pusa in practica de anul viitor se va petrece mai ales in mintea adultilor, nu atat in cea a copiilor. „Si gradinitele au o curricula pe care trebuie sa o respecte, iar la sfarsitul gadinitiei copiii trebuie sa acumuleze anumite cunostinte. Atat educatoarele, cat si invatatoarele sunt profesioniste”, completeaza Sanda Lepoiev.

Principalele probleme care vor aparea in urma trecerii grupei pregatitoare de la gradinita la scoala tin de adaptarea spatiilor din salile de clasa pentru nevoile unor copii mai mici. In primul rand, acestia vor avea nevoie de pupitre mai mici, potrivite pentru varsta lor, pentru a-si putea sprijini spatele.

„Adevaratele probleme ale scolii tin de conditiile in care se face educatia acestor copii. Depasirea numarului de 25-30 de copii intr-o grupa este nepotrivita pentru cei mici, iar cu cat acestia sunt mai mici, cu atat problema e mai grava”, adauga psihologul. Din punct de vedere emotional si social, este mult mai bine pentru copii ca grupa pregatitoare sa fie facuta in scoala.

„Este o modalitate prin care copiii se apropie de scoala. Invata sa coopereze, sa respecte reguli, sa invete in context, sa faca o trecere mai rapida si mai buna din punct de vedere emotional de la gradinita catre scoala”, completeaza psihologul Domnica Petrovai, de la Centrul National de Sanatate Mintala.

Pentru ca gradinita este centrata pe joc, copilul o asocieaza cu un context pozitiv. Si in grupa pregatitoare, daca copiii vor avea experiente pozitive, va exista o combinatie intre joc si invatare, micutii vor ajunge sa aprecieze si sa iubeasca scoala, sa nu mai sufere de ceea ce se cheama „anxietate de separare” (plang si sunt agitati cand ajung prima data in scoli sau gradinite). Psihologul Domnica Petrovai crede ca si parintii ar trebui sa fie pregatiti pentru aceasta schimbare, sa nu o perceapa ca pe o amenintare, ci ca pe un sprijin care le ajuta copiii sa se familiarizeze cu mediul scolar. (Geta Roman)

Ne puteți urmări și pe Google News