In general, cumparatorii din tara noastra vor ca masinile second-hand sa fie produse si rulate de nemti, ca o garantie a calitatii si a intretinerii minutioase.
Statistica federala a Germaniei releva ca in 2006 cele mai multe masini vechi din aceasta tara au fost cumparate de romani. Raportul preluat de agentia bulgara de presa Sega, citata de Rador si Hotnews, atesta ca anul trecut 82.960 de masini second-hand din Germania si-au gasit clienti in Romania.
In clasamentul inmatricularilor de masini second-hand suntem urmati de Italia (49.921 de masini rulate), Rusia (42.344), Spania (27.253) si Norvegia (21.814). Bulgarii au cumparat anul trecut 17.395 de autoturisme vechi din Germania.
Liviu Dobrin, presedintele Consiliului de Administratie al Autovit, explica atractia romanilor pentru masinile din Germania prin starea lor tehnica buna si prin gradul de uzura diferit de cel din Romania: „200.000 de kilometri rulati in Germania echivaleaza cu 100.000 de kilometri parcursi in Romania. Un alt motiv este ca nemtii sunt mai grijulii si mai corecti: fac reviziile la timp, folosesc numai piese si uleiuri indicate de producatori. In plus, preturile sunt mai mici in Germania, iar masinile noi sunt mai ieftine acolo decat in Romania. La noi, chiar si Loganul e mai scump decat in alte tari in care mai este produs”.
Jurnalistul auto Daniel Butnariu admite ca, in continuare, conceptul de „masina nemteasca” este unul foarte puternic pentru cumparatorii autoturismelor de ocazie, dar contesta criteriul soselelor mai bune din Germania, care implica un grad de uzura mai mic: „Ideea ca nemtii au sosele bune ma face sa rad, pentru ca tot ei sunt singurii din Europa care nu au limita de viteza pe multe sectiuni de autostrada: ce preferi, atunci, un Opel Vectra care a ars gazul la 200 la ora in Germania sau unul care a rulat cu 150-160 prin Franta sau Belgia?”
Mihai Popa, administratorul site-ului autoclick.ro, confirma ca masinile germane sunt cele mai cautate: „De-a lungul timpului, am observat multe anunturi pentru masini cu numere temporare de Germania, deci recent importate. Personal, cred ca romanii au o admiratie pentru masinile germane, care este legata de prestigiul produselor mecanice nemtesti. Germania ramane in continuare una dintre pietele principale de achizitie a masinilor SH (in special din cauza accesibilitatii masinilor, prin targurile si dealerii de SH, dar si a numarului mare de romani care s-au mutat si muncesc acolo)”.
Garantia germana
Liviu Dobrin, presedintele Consiliului de Administratie al Autovit, indica si un alt element de atractivitate al pietei SH: un autoturism vechi de doi-trei ani poate oferi la un pret similar unei masini noi confort sporit si mai multe dotari. Si nu numai romanii sunt interesati de aceste aspecte: „Avantajele financiare sunt aceleasi peste tot, indiferent ca e vorba despre Romania sau despre Finlanda. Nemtii prezinta aceeasi garantie pentru toata lumea”, spune reprezentantul Autovit.
„Problema in Romania este ca acest tip de comert nu este foarte bine reglementat, verificarile tehnice nu reflecta intrutotul starea reala a masinii, iar „geambasii” reusesc dintotdeauna sa-si convinga clientii cu tot felul de refrenuri: „A rulat putin pentru ca a fost a unei doctorite, a unei pensionare sau a unui bun samaritean care a circulat cu masina doar in weekend”. Cu toate acestea, pe langa dealerii autorizati au inceput sa apara parcuri cu masini de ocazie care prezinta ceva mai multa incredere - vezi Dacia, Peugeot sau grupul Porsche Romania cu firma specializata Weltauto, ca sa dau doar cateva exemple. Trebuie spus insa ca majoritatea masinilor de ocazie prezente in aceste parcuri sunt deja inmatriculate in Romania”, explica Daniel Butnariu.
SH sau masina noua?
Multi sunt reticienti la alternativa unui automobil second-hand, iar internetul abunda de forumuri in care topicurile intitulate „second-hand versus masina noua” inregistreaza dispute aprinse.
Specialistii pietei auto spun ca alegerea cumparatorului este influentata de criterii tehnice si financiare, dar si de prejudecati ori de factori subiectivi. „Principalele dezavantaje sunt lipsa unei informari foarte corecte asupra istoricului tehnic al autoturismului second-hand, destul de greu de determinat, ma refer la intretinerea lui, apoi necunoasterea exploatarii lui, daca a fost condus mai agresiv. Apoi, mai este un dezavantaj psihologic faptul ca iei un lucru folosit de altul”, arata Liviu Dobrin.
Pe de alta parte, reprezentantul Autovit evidentiaza si avantajele, intre care se remarca pretul si reducerea pierderii financiare. „Se pierd mai putini bani din pretul de achizitie fata de un autoturism nou, care in primii doi ani pierde 10%-30% din pret. In plus, la preturi echivalente, cumparatorul se poate orienta spre masini de clasa superioara. Fata de o Skoda Octavia noua, de circa 20.000 de euro, se poate lua un Audi A4 de doi ani vechime”, explica Dobrin.
La capitolul avantaje si dezavantaje, Daniel Butnariu trece in dreptul masinilor second-hand pretul de achizitie scazut si echiparea mai bogata (cu un amendament - „depinde de la caz la caz”), respectiv riscul unor defectiuni ascunse si pretul pieselor de schimb.
„Este vorba despre confortul pe care si-l doreste cumparatorul, de imaginea pe care vrea s-o proiecteze. Un Passat cu scaune incalzite, „full electric” (cum sunt de obicei promovate astfel de masini) si mai stiu eu ce alte bizbrizuri este mai impresionant decat o Fabia superdotata sau o Kia cee'd. Problemele apar cand e nevoie de intretinerea unei astfel de masini: dupa ce au fost aduse din Germania, cu tot istoricul de service la zi, ies din circuitul atelierelor autorizate si sunt reparate si intretinute de „nea Gica” de la coltul strazii, care e mai ieftin decat importatorul oficial”, explica Butnariu.
Potrivit lui Liviu Dobrin, la Autovit cel mai bine se vinde Opel. „Anul acesta a fost anul autoturismelor de litraj mic si mediu, iar, ca model, pe primul loc s-a situat Opel Astra, care, la o vechime de doi-trei ani, se poate cumpara cu pana la 10.000 de euro, iar ca dotari si fiabilitate este o masina foarte convenabila”, explica reprezentantul Autovit.
Conform Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (DPCIV), topul primelor trei marci second-hand de import pentru al doilea trimestru al anului include Volkswagen, cu 4.544 de masini, Opel (3.507) si Ford (2.093).
Viitorul SH-urilor
Atat timp cat taxa de prima inmatriculare va ramane in vigoare, este de asteptat ca importurile de masini vechi sa nu se mai ridice la nivelul inregistrat anul trecut. Liviu Dobrin considera ca taxa nu ucide acest segment al pietei auto cata vreme preturile masinilor noi raman ridicate. In schimb, Daniel Butnariu, membru al Asociatiei Jurnalistilor Auto din Romania, anticipeaza ca piata masinilor la mana a doua se va rarefia treptat. „Singurele care vor ramane in joc sunt masinile de maximum unu-doi ani aduse din strainatate, dar cele mai vechi de cinci ani (de la Euro II in „jos”) nu au prea multe sanse”.
Butnariu estimeaza ca, in viitor, piata masinilor second-hand se va restrange, sub presiunea taxei de prima inmatriculare, dar ea va castiga in profesionalism si in calitatea ofertei: „Tentatia importului nu va disparea, dar totul depinde de felul cum vor trata autoritatile modul in care sunt verificate masinile: inspectiile tehnice periodice si verificarile RAR nu s-au dovedit pana acum foarte eficiente, iar acest lucru este vizibil pe strada, unde intalnesti masini care ar fi trebuit sa fie demult casate. Cu toate acestea, posesorii lor au inspectia tehnica periodica la zi! Daca orice masina va primi avizele tehnice strict si corect, va fi mai greu sa aduci din strainatate o masina neconforma cu standardele tehnice si de siguranta, te va costa mai mult si va fi mai riscant decat sa cumperi o masina de ocazie deja inmatriculata in Romania”.
Taxati pentru vechime
Asa cum era de asteptat, taxa de inmatriculare nu este pe placul celor implicati pe piata autoturismelor vechi. Reprezentantul Autovit, Liviu Dobrin, spune ca aceasta masura a creat discriminari pe piata auto din Romania: „Aceasta taxa are un rol total negativ; ea a fost „clocita” pentru a proteja anumite interese financiare si pentru a astupa golul lasat de desfiintarea accizelor la masini dupa intrarea in UE. Protejarea mediului sau innoirea parcului auto sunt motive puerile, pe care nici copiii de gradinita nu le cred”, acuza Liviu Dragan.
El spune ca fondurile adunate de Ministerul Finantelor prin aceasta taxa vor trebui returnate platitorilor: „In primele sase luni s-au colectat 485 de milioane de euro, bani care in opinia mea vor trebui returnati intr-un an si jumatate, dupa eliminarea taxei, pentru ca sfarsitul acestei taxe va fi unul lamentabil. Asa cum Polonia si Ungaria au fost obligate de Comisia Europeana sa renunte la taxe, aceeasi soarta o va avea si Romania.”
Daniel Butnariu vede insa mai multe avantaje in introducerea taxei de prima inmatriculare: „Fie ca ne place sau nu, ea forteaza intinerirea parcului auto din Romania, care este unul dintre cele mai imbatranite din Europa. Lipsa unei asemenea „bariere” ar fi dus la reeditarea inceputului anilor ‘90, cand foarte multe harburi au invadat Romania.”
Varsta medie a parcului auto din Romania este de 13 ani, dupa cum reiese din datele pentru 2006, cand erau inmatriculate 4.104.835 de vehicule. In primele trei luni ale acestui an, parcul auto national a crescut cu 1,74%, fiind inmatriculate aproape 69.000 de vehicule, dintre care 59.910 autoturisme.
„O parte din scandalul legat de taxa de prima inmatriculare provine din faptul ca autoritatile au sustinut ca este o taxa de mediu, ceea ce este fals, pentru ca ea nu se aplica si masinilor poluante deja inmatriculate. Aplicarea generalizata a unei taxe de mediu progresive care sa creasca odata cu gradul de poluare ar fi scos insa in strada alegatorii, iar o asemenea masura ar fi daunat imaginii guvernului. Asa ca politicienii au preferat o bariera selectiva pentru masinile aduse din strainatate, lucru pe care nu-l pot recunoaste insa in fata Comisiei Europene.
Deocamdata, cel putin, piata auto din Romania nu s-a prabusit, iar drumurile nu sunt invadate de masinile pe care TIR-urile bulgaresti le transporta zilnic dinspre Occident spre targurile de la sud de Dunare. Iar acest lucru, indraznesc sa cred, este un fapt pozitiv”, subliniaza Butnariu. Pe de alta parte, el remarca un efect negativ al introducerii taxei: „Sunt importate masini noi accidentate, reparate „pe genunchi” in ateliere clandestine, pentru ca apoi sa fie vandute ca masini proaspat aduse din Vest.”„.
AVANTAJ
Bulgarii nu au taxe si TVA
> Importurile masive de masini second-hand in Romania s-au redus semnificativ doar dupa ce Ministerul Finantelor a introdus taxa de prima inmatriculare. In schimb, Bulgaria a adoptat o alta politica. „La sud de Dunare, autoritatile nu au instituit o taxa de prima inmatriculare sau de mediu si, mai mult decat atat, incepand de la 1 ianuarie nu mai percep TVA pentru masinile de ocazie achizitionate din spatiul UE”, explica jurnalistul Daniel Butnariu.
> Drept rezultat, numarul masinilor de ocazie creste in Bulgaria, in vreme ce in Romania inmatricularile pentru autoturismele second-hand au scazut in primele cinci luni ale anului de la 36.864 de unitati la 25.696 de unitati in aceeasi perioada din 2006, potrivit datelor publicate de Directia Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Administratiei si Internelor (DPCIV).
> Vara acestui an a adus insa un reviriment al importurilor de masini la mana a doua, in luna iunie fiind vandute 11.970 de bucati, dublu fata de lunile mai si aprilie si chiar mai mult decat in iunie 2006, cand s-au inmatriculat 9.350 de autoturisme.
CAPCANELE PIETEI SECOND-HAND Fiti atenti la toate detaliile!
Expertii atrag atentia ca pretul nu trebuie sa primeze, foarte importante fiind si alte aspecte, cum ar fi starea tehnica, vechimea, rulajul, costurile de intretinere si, nu in ultimul rand, conteaza de unde cumparam si cine ne vinde masina.
Cei care isi doresc masini de ocazie au la dispozitie zeci de reviste si site-uri in care pot gasi oferte, statistici si sfaturi utile. „Poti face pagini intregi de sfaturi, dar, pana la urma, totul depinde de specificul clientului. Daca isi cumpara masina pentru o perioada scurta (unu-doi ani sau chiar cateva luni), atunci pretul, aspectul, marca sunt importante. Pe termen lung, ar trebui sa fie luate in calcul costurile de intretinere, doar ca, de multe ori, clientii nu tin cont de acest „detaliu” nici macar la masinile noi, ce sa mai vorbim de cele de ocazie”, spune Daniel Butnariu.
El enumera si cateva elemente care nu trebuie sa lipseasca din agenda unui cumparator interesat de o masina la mana a doua: „Este de dorit ca o masina de ocazie sa aiba un carnet de service tinut la zi (schimburi de ulei, revizii, reparatii si numarul de kilometri la care aceste operatiuni au avut loc), motorul sa nu aiba scurgeri evidente de ulei, caroseria sa nu prezinte urme de lovituri sau de vopsea proaspata.
Sunt firme care ofera contra cost servicii de diagnosticare a masinilor de ocazie: masina este luata de la bara la bara si se face un „raport”: daca a fost sau nu lovita, cum functioneaza motorul, care este starea articulatiilor suspensiei.
Din nou, teoretic, ar trebui sa tii cont si de cotatia marcii respective pe piata masinilor de ocazie, daca devalorizarea in timp nu este mai puternica in cazul marcii respective decat pentru o alta marca, in caz ca planuiesti sa revinzi masina intr-un viitor apropiat”.