La aniversarea a 3 milioane de maşini produse, Dacia nu a inclus în calcul modelul Lăstun, maşină comandată de Nicolae Ceauşescu şi produsă la Întreprinderea de Autoturisme Timişoara, dar care este marcă din portofoliul constructorului autohton.

„Maşina a fost o mĺndrie a vremii. Nu a fost însă concepută şi produsă la Dacia, ci la Întreprinderea de Autoturisme Timişoara, deşi folosea subansamble de la Dacia“, explică vicepreşedintele constructorului autohton, Constantin Stroe, care a fost detaşat director general al uzinei din Timişoara în perioada în care se fabrica maşina din clasa mini.

Lăstunul este cunoscut de specialişti şi sub numele de Dacia 500, care indică apartenenţa la familiile de modele de autoturisme sub marca Dacia. Iniţiativa producerii acestui autoturism i-a aparţinut lui Nicolae Ceauşescu, care voia să facă o maşină mică, ieftină şi cu un consum redus, însă modelul nu a rezistat foarte mult timp pe piaţă.

Producţia autoturismului a demarat la sfârşitul anilor ’80 şi a fost sistată în februarie ’90, din cauza calităţ ii îndoielnice a maşinii, care devenea frecvent ţinta bancurilor din partea celorlalţi posesori de Dacii.
 
În total, în această perioadă au fost produse 5.731 de autoturisme Lăstun, potrivit vicepreşedintelui Stroe. Dacia cu numărul 3.000.000 a ieşit, marţi, de pe porţile uzinei de la Mioveni, iar reprezentanţii constructorului român se aşteaptă ca Dacia cu numărul 4.000.000 să fie aniversată la sfârşitul acestui deceniu, pe fondul unui ritm accelerat de producţie.

De la 50 de maşini pe oră în prezent, Dacia intenţionează să ajungă să producă 60-63 de unităţi pe oră.

DATE TEHNICE
 
O maşină „supermini“

O maşină urbană, de familie, o maşină mică, ieftină, cu un consum redus. Aşa a fost conceput Lăstunul, automobilul care a împrumutat numele de la pasărea „lăstun“, o migratoare asemănătoare cu rândunica.

Conceptul iniţial, potrivit indicaţiilor lui Ceauşescu, prevedea un autoturism economic pentru transportul urban, cu o capacitate maximă de patru persoane – doi adulţi şi doi copii, cu un consum mic, de până la 3 litri la suta de kilometri şi o viteză maximă de 70 km/h.

În fapt, primul model putea atinge chiar şi 100 de kilometri la oră, la un consum de 3,3-4 litri la sută. Caroseria era de tip coach, cu două uşi, fabricată din răşini sintetice rezistente la coroziune.