Nici jumătate din voucherele pe rable nu au fost folosite la achiziţionarea de maşini noi. Din cele 160.000 de tichete împărţite, doar 70.000 au fost utilizate pentru cumpărarea a aproximativ 23.000 de maşini noi. Restul au rămas la speculanţi sau la cei care nu mai au bani să-şi cumpere automobile noi.

Odată cu suplimentarea tichetelor pentru programul "Rabla" cu încă 30.000, ministrul mediului şi pădurilor, Laszlo Borbely, a susţinut că dacă deţinătorii bonurilor valorice nu se vor grăbi să le valorifice, preţul acestora va scădea cu cât se va apropia sfârşitul campaniei. Cu cele 200.000 de vouchere, ţinta pe care şi-a propus-o guvernul pentru anul acesta, până în noiembrie, când se termină programul "Rabla", ar trebui să se cumpere în jur de 60.000 de maşini. Ar fi o gură de oxigen pentru piaţa auto.

În 2007 – 19.000, în 2009 – 5.800

După boomul care a avut loc până în 2009, odată cu instalarea crizei economice, piaţa auto a scăzut considerabil. Până acum, situaţia de anul acesta este comparabilă cu cea din 2009, când vânzările auto au înregistrat o scădere de aproape 55%. Dealerii recunosc că lucrurile ar fi fost mai grave dacă nu ar fi fost programul de vouchere cu rable.

Dacă, în 2007, Opel vindea peste 19.000 de maşini, în 2009 a ajuns la 5.846 de automobile, iar acum, aproape de jumătatea anului, au vândut 1.732. Şi în ceea ce priveşte marca Peugeot situaţia e la fel: 13.720 de unităţi vândute în 2007, 3.863 anul trecut.

Din 12 agenţi au rămas doar 4

Anul trecut, din cauza vânzărilor foarte slabe, peste 40 de dealeri din toată ţara au tras obloanele. În luna martie, 2009, Inchape Motors, cel mai mare dealer local al Toyota, anunţa închiderea a două showroomuri din Bucureşti, unul de pe bulevardul Ştefan cel Mare, celălalt din Militari. Reprezentanţii firmei spuneau că toată activitatea urma să se concentreze într-un singur centru, pentru mai multă eficienţă.

Majoritatea dealerilor au început să facă restructurări. La Brady Auto Center, dealer Skoda, din 12 agenţi de vânzări au rămas doar patru. Targetul a rămas neschimbat, au scăzut vânzările, dar sunt şi mai puţini agenţi.

Anunţarea creşterii TVA i-a trimis pe şoferi în showroom

Cristian Preoteasa este director de vânzări la Brady şi crede că cele mai mari probleme de acum încolo le-ar putea avea dealerii din oraşele mai mici: "Cei care au fost prinşi în perioada de pionierat, care au investit când a început criza şi n-au apucat să-şi amortizeze investiţia, dacă nu au picat, probabil o vor face de acum încolo. În oraşele mari mai poţi amortiza prin intermediul serviciilor pe care le oferi, o variantă de Rent a car, o cosmetizare a ofertelor". Anunţarea măririi TVA a crescut numărul de maşini vândute.

După analizele dealerilor, această ştire a fost cel mai bun imbold pentru mulţi dintre români de a-şi cumpăra o maşină înainte de a creşte preţul. "Dacă noi făceam o promoţie cu 4% reducere, un bonus de vreo 400 de euro la o maşină, nu mişca nimic în piaţă. În momentul în care a ajuns vestea că va creşte TVA, au început foarte mulţi să se intereseze de maşini. Dacă în aceeaşi perioadă a anului trecut am vândut 342 de maşini, până acum s-au dat 447 de automobile", precizează directorul Preoteasa.

Mulţi cumpără maşini cu bani cash

Ce pot face dealerii dacă vânzările scad şi mai mult? "Preţurile mi-e greu să cred că mai pot scădea. Industria auto a suportat deja o scădere, încă una probabil ar fi prea mult. Dealerii puternici sunt cei care deţin service-uri de calitate. De fapt, acesta este şi punctul forte, de acolo se pot scoate bani. Iar aici se poate lucra la varietatea de servicii, la calitatea acestora, pentru că maşina are nevoie de întreţinere, iar oamenii vor fi din ce în ce mai mult interesaţi de costurile de servisare", mai crede directorul Preoteasa.

În ultima perioadă au scăzut foarte mult vânzările prin leasing şi mulţi au preferat să-şi cumpere maşini cu bani cash. "Însă, vorbim despre maşini mici – preţul mediu ar fi de 11.000 de euro, iar cu tichete şi celelalte bonusuri ajunge undeva la 9.000-9.500 de euro", mai spune directorul.

Cel mai sumbru scenariu posibil ar fi dacă euro va depăşi pragul de 5 lei. "Partea de curs este mai problematică. Clienţii sunt speriaţi de această perspectivă, inclusiv cei care au luat leasinguri mai vechi şi trebuie să le ducă la capăt".

"Clienţii au pus presiune, ne-au cerut facilităţi din ce în ce mai mari: bonusuri, opţionale gratuite, revizii mai ieftine, discounturi din două cifre. În acest moment, nu mai avem de unde să reducem.",
CRISTIAN PREOTEASA, director de vânzări auto

PIAŢĂ

Cum au evoluat vânzările la maşini