Cum si-a facut IKEA preturile

Cum si-a facut IKEA preturile

Transportul a scumpit produsele, spune compania. Unii pun scorurile ridicate pe seama strategiei de marketing.

Preturile produselor IKEA din Romania sunt comparabile cu acelea practicate in magazinele din intreaga lume, cu toate ca unele accesorii sunt mai ieftine in Baneasa decat in alte tari, iar mobilierul este mai scump in medie cu 10% la noi decat in Vest, noteaza revista „Capital”.

Pentru cei care au intrat deja in magazinul IKEA din Baneasa sau au rasfoit catalogul, lista de preturi pe care o vom afisa nu este o noutate. In comparatie cu celelalte magazine ale grupului suedez din lume, preturile sunt insa pe alocuri diferite.

Oficialii IKEA apreciaza ca diferenta de pret e data de costurile mai ridicate cu transportul. „Avem in Romania aceiasi furnizori ca si in celelalte tari. Preturile difera de la o tara la alta din cauza componentei logistice, dar variatia este de cateva procente”, explica Mihaela Muresan, directorul de marketing al IKEA, citata de „Capital”.

Pe de alta parte, se pare ca mai exista inca o explicatie. Surse din piata de profil au declarat, pentru EVZ, ca nu doar costurile logistice au urcat pretul pentru anumite produse in magazinul din Baneasa. Explicatia ar fi legata mai degraba de o pozitionare diferita in piata.

„Daca ar fi mentinut preturile la fel de jos ca in Occident, IKEA ar fi intrat in Romania pe un segment de piata cu prea putini jucatori. Cu preturi putin mai ridicate, retailerul ataca si „felia” unor jucatori precum Mobexpert sau Elvila. In Statele Unite, pe segmentul de preturi scazute sunt foarte multi jucatori, in timp ce la noi, in afara de mobila din depozite sau cea din hipermarketuri, IKEA nu ar fi avut concurenta”.

Diferente intre magazine

In principiu, datorita volumelor mari, a economiilor la transport si a faptului ca toti clientii sunt obligati sa-si asambleze singuri produsele acasa, conceptul IKEA are la baza o politica de preturi reduse. In aceeasi idee, IKEA nu practica reduceri si oferte promotionale la deschiderea magazinelor, strategie care a fost aplicata si in cazul magazinului din Bucuresti, potrivit Mihaelei Muresan.

Cu toate acestea, preturile la noi sunt mai „piperate” decat in alte tari. Un balansoar Emmabo, de exemplu, costa in Baneasa 95 de lei (28 euro), in timp ce in Franta acelasi produs este 85 de lei (25 de euro). In Austria, balansoarul este putin mai scump - 29 de euro. In cazul bibliotecii Expedit, pretul din Romania este de 299 lei (119 dolari ) fata de 200 de lei (80 de dolari) in SUA.

O masa ca Bjursta din lemn masiv de stejar costa in Romania 790 lei, in Marea Britanie putand sa fie achizitionata cu 741 lei (adica 150 lire sterline), iar in Canada si Statele Unite cu 673 lei (269 de dolari). O canapea Ektorp are la noi pretul de 536 de euro si sub 500 de euro in Vest. Si clasica masuta Lack, creata la sfarsitul anilor ‘70, este mai scumpa in Romania:  39 de lei fata de 32 de lei (13 dolari) in SUA.

La accesorii, situatia este diferita, la noi preturile fiind mai mici. De exemplu, o rama foto din gama Ribba costa in magazinul din Baneasa 5,31 de euro. Acelasi produs costa 5,99 de euro in Spania si 6,32 euro in Suedia.

In Romania, prin franciza

Pe de alta parte, si intre magazinele din Occident sunt diferente mari de preturi, cele mai ieftine magazine fiind cele din Statele Unite si Canada. Cei de la IKEA Romania au incercat sa optimizeze costurile cat mai multor produse, astfel ca, de la tiparirea catalogului si pana la data deschiderii magazinului, 80 de produse au avut pretul mai mic decat cel initial.

Asemenea celorlalte magazine IKEA din lume, si cel din Romania este operat prin sistem de franciza, de firma Moaro Trading, in baza acordului cu Inter IKEA Systems B.V., detinatoarea conceptului „IKEA” si singura care poate acorda dreptul de franciza.

Ne puteți urmări și pe Google News