Cum îşi propun dascălii să ridice notele de la simulări

Cum îşi propun dascălii să ridice notele de la simulări

Când vine vorba de stimularea elevilor care dau Bac-ul, profesorii oscilează între pedeapsă şi compasiune. Unii vor interzicerea Facebookului, alţii recomandă discuţiile cu părinţii.

Dezastrul de la simulările de Bacalaureat şi Evaluare Naţională, organizate la începutul lunii martie, i-a obligat pe dascălii din toată ţara să inventeze metode noi de a-şi ajuta elevii să promoveze adevăratele examene. În afara tradiţionalelor ore de pregătire suplimentară, puţine lucruri mai pot "ridica" notele în "perioada de graţie" de două-trei luni, până la adevăratele examene naţionale. "Testele nu fac minuni" Primul pas către îmbunătăţirea rezultatelor la aceste examene a fost făcut de către Ministerul Educaţiei: publicarea a cinci variante de teste la matematică, pentru clasa a VIII-a. Măsura vine după ce numai 30,4% din elevii care vor absolvi, anul acesta, gimnaziu, au reuşit să ia note peste cinci la proba de matematică a simulării de Evaluare Naţională. Expertul educaţional Ştefan Vlaston crede că ideea nu este rea, dar că nu va produce schimbări spectaculoase: "Reprezintă materie primă pentru elevi şi dascăli, pentru a-şi face o idee despre nivelul de dificultate al subiectelor finale. Nu vor face minuni, mai ales în cazul copiilor care au lacune din anii trecuţi". Altfel stă situaţia la clasele a XI-a şi a XII-a, unde profesorii din fiecare liceu sunt cei care decid cum să-şi motiveze elevii. Singura problemă este că nimic nu mai pare să funcţioneze. "Meditaţii suplimentare s-au făcut şi în ceilalţi ani şi ne-am trezit cu sălile mai mult goale. Tot elevii buni s-au prezentat. Mai util ar fi introducerea unei ore obligatorii de matematică sau română în programa şcolară a celor de clasa a XII-a", crede Andrei Dobre, profesor de matematică la un liceul din Ploieşti. Mai multă carte, mai puţin Facebook O soluţie drastică, dar eficientă, spune acesta, ar fi limitarea timpului petrecut de adolescenţi pe reţelele de socializare, faţă de care au dezvoltat o adevărată dependenţă. "Unii nu se pot abţine nici măcar o oră, stau cu telefonul sub bancă şi intră pe Facebook în timpul orelor", mai spune profesorul. Pe de altă parte, şi comunicare cu părinţii s-a dovedit a fi o strategie utilă în stimularea elevilor de liceu. "Îi responsabilizezi pe tineri, începând cu părinţii lor. La 17-18 ani, copiii trebuie împinşi puţin de la spate şi e nevoie de mult mai mult decât o simplă discuţie. Părintele trebuie să îi ajute să-şi dea seama de cariera pe care vrea să o urmeze, apoi să lucreze împreună pentru a-şi atinge scopul", arată Coralia Barosan, directorul Colegiului Tehnic de Aeronautică "Henri Condă" din Bucureşti. "Limitarea timpului petrecut pe Facebook e unica soluţie de a-şi creşte notele." ANDREI DOBRE, profesor de matematică