Cum a ajuns Albania vedetă turistică

Cum a ajuns Albania vedetă turistică

O ţară cam cât Oltenia se pregăteşte să deschidă două noi aeroporturi internaţionale, pentru a face faţă numărului de turişti. Tour-operatorii au început o promovare asiduuă a acestei destinaţii.

În căutarea destinaţiei anului 2011, cel mai citit ghid turistic din lume a făcut o alegere care a surprins pe toată lumea: Albania. Lonely Planet şi-a motivat opţiunea: mai rar găseşti un loc "în care ai impresia că eşti un personaj al unui roman medieval când tu eşti, de fapt, un turist al secolului XXI".

Ghidurile turistice ale Lonely Planet sunt citite de milioane de turişti vestici, iar 600.000 de persoane din întreaga lume caută constant sfaturi de călătorie pe site-ul lonelyplanet.com.

Şi, din topurile altor publicaţii, rezultă că nu este un simplu moft al Lonely Planet. CNN pune Albania tot în Top 10, pe locul şase, chiar înaintea Japoniei (locul 7) şi Bulgariei (9). Topul alcătuit de CNN a fost consultat on-line de peste 100.000 de cititori.

Trezirea Frumoasei Adormite

Lonely Planet îi spune "Frumoasa din pădurea Adormită care a început să iasă în lume". Albania este o ţară de numai 28.000 de kilometri pătraţi (un pic mai mare decât Oltenia noastră), dar care are parte de oraşe istorice bine conservate, câteva regiuni muntoase şi, cel mai important, litoral la Marea Adriatică şi la cea Ionică.

Cum are o graniţă destul de generoasă cu Grecia, mai "fură" şi câţiva turişti ai vecinilor estici. La sfârşitul lui decembrie 2010, albanezii anunţau că fluxul de călători pe singurul aeroport cu trafic internaţional (Tirana) a depăşit nivelul de 1,5 milioane de călători pe an.

Potrivit contractului încheiat de guvern cu firma germană Hochtief, după depăşirea acestui prag urmează deschiderea de noi aeroporturi pentru traficul internaţional. Albanezii vor schimba statutul aeroportului cu trafic intern de la Kukes şi vor construi unul nou la Saranda. Este tocmai oraşul care i-a impresionat cel mai mult pe cei de la Lonely Planet. Până atunci, compania aeriană Belle Air a introdus două zboruri săptămânale între Stansted (aeroport londonez cu trafic de 20 de milioane de pasageri in 2009) şi Tirana. Până atunci, cum tot mai mulţi europeni căută zboruri spre Albania, compania aeriana Belle Air a introdus două zboruri săptămânale între Stansted (aeroport londonez cu trafic de 20 de milioane de pasageri in 2009) şi Tirana. Debut fără taxe pentru investitori

"Cred că un pas bun făcut de guvern a fost atunci când a decis ca, în primii cinci ani, un investitor în turismul albanez să fie scutit de taxe. După această perioadă, urmează alţi trei ani în care taxa e la jumătate", spune dr. Klodiana Gorica, de la Facultatea de Economie din Tirana.

"Guvernul a primit investitori strategici, sperând că aceştia vor aduce noi tehnologii şi, mai ales, know-how. Acum, o treime din investiţii se realizează în turism", completează dr. Gorica. "Cred că turismul este marea şansă a Albaniei, are un mare potenţial. Dacă în anii ’80 (Albania era stat comunist pe atunci - n.r.) ne vizitau doar vreo 30.000 de străini într-un an, acum sunt vreo 5-6 milioane", adaugă Klodiana Gorica. 3 milioane de turişti în şase luni În primele şase luni ale lui 2010, circa 3 milioane de străini au vizitat Albania, o creştere de 40% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2009.

Pe lângă scutirile de taxe de care a vorbit mai sus, prof. Gorica spune că o măsură tot la fel de bună a fost "păstrarea nivelului taxării la 10%". "Avem încă probleme cu infrastructura, sunt autostrăzi pe hârtie, dar nu şi în realitate. Vom avea însă autostrada spre Kosovo, un pas foarte important, cred eu", argumentează specialista. Când va fi finalizată, autostrada va conecta Albania de Coridorul X, care leagă Salzburg (Austria) de Salonic (Grecia).

Ieftin şi aproape de România

Traian Bădulescu, consultant în turism, explică nuanţat surpriza albaneză: "Touroperatorii mari din Europa caută destinaţii noi, iar acum au găsit Albania. Şi o promovează cum pot, iar rezultatele se văd şi în topul de pe Lonely Planet. Marele avantaj al Albaniei este aşadar noul, ineditul şi litoralul la Adriatică şi Ionică. Unităţile de cazare sunt bine puse la punct, serviciile cresc de la an la an (chiar dacă acum sunt la un nivel mediu), preţurile - excelente. Infrastructura este însă punctul lor slab".

Pentru a intra în Albania ca turist nu este nevoie de viză. Cu paşaportul în mână, se plătesc 10 euro la graniţă. Traseul rutier este fie prin Bulgaria şi Macedonia, fie prin Serbia. Din Bucureşti până la intrarea în Albania sunt aproximativ 800 de kilometri. Pe litoral, preţurile pentru o noapte de cazare pornesc de la 30 de euro.

RECOMANDĂRI ÎN ALBANIA

5 locuri de văzut

Coasta Adriatică – pe lângă plaje, ai parte de delta râului Buna şi de oraşul Shkodra (pe malul estic al lacului cu acelaşi nume); Coasta Ionică – plajele sunt pietroase, dar locul atrage amatorii de surf – valurile ating chiar şi 4 metri. Zona e recomandată înotătorilor iscusiţi – porţiunile cu adâncimi mici ale apei sunt destul de rare şi înguste; Butrint – oraş ilir, la graniţa cu Grecia, cu o istorie de 2.500 de ani, în patrimoniul UNESCO din 1997; Gjirokastra – aflat în sudul Albaniei, oraşul păstrează cel mai bine aspectul unei aşezări otomane. A fost sub stăpânire turcească timp de cinci secole; Saranda – staţiune din sud, unde sezonul estival începe în mai şi se termină târziu în septembrie, Saranda este un centru al minorităţii greceşti din Albania. Mai multe imagini la albaniantourism.com Vezi şi: topul Lonely Planet

Ne puteți urmări și pe Google News