Criza răreşte cursele charter

Criza răreşte cursele charter

În acest an, numărul zborurilor în regim charter va fi cu până la 30% mai mic. Cele mai mari reduceri s-au făcut pentru Tunisia şi Turcia.

Numărul curselor charter va fi anul acesta cu circa 25-30% mai mic faţă de anul trecut, estimează operatorii din turism. Aceştia au început deja să-şi refacă planurile pentru acest sezon şi au redus considerabil din zborurile stabilite iniţial. „S-a optimizat numărul de chartere pe Tunisia cu 40% şi numărul de zboruri spre Turcia cu cel puţin 30% faţă de anul trecut”, afirmă Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

În acelaşi timp însă, a crescut timid numărul zborurilor spre Grecia, prin adăugarea unor noi destinaţii (Santorini şi Insula Kos), iar cursele spre Spania au rămas constante. Efectul crizei se va oglindi în afacerile agenţiilor până la finele lunii aprilie, după ce se vor termina ofertele speciale pentru achiziţionarea pachetelor în regim early-booking, cu mai mult timp înainte de plecare. „În 2009, cel mai bine e ca agenţii să-şi analizeze vânzările şi să plângă pentru că n-au locuri, decât să aibă prea multe”, e de părere Alin Burcea, directorul agenţiei Paralela 45. Ar putea supravieţui doar jumătate din curse   Dacă la începutul anului, agenţiile au anunţat chiar mai multe curse charter faţă de anul trecut, acestea încep treptat să se adapteze vânzărilor. „Agenţiile promovează mereu un număr de zboruri şi destinaţii care nu se confirmă ulterior. În general, rămân cam 60-70% din cursele anunţate, dar anul acesta cred că vom vorbi de numai 50% care vor supravieţui şi chiar vor fi pline”, e de părere Dragoş Răducan, secretar general al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

Primele ajustări au fost deja efectuate: Tunisiana Travel are un singur zbor şi nu două, ca în 2008, Alibaba operează o cursă săptămânală mai puţin faţă de anul trecut, în timp ce agenţia Kusadasi a tăiat complet plecările din oraşele mai mici. „Am redus cu 40% numărul de zboruri faţă de 2008. Deocamdată suntem precauţi, pentru că nu ştim cum vor merge vânzările după finalizarea early-booking-urilor. Anul trecut am avut şi zboruri din oraşe ca Satu Mare sau Craiova, dar am renunţat la ele pentru că nu am avut suficienţi turişti”, declară Hasan Yapici, directorul agenţiei Kusadasi.  LA ADĂPOST Transportul cu autocarul rămâne în top   Excursiile cu autocarul nu vor fi afectate de criză, susţin reprezentanţii ANAT. „Preţurile acestor pachete sunt mai mici, astfel că vor fi o variantă pentru turiştii care vor să economisească”, spune Traian Bădulescu. Potrivit acestuia, numărul călătoriilor cu autocarul va rămâne constant, dacă nu chiar va creşte uşor, în funcţie de evoluţia destinaţiilor preferate ale românilor. Cursele cu autocarul sunt populare pentru zone apropiate, precum Bulgaria, Grecia şi chiar Turcia şi Croaţia.

Cele mai multe excursii sunt organizate în Grecia continentală - spre Paralia Katerini şi Halkidiki. Dintre insule, cea mai accesibilă cu autocarul este Corfu. Pachetele cu autocarul au preţuri ce pornesc de la 150 de euro spre Grecia, în timp ce zborurile costă cel puţin 270 de euro/persoană.

Ne puteți urmări și pe Google News