In timp ce specialistii lui Basescu prevad un deficit urias al bugetului asigurarilor sociale pana in 2013, lui Vosganian "ii da cu plus/" dupa 2010.
Guvernul nu si-a facut deocamdata publica proiectia bugetara pentru anii 2008-2013, pentru a putea fi confruntata cu calculele asupra bugetului facute de Cotroceni.
Insa, cert este ca veniturile pensionarilor vor creste cu 43% incepand cu 1 ianuarie 2008, dupa ce si Traian Basescu, presedintele Romaniei, si-a dat girul, promulgand Legea pensiilor.
Seful statului a declarat ca, la promulgarea acestei legi, a tinut cont si de consensul politic asupra implicatiilor acestui proiect legislativ.
„Fundamentarea BASS 2007-2013”, documentul prezentat miercuri de seful statului, cuprinde prognozele pentru urmatorii sase ani referitoare la numarul de asigurati la Bugetul Asigurarilor Sociale de Stat (BASS), veniturile lunare medii brute ale acestora, contributiile anuale, cheltuielile cu pensiile, precum si numarul de salariati.
Traian Basescu i-a criticat dur pe ministrii care au semnat documentul pe care l-a primit din partea guvernului - Varujan Vosganian, ministrul economiei si finantelor, si Paul Pacuraru, ministrul muncii - din cauza ca era un raspuns politic in locul unei analize economice.
Puse cap la cap, proiectia guvernului cu cea a consilierilor presedintelui prezinta cifre diferite la unii indicatori, cum ar fi bugetul CAS, cu toate ca pentru elaborarea strategiilor s-a pornit, in ambele cazuri, de la prognozele macroeconomice ale Comisiei Nationale de Prognoza (CNP).
In timp ce presedintele tarii sustine ca deficitul bugetului asigurarilor sociale de stat va fi de 7,1 miliarde de euro in 2013 si de 30 de miliarde de euro cumulat in perioada 2008-2013, ministrul finantelor declara ca acest buget va avea deficit doar in anii 2008-2009, in urmatorii ani urmand sa inregistreze excedent.
Potrivit unor surse din MEF, bugetul asigurarilor sociale de stat va fi excedentar in 2013 in cazul in care punctul de pensie va avea o valoare de 37,5% din salariul mediu brut pe economie. In cazul in care se va opta pentru un punct de pensie la nivelul de 45%, bugetul va inregistra un deficit nesemnificativ.
In fapt, premisele macroeconomice ale CNP pot genera cifre diferite in functie de constructia bugetara pe care o au in vedere specialistii cand elaboreaza proiectiile anuale. Astfel, un nivel mai mare sau mai mic al taxelor si impozitelor, al colectarii restantelor de plata sau al veniturilor financiare pe care il au in vedere cei care elaboreaza strategia pot schimba cifrele finale.
Contre Basescu-Vosganian
Traian Basescu, presedintele Romaniei
1. „Deficitul bugetului asigurarilor sociale de stat va fi de 7,1 miliarde de euro in 2013 si de 30 de miliarde de euro cumulat pana in 2013.”
2. „Majorarea pensiilor nu rezolva diferentele de venit dintre pensionari. 80% din cresterea de pensii se concentreaza pe 20% din pensionarii cu venituri mari, iar 20% din crestere se distribuie la 80% din pensionari.”
3. „Documentul guvernului privind majorarea pensiilor are o abordare „diletantista”, iar ministrii care au semnat-o - Paul Pacuraru si Varujan Vosganian - sunt „incompetenti”.”
4. „Cresterea pensiilor poate afecta dezvoltarea Romaniei daca guvernul si parlamentul nu vor reduce cheltuielile publice.”
5. „Riscul cresterii pensiilor este ca deficitul sa fie completat, in fiecare an, cu bani de la infrastructura, educatie si sanatate.”
Varujan Vosganian, ministrul finantelor
1. „Bugetul asigurarilor sociale de stat va avea deficit doar in 2008 si in 2009. Intre anii 2010 si 2013, bugetul va avea excedent.”
2. „Argument „gresit aritmetic”. Va creste mult segmentul pensionarilor cu pensii medii. Pensia medie va fi de 5,6 milioane lei vechi, adica jumatate din crestere va fi sub medie, jumatate peste medie, deci 80% va fi peste media de acum de 3,8 milioane.”
3. „Actualul guvern are o performanta economica remarcabila, iar anul 2006 a fost cel mai bun an economic al Romaniei din toate timpurile.”
4. „Romania are suficiente surse de dezvoltare pentru a acoperi o majorare a pensiilor cu peste 100% in patru ani.”
5. „Vor fi acordati suficienti bani pentru educatie si sanatate. In 2008 va fi alocat 6% din PIB pentru educatie, 0,7% pentru cercetare.”
Divergente de opinie
„Palatele au abordari diferite, niciuna reala”
Diferentele in estimarile celor doua parti vin din modul de abordare, considera analistii economici. Daca executivul prefera sa gandeasca mai mult decat „optimist”, presedintele Traian Basescu a scos la inaintare o abordare „prudenta”.
„Pentru ca programul propus de guvern sa fie sustenabil pe termen lung, va trebui schimbata politica bugetara, care trebuie gandita multianual. Planul executivului este optimist, nu este exclus sa reuseasca, dar sansele sunt mici”, considera analistul Liviu Voinea, de la Grupul de Economie Aplicata.
In acelasi timp, nici estimarea facuta de consilierii de la Cotroceni nu este una total reala. „Nu am calculat inca deficitul pe bugetul de asigurari sociale, dar cifra de 30 de miliarde de euro pentru perioada 2008-2013, anuntata de presedinte, mi se pare una mult prea mare. Scenariul este unul pesimist”, a mai spus Voinea.
Analistul Ilie Serbanescu declara, cu cateva zile in urma, ca majorarea numarului de salariati - solutia invocata de guvern pentru a carpi gaurile bugetare - „este doar o poveste” si ca cea mai importanta sursa de finantare a majorarii pensiilor este cresterea economica de 6,3% in 2008.
Cresterea pensiilor, asa cum a fost votata de parlament, ar putea fi realizata fara impact de proportii asupra economiei, doar daca guvernul va lua in calcul solutii pe care le-a omis pana in prezent. Potrivit lui Voinea, singura metoda care ar acoperi din lipsurile bugetare ar putea fi reducerea cheltuielilor administrative.
„In momentul de fata nu exista un audit al cheltuielilor administrative. In plus din 2009 ar trebui regandita radical politica fiscala. Nu poti sa ai si cele mai mici impozite pe munca, si cele mai mici impozite pentru companii si sa poti sustine un efort de crestere substantiala a pensiilor”, a adaugat acesta. (Mihaela Dinca)
Expertiza
Specialistii Cotroceniului, oamenii lui Stolojan
Pledoaria presedintelui Traian Basescu cu privire la evolutia ingrijoratoare a deficitului bugetului asigurarilor sociale de stat in perioada 2008-2013 s-a bazat pe o analiza recenta a Departamentului Economic de la Palatul Cotroceni.
Potrivit unor surse apropiate Administratiei Prezidentiale, Basescu ar fi cerut aceste date imediat dupa ce parlamentarii au fortat mana guvernului pentru majorarea pensiilor cu aproape 50%.
Desi prezentata abia miercuri seara, prognoza de la Cotroceni a fost facuta cu cateva zile inainte ca seful statului sa-i solicite in scris premierului prezentarea surselor de finantare pentru cresterea pensiilor.
Pentru elaborarea documentului, presedintele a consultat inclusiv o comisie de „cunoscuti specialisti” din afara Palatului Cotroceni, a caror identitate nu va fi insa divulgata, sustin sursele citate.
Printre numele vehiculate in medii apropiate sefului statului se numara insa cel al fostului consilier prezidential pe probleme economice, liderul PLD, Theodor Stolojan. (Anca Simina)
Stand-by
Piatra de incercare - bugetul pe 2008
Intregul razboi politic care se duce in aceasta perioada pe baricadele proiectului de majorare a pensiilor se poate dovedi inutil daca bugetul pentru anul care vine nu va cuprinde modificarile pe care le contine aceasta propunere.
Astfel, reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor care participa la elaborarea bugetului asigurarilor sociale de stat, care cuprinde si bugetul public de pensii, bugetul asigurarilor de sanatate, trebuie sa tina cont de proiectul de lege promulgat, miercuri, de presedintele Traian Basescu.
De altfel, specialistii Ministerului Economiei si Finantelor lucreaza deja de cateva zile, de dimineata pana seara, la elaborarea proiectului bugetului pentru anul urmator. Proiectul de buget pe 2008 va fi prezentat de ministrul economiei si finantelor in fata parlamentului, urmand sa fie aprobat in luna septembrie.