Craciunul pe stil vechi, de la Chisinau pana in Banat

Craciunul pe stil vechi, de la Chisinau pana in Banat

In Romania sunt intre 500.000 si un milion de credinciosi care sarbatoresc Craciunul pe stil vechi.

Numai in judetul Timis, de exemplu, sunt peste 20.000. Cei mai multi se afla in satul Stiuca, localitate care a revenit la viata acum si va rasuna de colinde.

Ucrainenii de aici, o comunitate foarte numeroasa, tin foarte mult la acest obicei si fiecare generatie are "cantarile" ei. Cei mici merg cu casuta sau cu crucea, iar cei mai in varsta cu cetera sau cu zongura, asa cum se poarta prin Maramures.

Si cei de la biserica merg sa colinde, iar toti banii sunt donati pentru sfantul locas.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cadouri la pret redus

Intr-un fel, credinciosii ortodocsi de stil vechi sunt avantajati de faptul ca pot cumpara la preturi mai mici cadourile pe care le vor pune sub pomul de iarna. Explicatia: reducerile pe care le practica magazinele dupa trecerea Revelionului.

Zilele trecute, de exemplu, zeci de ploiesteni s-au inghesuit sa cumpere brazi artificiali la jumatate de pret.

Basarabenii sarbatoresc de doua ori

Milioane de basarabeni se pregatesc de zor pentru a sarbatori Craciunul pe stil vechi. Prin sate, gospodarii taie porcii, iar la oras, magazinele sunt asaltate. In Moldova de peste Prut exista doar cateva sate, in nord si in sud, situate in apropierea granitei cu Romania, in care Craciunul se tine exclusiv pe stil nou.

Cei mai multi insa sarbatoresc pe stil vechi, asa cum ii indeamna Mitropolia Moldovei care apartine de Patriarhia rusa si care are cele mai multe biserici in Basarabia. Totusi, daca Moscova ar da un ordin privind sarbatorirea Craciunului pe stil nou, moldovenii din stanga Prutului cu care am stat de vorba s-ar supune fara probleme.

"In sat la noi, toti sarbatoresc Craciunul pe 7 ianuarie. Dar daca o sa zica biserica, o sa trecem usor la stilul nou. Ca noi si Anul Nou il sarbatorim pe nou, iar Craciunul il facem pe vechi", spune Ana Zlatov din satul Bascalia.

De altfel, sunt destui basarabeni, mai ales orasenii, care au sarbatorit Craciunul pe 25 decembrie, iar maine vor merge doar in ospetie la ceilalti. "La Chisinau sarbatorim pe nou, iar pe vechi mergem la parinti, la tara, care s-au deprins sa tina Craciunul pe vechi", spune Luminita Arsene, care nu scapa insa ocazia sa mai dea o raita prin magazine.

Luminita e convinsa ca e mai normal sa se treaca la sarbatorile pe stil nou. Ea aduce ca argument faptul ca parintii ei sarbatoresc Anul Nou in noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie, cu bucate de frupt, desi, potrivit stilului vechi, atunci ar trebui sa fie post.

"STILISTII"

Biserica Ortodoxa Romana de Rasarit

Biserica Ortodoxa de Stil Vechi, "stilista", cum e denumita popular, s-a infiintat in 1924, odata cu introducerea calendarului gregorian. Din 2003 se numeste Biserica Ortodoxa Romana de Rasarit.

Cei peste 500.000 de credinciosi sarbatoresc Craciunul pe 7 ianuarie si Anul Nou pe 13 ianuarie. Din necunoastere, "stilistii" sunt confundati frecvent cu ortodocsii de rit vechi (lipovenii), o miscare schismatica a Bisericii Ruse, si au fost persecutati pentru ca ar fi fost "rusofili".

Biserica Ortodoxa Romana de Rasarit nu este recunoscuta drept cult, ci doar ca o asociatie religioasa, situatie similara cu a "stilistilor" din Grecia sau Bulgaria.

Arhiepiscop si Mitropolit este IPS Vlasie Mogarzan, secundat de sapte Episcopi. Mitropolia sustine insa ca la slujbe si la viata Bisericii participa peste un milion de crestini. Ea are 130 de preoti de mir si 60 de parohii (fata de numai 36 inainte de decembrie 1989), raspandite pe teritoriul intregii tari.

Din cauza unor probleme canonice si dogmatice, "stilistii" romani sunt organizati in trei biserici distincte: una cu sediul la Slatioara (Suceava), avandu-l ca sef pe IPS Vlasie Mogarzan, una cu sediul la Furceni (Galati), avandu-i ca lideri pe PS Gherontie si Casian, si Biserica Ortodoxa Traditionala din Romania, cu sediul in Bucuresti, sub obladuirea mitropolitului grec IPS Christophoros.

De mentionat ca toti credinciosii basarabeni aflati sub ascultarea Patriarhiei Romane respecta calendarul vechi (iulian), aceasta fiind conditia pe care au pus-o la revenirea in BOR. (Florian Bichir)