Cosmeticele organice câştigă teren în România

Cosmeticele organice câştigă teren în România

LECŢIA DE ECOLOGIE. Primul business online de cosmetice organice împlineşte doi ani, timp în care a crescut odată cu o piaţă care a cunoscut un boom nesperat.

Monica Roşu stă pe un fotoliu de piele din biroul ei, unde se aude încet muzică clasică şi o lumânare organică parfumează camera. Vorbeşte relaxat despre decizia care i-a schimbat total viaţa. După 10 ani de petrochimie, a decis să renunţe şi să înceapă o afacere în domeniul cosmeticelor organice, o idee ce, în 2008, părea riscantă. În Bucureşti mai existau doar două magazine care vindeau produse organice iar publicul de cumpărători era foarte redus. În doi ani, lucrurile s-au schimbat radical. Acum Rangali a evoluat de la un magazin online de cosmetice la un distribuitor pentru celelalte magazine. Numărul lor a crescut vizibil, odată cu interesul clienţilor. Din două motive. Pe de o parte este la modă să foloseşti produse organice, iar pe de altă parte, este mult mai sănătos. Avantaje cosmeticelor organice Cosmeticele organice sunt împărţite în mai multe categorii. Cele care au o parte ingrediente naturale, dar au şi substanţe chimice, ca parabenul, cele care au ingrediente naturale şi cele care sunt certificate ca organice. Avantajele se văd pe piele, care nu va mai fi iritată şi nu va mai suferi, explică Monica Roşu. Pentru a cumpăra un produs organic de calitate trebuie să citiţi eticheta şi să verificaţi certificarea. Există mai multe standarde de certificare, cel mai bun fiind cel dat de Soil Association, care atestă că un produs este organic în proporţie de 95%.  Iar certificarea este dată după monitorizarea atentă a felului în care sunt crescute plantele, cum sunt prelucrate, amestecate şi ambalate. (vezi la finalul articolului lista completă de certificări organice). Produse de import Afacerea Rangali s-a născut din nevoia Monicăi Roşu de a le oferi celor doi copii ai săi o îngrijire sigură, după ce anumite produse convenţionale nu s-au dovedit bune pentru piele. Dar, fiindcă trecerea de la produsele convenţionale la cele organice nu e uşoară, pentru că cele din urmă nu miros la fel de frumos şi nu fac la fel de multă spumă (din lipsa unor substanţe chimice), ea spune că, până să ofere la vânzare un produs, îl testează. Importă mai ales din Marea Britanie pentru că are încredere în certificarea dată de Soil Association, care cere ingrediente organice minimum 95%. Produsele de machiaj sunt aduse din Australia. Mascara, spre exemplu, este pe bază de alge. Monica Roşu povesteşte amuzată cum, timp de trei luni, a lipsit mascara din gama de produse, pentru că algele din care este făcută au fost afectate de poluare. Producătorii au decis că trebuie să aştepte ca o nouă generaţie de alge să apară. „Nu poţi trăi 100% organic, dar măcar cât se poate. Eu zic că unde sunt suprafeţe de aplicare mare, trebuie folosite produse organice. Mă refer la şampon, gel de duş”. Dar nici produsele pentru curăţat casa nu sunt mai sănătoase, în ultima vreme producătorii de organice, aducând pe piaţă şi detergenţi de rufe şi de vase, dar şi produse de curăţenie cu ingrediente organice. Prejudecata despre preţurile organicelor Afacerea Monicăi Roşu, care împlineşte doi ani pe 6 mai, nu a mers ca pe roate de la început. Au existat momente grele, cum ar fi investiţiile în promovare sau explozia pieţei, când cererea din partea magazinelor a depăşit capacitatea de distribuţie a firmei. Dacă la început maşina care umplea depozitul din zona Republica, din Capitală, venea o dată pe lună, acum vine de trei ori pe lună şi este un camion care nu mai poate fi descărcat manual. Managerul vrea să ţină mereu pasul cu tendinţele şi merge la târguri în domeniu şi încearcă orice produs nou pe care vrea să îl importe. Ea se confruntă cu prejudecata că produsele organice ar  fi mai scumpe. Preţul, însă, nu-l depăşeşte pe cel al cosmeticelor convenţionale populare, despre care, Monica Roşu spune că sunt ieftin de produs. „La produsele convenţionale, 20% din preţ reprezintă costuri de marketing”.  Pentru unii clienţi există iluzia că substanţele chimice provenite din petrol pur nu sunt nocive, dar fosta consultantă în chimie o dărâmă. „Din petrol se extrage benzina, apoi motorina, apoi păcura şi  ce rămâne merge la industria cosmetică”. Pe când, în cazul produselor organice, preţul reflectă costurile de producţie. „Este foarte scump să creşti levănţică un an şi să ai grijă să nu o polueze nimeni. Şi cine ştie cum vine vreo ploaie puternică şi ţi-o distruge”. Multe dintre cosmeticele organice sunt făcute manual, ceea ce face ca ele să nu dureze mult în timp. „Fiindcă le lipsesc conservanţii chimici, termenul de valabilitate la unele produse este de trei-şase luni”, spune managerul Rangali, care conchide că mereu le transmite oamenilor să citească cu atenţie eticheta. „Dacă nu înţelegi ce scrie pe etichetă, dacă nu ştii ce sunt acele ingrediente, nu cumpăra”. LISTA NEAGRĂ Citiţi mai jos câteva substanţe chimice des folosite în industria cosmeticelor convenţionale, care sunt nocive.

  • SLS (Sulfat lauril de sodiu) - surfactant anionic, agent de spumare dur, se găseşte în mod frecvent în şampoane, geluri de baie şi duş şi este cunoscut ca iritant al pielii şi ochilor. Poate provoca eczeme. SLS se mai găseşte şi în detergenţi de podele de garaje indutriale, degresanţi de motor şi este folosit şi la teste clinice pentru a provoca iritaţii pielii.
  • Parafina - produs chimic derivat din păcură (reziduu petrolier) care declanşează discolorări şi iritaţii ale pielii. Mai apare şi sub numele de ulei mineral sau parafină lichidă. Frecvent folosit în creme, uleiuri şi produse pentru copii.
  • Ftalaţi - compus chimic care se găseşte în multe produse obişnuite incluzând cosmetice, jucării, linoleum de podea. Se foloseşte pentru a stabiliza parfumuri şi a face materiale plastice flexibile.
  • Paraben - folosit în mai mult de 90% din produsele cosmetice. Parabenii sunt conservanţi care au fost menţionaţi în studii legate de dereglările hormonale, cu posibil impact asupra dezvoltării de cancer, de probleme de fertilitate, afectării dezvoltării fetusului şi copiilor mici. Parabenii au fost găsiţi în tumori localizate la sân (Journal of Applied Toxicology, 2004) şi dau alergii sau dermatite. Pe etichetă poate apărea ca metilparaben, butilparaben, propilparaben, etilparaben.
  • Propilen glicol - acest compus chimic alterează structura pieleii, permiţând altor chimicale să intre mai adânc în epidermă, crescând astfel nivelul celor care ajung în sânge. Provoacă iritaţii precum dermatite şi eczeme. Se găseşte şi în antigelul pentru maşini.
  • Parfum - echivalentul sintetic al uleiul esenţial, este principalul declanşator al dermatitelor şi eczemei. Din cele 5.000 de ingrediente ce pot intra în compoziţia parfumurilor, doar 1.300 sunt testate. (sursa: Monica Roşu, manager Rangali)

TIPURI DE CERTIFICĂRI Cum să vă daţi seama ce fel de produs organic cumpăraţi. Primul pas este să citiţi eticheta şi să vedeţi ce fel de certificare există pe ambalajul produsului.

  • dacă produsul este natural, adică, potrivit legii conţine 1% ingrediente naturale (chiar dacă a suferit un proces chimic pe urmă), poate purta pe ambalaj menţiunea eco sau bio sau natural
  • există organisme de certificare independente care acordă certificări naturale şi organice , fiecare după anumite criterii
  • pentru produsele naturale există două tipuri de certificare : BDIH în Germania şi Cosmebio în Franţa. BDIH certifică numai natural (cere ca materia primă să fie obţinută din plante, din culturi controlate biologic sau sălbatice, fără testare pe animale), Cosmebio certifică  BIO (natural) şi ECO
  • Cosmebio cere ca produsele bio să aibă 95% ingrediente naturale, din care 10% organice din care 95% certificate şi maxim 5% ingrediente sintetice. Pentru produsele ecologice cere 95% ingrediente naturale din care 5% organice, din care 50% certificate, maxim 5% ingrediente sintetice
  • Pentru organic există mai multe organisme de certificare: Ecocert în Franta şi Italia, Soil Association în Marea Britanie, USDA Organic în SUA.
  • Ecocert certifică şi natural şi organic, natural minim 5% ingrediente organice certificate şi ogranic, minim 10% ingrediente organice

  • Soil Association certifică numai organic şi cere 95% ingrediente organice (sursa: Monica Roşu, manager Rangali)

În fiecare vineri, evz.ro vă oferă o lecţie de ecologie.

Ne puteți urmări și pe Google News