Păgubit: "Cum mi-au dispărut banii din depozitul de la Credit Europe Bank"
- Adam Popescu
- 11 august 2010, 16:09
Sunt câteva vești care, pe timp de criză financiară, te pot trimite direct pe patul de spital. Cea adusă ieri la cunoștință mai multor brașoveni, majoritatea în vârstă, e printre cele mai șocante: s-au trezit fără niciun ban în conturile deschise la Credit Europe Bank.
Dumitru Văceanu, fiul uneia dintre păgubite, e printre cei mai tari de inimă, care nu au panicat la aflarea veștii. A trebuit să-și ducă însă mama la Urgențe, după șocul suferit în urma aflării veștii că i s-a "evaporat" contul din bancă.
"Ea are 89 de ani, i s-a făcut rău când a auzit", spune bărbatul, primul dintre cei care a reclamat la OPC problema. "Azi, când m-am dus acolo, la biroul OPC, erau deja vreo 11 persoane, majoritatea în vârstă, cu aceeași problemă. Dar cred că sunt de fapt mult mai mulți", povestește, într-un interviu pentru evz.ro, bărbatul din Brașov.
Citiţi AICI mai multe detalii despre acest caz.
evz.ro: Cum a aflat mama dumneavoastră că i-au dispărut banii din bancă? Dumitru Văceanu: Vineri, mama s-a dus singură la bancă, tocmai pentru că depozitul depus acolo se „maturiza”. Și acolo au început să o paseze de la unul la altul, ba că nu merge tehnica de calcul, ba că nu pot intra în baza de date a celei care s-a ocupat de mama și contul ei – o cheamă parcă Negoiță Otilia, sau ceva de genul - , pentru că persoana este acum în concediu. Au pasat-o foarte ușor, fiind foarte bătrână, are 89 de ani. Apoi, a urmat ziua de luni.
Bănuiți că de vineri cei de acolo au știut c au dispărut banii și nu au spus nimic? Știau, domnule, că ei au mai avut reclamații dinainte.
Luni ce s-a întâmplat? M-a sunat mama și mi-a zis: "Hai cu mine la bancă, că mi-au spus că nu sunt bani în bancă". Asta a înțeles mama. "Hai repede, să vedem".
Eu mă pricep în domeniul bancar și am făcut propria mea investigație, le-am cerut documentele contului și parțial atunci mi-au spus adevărul, că nu se știe cine a jefuit contul, că s-a înaintat o plângere penală la DIICOT.
Eu am revendicat banii. Pe mine nu mă interesează partea penală. Eu am contract între o persoană fizică și bancă, ca atare nimeni nu au dreptul să nu-mi dea banii.
Mi-au zis că nu-mi pot da banii și au început să invoce tot felul de motive, că e anchetă în curs și atunci toate lucrurile se blochează. Azi am revenit cu o cerere de lichidare, am zis să-mi comunice în termen de cinci zile modalitatea de rezolvare a cererii. Evident, cu toți banii returnați.
Mi-a explicat unul din inspectorii OPC că s-au făcut chiar tranzacții cu contul mamei! S-au scos, s-au băgat bani, iar s-au scos. Eu nu mă pricep la contabilitate, dar în principiu am înțeles că manevre obscure s-au tot făcut înainte. Iar eu de-abia luni am aflat! Aveți idee cine a făcut aceste tranzacții, cine a umblat la conturi? De mama mea s-a ocupat tot timpul doamna asta, Otilia. Tot timpul îi spunea "Ești ca și mama mea, cu candelă pe masă. Eu am grijă de dumneata". A avut încredere.
Pe ea o bănuiți? E doar o simplă bănuială. Dar ce mi-a întărit totuși convingerea e faptul că în 6 iulie mama a mai făcut o depunere de 600 de lei și tot ea i-a dat o chitanță pentru valută. Întotdeauna cînd faci o depunere, te duci la un oficial și calculatorul îți face o chitanță. Ei, mamei i-a dat o chitanță scrisă de mână. Cine a făcut asta a văzut că mama e bătrână și poate fi manipulată.
Din ce am observat eu azi – sunt autorul solicitării la OPC – majoritatea celor care au venit cu problema asta erau bătrâni. Până la ora la care a plecat eu, comisarul de la OPC constatase o pagubă de peste 11 miliarde de lei vechi. În euro și lei.
Cât avea mama dumneavoastră în cont? Aproximativ 660 de milioane de lei vechi. A postit să lase ceva la copii. N-a mâncat, nu s-a distrat, nu s-a dus să-și vadă de sănătate.
Am înțeles că a fost nevoie de intervenția ambulanței când a aflat vestea că au dispărut banii... Da, luni a trebuit să chem salvarea. I s-a făcut rău pe seară după explicațiile verbale ale directoarei de la bancă, doamna Ana-Maria Frâncu, în sensul că nu va primi banii, că se va face o cercetare.
A venit acolo și juristul firmei care ne spunea să nu facem nimic, că lucrurile sunt cercetate de DIICOT. S-a intervenit și la șeful OPC să nu mai facă anchetă.
Ce credeți că se va întâmpla de acum încolo? Eu presupun că banca va băga tot felul de strâmbe și codițe, că e vorba de o sumă fabuloasă. Va lungi o cercetare și va invoca tot felul de așa-zise aspecte legale. Din punct de vedere personal nu cred că problema va fi rezolvată cât mai curând.
Banca a invocat că se va întruni board-ul băncii și vor hotărî acolo. Asta e gargară, frecție la picior de lemn. Știți ce se întâmplă? O opinie a unui cetățean din România: dacă ești creditor la bancă și nu plătești, a doua zi vin și te execută. Ei, dacă ești tu cu o problemă, nici nu te bagă în seamă!
Potlogăriile astea nu se întâmplă de ieri, de azi. Cum e posibil să se întâmple asta într-o bancă? Nu ai control intern care să vadă ce și cum, lunar?
Considerați că este vina băncii sau doar a persoanei care a luat banii din conturi?E și vina băncii că nu și-a supravegheat personalul. Clientul n-are nicio vină. El vine cu încrederea că banii îi vor fi gospodăriți cum trebuie. Eu cinci ani am plătit la banca asta ratele mele.
Am fost un plătitor care nu a întârziat niciodată. Și acum să văd ce am văzut... Nu-mi venea să cred! Atâția oameni furați ca-n codru.
Ce credeți că s-ar fi întâmplat dacă nu depuneați reclamația la OPC? Sunt absolut convins că banca ar fi trecut totul cu vederea. Ei nu au avut bunul simț de luni să-mi spună: "Faceți o cerere, o reclamație". Pe mama au lăsat-o vineri să plece fără să-i spună ce să facă. Iar pe alții i-a sfătuit eu azi: "Fraților, faceți reclamație!".
Veți face și dumneavoastră demersuri legale separate de ancheta în curs? Voi deschide o acțiune civilă și eu. Lucrurile nu pot rămâne așa. Dar tare mă îndoiesc că se va rezolva la modul corect. În România corectitudine nu există.