Constanţa, furnizor de platforme petroliere

Constanţa, furnizor de platforme petroliere

Companiile care extrag petrol în Marea Neagră folosesc platformele petroliere şi navele de asistenţă construite de specialişti străini pe şantierul GSP.

În Portul Constanţa Sud- Agigea, departe de privirile curioşilor, funcţionează la foc continuu, un şantier naval nou, care se întinde pe 4 hectare, unde se construiesc platforme petroliere şi nave tehnice care deservesc platformele de foraj marin şi de exploatare din Marea Neagră.

Este vorba despre şantierul companiei Grup Servicii Petroliere (GSP), deţinută de omul de afaceri Gabriel Comănescu, aflat pe locul 9 anul trecut în Top 300 Capital, cu o avere estimată la 700-750 de milioane de euro.

300 de marinari români

GSP a câştigat anul trecut un contract de 269 de milioane de euro cu compania rusească Gazprom, pentru proiectul „Olympia“ din platoul continental rusesc al Mării Negre. Este vorba despre amplasarea a 160 de kilometri de conducte submarine pentru transportul gazelor naturale din Portul Novorosisk la Soci.

Două barje, adevărate uzine plutitoare, şi şase nave de asistenţă, peste 1.000 de specialişti în construcţii petroliere submarine şi peste 300 de marinari români muncesc deja pentru amplasarea conductei care va lega magistrala transsiberiană a Gazprom, prin Marea Neagră, de Portul Soci. „Credem că proiectul va fi finalizat cel târziu la jumătatea lunii iunie, dacă vremea va ţine cu noi“, spune Radu Petrescu, purtător de cuvânt al companiei GSP.

În furnicarul de oameni de pe şantierul de la Constanţa Sud Agigea, fiecare ştie foarte bine ce are de făcut, iar muncitorii sunt supravegheaţi de specialişti din SUA şi Australia, care au lucrat pe platformele petroliere din Orientul Mijlociu, Nigeria, Marea Nordului sau Golful Mexic.

Contracte cu firme din Turcia şi Bulgaria

Flotei GSP din apele ruseşti i se va alătura, de săptămâna viitoare şi barja „Big Foot 1”, întoarsă recent din Turcia, unde timp de două săptămâni a participat la montarea a 7 kilometri de conducte submarine, la 90 metri de adâncime, pentru transportul gazelor naturale spre bazinul de vest al Mării Negre. E vorba despre contractul TPAO, obţinut de GSP în 2009.

Astfel, muncitorii de la şantierul naval de la Constanţa Sud Agigea lucrează la finalizarea unei platforme marine fixe cu o înălţime de 100 metri şi a două ansambluri metalice cu echipamente de foraj, a câte 36 de metri înălţime fiecare. Peste câteva zile, platforma marină va fi transportată în Turcia.

Gazul natural extras cu ajutorul echipamentelor de pe platforma construită la Constanţa va fi pompat în conducta submarină montată deja de echipele GSP Contractul va fi finalizat la sfârşitul verii.

23,5 kilometri de conducte

Un alt proiect la care participă flota GSP vizează platoul continental bulgar al Mării Negre, unde va fi dezvoltat câmpul petrolier Galata. Specialiştii GSP vor instala, la o adâncime de 80 de metri, o conductă de 8,5 kilometri, care va lega platforma Galata de capătul de sondă Karvarna 2, iar o alta, de 15 kilometri, va lega platforma Galata de capătul de sondă Kaliacra 2.

Contractul a fost încheiat cu firma britanică Melrose Resources. Cele trei contracte derulate de GSP în Rusia, Bulgaria şi Turcia, plus cel cu Sterling în platoul românesc al Mării Negre, însumează aproape 500 de milioane de dolari.

ÎN CIFRE

Barjă de 85 de milioane de dolari

Nava Big Foot 1 e ultima barjă lansată la apă, la începutul lunii, în şantierul naval GSP din Portul Constanţa Sud Agigea. Nava are o lungime de 135 de metri (mai mare decât un stadion de fotbal - n.r.), o lăţime de 42 m şi un pescaj maxim de 5,2 m. „Big Foot 1” are cinci punţi, un heliport, două macarale, de 400 de tone şi de 60 de tone, şi a costat în total 85 de milioane de dolari .

Tot din flota GSP face parte şi nava „C-Master”, construită în 2004, care a participat la montarea celor 30 km de conducte Gazprom (inaugurate pe 20 aprilie - n.r.) din magistrala Novorosisk- Soci.

PE MARE

„Răspunderea e foarte mare”

La bordul barjei „Big Foot 1” lucrează peste 200 de specialişti din 10 ţări. „Deocamdată, echipajul care se ocupă de construirea conductelor e multinaţional şi superintendenţii sunt australieni. Pe viitor, după cursurile de specializare, vom folosi şi personal român”, explică Codrean Para, comandantul navei. Muncitorii din Spania, Malaysia, Filipine, Germania sau SUA lucrează la asamblarea pe navă a conductelor, iar totul e coordonat de superintendenţi.

De altfel, lucrările sunt dirijate dintr-o cabină de comandă dotată cu cele mai performante echipamente în domeniu. „Aceşti oameni muncesc în schimburi, 24 ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Unii dintre ei au contracte de 3 luni pe navă şi una acasă, alţii au contracte de o lună cu o lună”, ne explică superintendentul australian James Carol, adăugând că abia aşteaptă să ajungă în Rusia.

După ce-au fost montate pe barjă, conductele vor fi amplasate pe fundul mării de alte echipe GSP, ajutate de scafandri specializaţi în acest domeniu. „Se lucrează în condiţii destul de grele, răspunderea e foarte mare. E un întreg proces tehnologic, se sudează, se verifică şi se întind cu dispozitive speciale pe fundul mării. E greu de explicat în câteva cuvinte”, conchide mecanicul Constantin Roşculeţ.

Ne puteți urmări și pe Google News