Cum Splenda, produsul lor, nu a prins prea bine pe segmentul bauturilor racoritoare fara zahar, amenintarea este si mai mare pentru ca, de doi ani si jumatate, reprezentantii Coca-Cola colaboreaza cu gigantul agricol american, Cargill, pentru a obtine din Stevia un nou indulcitor cu zero calorii. 

Noul indulcitor, botezat Rebiana, va fi folosit doar in bauturile carbogazoase dietetice ale Coca-Cola, intrucat acordul semnat in urma cu doi ani le ofera exclusivitate pentru folosirea produsului in bauturi, in timp ce Cargill va fi singura companie care il va folosi in mancare.

Oficialii Coca-Cola, citati de cotidianul britanic „The Times”, nu au vrut sa dea detalii despre cati bani a cheltuit compania pentru acest proiect, dar au dezvaluit ca producatorul de bauturi este cu ochii pe Stevia de aproape 12 ani.

Dauneaza activitatii sexuale

Producatorii Splend, produsul care face anual 20% din profitul Tate&Lyle, mai au timp insa sa-si revigoreze afacerea, chiar daca profitul este in scadere in ultimii ani. Venirea pe piata americana a extrasului de Stevia ar mai putea dura ani buni din cauza ca, in prezent, Rebiana este interzis in SUA.

Pentru a da lovitura castigatoare, Coca-Cola va trebui sa convinga autoritatile americane ca indulcitorul nu afecteaza ficatul si nici nu cauzeaza impotenta in cazul barbatilor, asa cum arata unele teste. Barbatii din Brazilia, Japonia sau China, tarile unde acest indulcitor este folosit la scara larga, nu s-au plans inca de astfel de probleme. 

Totusi, Administratiei Alimentare din Statele Unite i-a luat peste 20 de ani pentru a da unda verde consumului de Splenda, iar analistii estimeaza ca ceva ani buni va dura si pana cand extractul de Stevia va putea fi folosit de americani. In prezent, Coca-Cola foloseste NutraSweet, un produs rival al Splenda, pentru a-si indulci bauturile acidulate.

Vremuri grele pentru Splenda

Chiar daca ocupa, de departe, locul intai pe piata indulcitorilor artificiali din SUA, vanzarile Splenda  sunt sub asteptarile oficialilor companiei, mai ales in ultima vreme, de cand consumatorii acuza ca indulcitorul lasa un anumit gust „ciudat” in mancare.

Chiar si asa, Splenda a cucerit usor segmentul alimentar, dar nu a reusit sa se atinga de contracte cu producatorii de cola. Potrivit firmei de analiza de piata IRI, Splenda a vandut in 2006 produse de 212 milioane de dolari, doar in State, in comparatie cu rivalul lor, Equal, care a inregistrat vanzari de 48,7 milioane de dolari.

ALTERNATIVE

Rivalii zaharului

> Extractul de Stevia este de 300 de ori mai dulce ca zaharul

> De secole bune, triburile Guarani din Paraguay si din Brazilia folosesc Stevia ca indulcitor pentru ceaiurile medicale

> Ingredientul activ din Stevia a fost extras in 1931, iar de atunci a reusit sa devina un element foarte raspandit in Japonia, unde detine 40% din piata de indulcitori

> Stevia a fost interzis in Statele Unite in 1985, dupa ce un studiu a demonstrat ca extractul din aceasta planta poate dauna ficatului

> Splenda sau Sucralose, de 600 ori mai dulce decat zaharul, a fost aprobata de Administratia Alimentara si a Medicamentelor din Statele Unite, in 1998