Clasificarea universităţilor continuă. Rectorii vor avea mai multă autonomie
- Dan Istratie
- 21 august 2011, 16:57
Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a declarat duminică la Sulina că procesul de clasificare a universităţilor nu s-a încheiat şi consideră că programele de studii vor fi cu adevărat transparente în circa doi ani.
Noua lege a educaţiei "dă putere oamenilor buni din universităţi" şi "este important ca aceştia să aibă capacitatea şi curajul de a prelua puterea", a declarat ministrul Educaţiei, prezent astăzi la cea de-a VI-a ediţie a şcolii de vară "Comunităţi româneşti şi identitate europeană"
Până la inceperea noului an universitar, Ministerul Educaţiei are în plan semnarea tuturor cartelor universitare din toată ţara şi aprobarea Codului studentului.
"Legea educaţiei şi Codul studentului prevăd obligativitatea de a oferi servicii de orientare şi consiliere în carieră pentru studenţi, universităţile primind un punctaj în baza modului în care s-au oferit aceste servicii. Acum sunt evaluate programele de studii. Acest efort va fi unul uriaş şi ne va spune despre orientarea în carieră, numărul de ore, despre cămine şi tot ce ţine de activitatea studenţească. Deocamdată, nu există o ierarhie clară şi cred că va mai dura un an sau doi până când totul va fi ca la carte", a afirmat ministrul Educaţiei, citat de Agerpres.
Procesul de clasificare a universităţilor nu s-a încheiat
Noua legea nu are prevede o ierarhizare a universităţilor, deoarece este imposibil să compari o universitate de arte cu o politehnică, după cum a motivat ministrul. "Ce poţi să faci în schimb este să clasifici universităţile în universităţi centrate pe educaţie, universităţi centrate pe educaţie şi cercetare sau artă şi în universităţi centrate pe cercetare avansată. Acest proces de clasificare a universităţilor este prevăzut de lege, suntem în desfăşurarea procedurilor, dar acum nu există o clasificare aprobată prin ordin de ministru. Mă aştept ca această clasificare să se realizeze în timp util pentru începerea noului an universitar, astfel încât locurile de la master şi doctorat să fie acordate pe o bază reală. Nu mai putem finanţa locuri la master în universităţi care nu pot face acest lucru", a menţionat oficialul guvernamental. Autonomie mai mare pentru rectori Daniel Funeriu a mai subliniat faptul că noua lege a educaţiei oferă o mai mare autonomie universităţilor şi şi-a exprimat convingerea ca aceasta să fie folosită pentru lucruri pozitive.
"Ar trebui să existe o competiţie pentru resursa umană. Dacă aş fi rector, i-aş căuta pe cei mai buni la licenţă şi le-aş oferi pachete atractive pentru master", a menţionat ministrul Educaţiei.
Există bani pentru cercetare, dar sunt prost distribuiţi În 2011 bugetul cercetării a fost cu 43% mai mare decât cel din 2010, susţine ministrul: "Este o percepţie parţial falsă că nu au fost bani pentru cercetare. Au fost, dar au fost prost distribuiţi, din cauză că banii s-au împărţit pe criterii de prietenii. Pentru încurajarea cercetării, este nevoie de o creştere de buget şi de o acordare a fondurilor pe criterii calitative".
În ceea ce priveşte implicarea studenţilor în cercetare, oficialul guvernamental a menţionat că cercetarea ştiinţifică din universităţi va avea un rol preponderent în clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii.
Ministrul Educaţiei a participat duminică la şcoala de vară "Comunităţi româneşti, identitate europeană", organizată de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni şi Agenţia Naţională pentru Tineret şi Sport, la care sunt prezenţi circa 200 de studenţi din afara graniţelor, bursieri ai statului român.