În primăvară, pentru lansarea noului C5, Citroën a ieşit cu o campanie publicitară care a transmis un mesaj pe cât de simplu, pe atât de limpede: proaspătul model – la acea vreme – e, practic, „o maşină germană“.

Luna aceasta, constructorul francez a mers mai departe, odată cu apariţia compactului C4 cu facelift. Graţie colaboră rii cu BMW, cel mai mare producător de autoturisme premium al momentului, Citroën e în fericita poziţie de a introduce pe piaţă versiunea retuşată a reprezentantului său în segmentul C cu două noi motoare pe benzină.

120 şi 150 de cai-putere

Ambele propulsoare au o capacitate de 1.600 centimetri cubi. Unul este normal aspirat, celălalt beneficiază de tehnologie turbo. Primul dezvoltă 120 de cai-putere, al doilea, nu mai puţin de 150.

Pentru a afla cât de bine se comportă noul model franţuzesc cu inimă germană, am participat recent la drivetestul internaţional organizat în apropierea Parisului. După ce am văzut şi condus ambele versiuni de caroserie (hatchback/coupé), respectiv motorizare (1.6 – 120 CP/1.6 – 150 CP), am concluzionat că agregatele montante sub capotă sunt adevăratele vedete ale recent restilizatului C4.
 
Transformările exterioare sunt minore. Există de acum o grilă a radiatorului remodelată (care include un nou set de proiectoare), pentru un aspect mai agresiv şi o capotă cu două nervuri care pleacă din dreptul grupurilor optice şi se termină la baza montanţilor A. La versiunea cu trei uşi (coupé) apar stopuri cu sticlă transparentă.

În habitaclu, modificările sunt încă şi mai dificil de remarcat. Au apărut materiale cu un aspect mai plăcut şi a dispărut display-ul care indica regimul de turaţie al motorului, amplasat deasupra volanului cu butuc fix. Noul turometru digital şi-a găsit loc pe afişajul central, devenind, cu această ocazie, şi foarte greu vizibil – situaţie general valabilă pentru toate informaţiile care pot fi regăsite acolo, cu notabila excepţie a vitezei de deplasare.

Putere şi elasticitate

Noul motor de 1.6 litri şi 150 CP beneficiază de o transmisie manuală precisă cu şase viteze inteligent etajate. Alături de puterea substanţială, un alt mare atu al său este elasticitatea. Cuplul maxim (240 NM) este disponibil de la 1.400 rpm – mai jos chiar decât la versiunea diesel cu aceeaşi capacitate! – şi până la 3.500 rpm. Într-un regim sportiv de exploatare, consumul mediu indicat de computerul de bord nu a depăşit 9 l/100 km, o valoare respectabilă.

La rândul său, propulsorul normal aspirat de 120 CP (conectat la o cutie de viteze manuală cu numai cinci rapoarte) s-a remarcat prin uşurinţa cu care urca în ture, sunetul plăcut şi un consum mediu încă şi mai decent – 8,2 l/100 km.

Ambele motoare se regăsesc în oferta Citroën România, versiunea C4 Coupé 120 CP putând fi achiziţionată la un preţ promoţional: 13.091 euro inclusiv TVA.