Specialistii spun ca spatiile stradale sunt cele mai bune investitii in acest moment pe segmentul comercial al pietei imobiliare.
Cine s-a gandit in urma cu cativa ani sa renunte la apartamentul de la parter pentru a-si deschide un butic de cartier sau pentru a-l inchiria unor firme a facut mutarea norocoasa. Doar in ultimul an, chiriile pentru astfel de spatii in cartierele bucurestene au crescut cu 30%-40%, mai mult chiar decat pe arterele principale, se arata in ultimul raport al companiei imobiliare Regatta.
Motivul: extinderea rapida a retelei bancare si a magazinelor - fie ele farmacii, supermarketuri sau retele de magazine IT - care dupa ce au acoperit zonele centrale migreaza acum catre periferie. Preturile la care se inchiriaza lunar aceste spatii variaza acum intre 20 si 60 de euro pe metrul patrat.
Pe marile artere din Bucuresti, chiriile sunt mult mai piperate, cu circa 150 de euro pe metrul patrat pe Bulevardul Magheru sau pe Bratianu si in jur de 80-100 de euro pe metrul patrat pe Calea Victoriei sau pe Dorobanti.
Cu toate acestea, cresterea din ultimul an a fost de 20% sub nivelul majorarii inregistrate pentru spatiile de la periferie. Chiriile scad insa odata cu departarea de centrul orasului, desi diferentele nu sunt semnificative. Astfel, in zonele semicentrale, asa cum sunt Stefan cel Mare, Calea Mosilor sau Mihai Bravu din Capitala, nu poti ocupa un spatiu comercial fara a plati mai putin de 50 de euro/mp.
Chioscurile - afacere, mallurile - ba
In opinia specialistilor de la Regatta, spatiile stradale sunt in acest moment cele mai cautate in segmentul comercial al pietei imobiliare. „Acest sector a inregistrat o dezvoltare lenta, dar cresteri spectaculoase de preturi, din acest motiv fiind o afacere buna”, a adaugat Godeanu. Din contra, chiriile din centrele comerciale sau din malluri au stagnat si, in unele cazuri, chiar s-au micsorat, cauza fiind oferta bogata din piata.
Iar cresterea nivelului chiriilor nu se opreste aici. „Pentru 2008 estimam mentinerea trendului crescator, insa la o viteza mai lenta”, a declarat Carmen Godeanu, senior real estate broker in Departamentul spatii industriale si comerciale al companiei imobiliare.
In opinia sa, spatiile stra-dale nu vor cunoaste in urmatorii ani o extindere semnificativa ca numar si ca suprafata. „Acestea sunt situate la parterul blocurilor, noile dezvoltari imobiliare neavand in general asemenea spatii”, spune Carmen Godeanu.
Tendinta de piata este ca tot mai multe dintre magazinele de imbracaminte sa se mute din cartiere in malluri si ca tot mai multi ocupanti ai spatiilor comerciale stradale sa devina proprietari pe acele locuri.
Solutie
Rata din banii cheltuiti lunar
Chiria pentru sediu este o cheltuiala pe care o mare parte din IMM-uri o suporta luna de luna. Bancile ofera insa posibilitatea de a transforma aceasta cheltuiala lunara cu chiria intr-o investitie, prin credite ipotecare, noteaza portalul BankingNews. Banca Transilvania, de exemplu, acorda un credit pe maximum 15 ani, fara avans.
In cazul unui credit de 100.000 de euro, contractat pe 15 ani, rata lunara pe care intreprinzatorul ar trebui s-o achite se ridica la aproximativ 1.000 de euro. Efortul financiar este mai mare in primul an, cand rata va fi de 1.600 de euro, cu un comision de 0,5%/luna.
Explicatie
Strainii investesc in blocuri
Dezvoltatorii din Romania vor fi tot mai interesati sa colaboreze cu investitorii straini in vederea finantarii proiectelor, intrucat leasingul imobiliar nu finanteaza proiecte de mari dimensiuni, iar creditele bancare sunt inca scumpe, sustin analistii companiei imobiliare CB Richard Ellis.
Proiectele pentru retail si cele rezidentiale sunt cele mai profitabile, iar piata imobiliara din Romania, in general, va ramane una dintre cele mai cautate din zona. „Ca urmare a scaderii randamentelor si dezvoltarii pietei, fondurile private cu risc redus si fondurile institutionale vor investi tot mai mult pe la noi”.