Fondurile pentru cercetare-inovare-dezvoltare provenite de la bugetul de stat sunt mai usor de obtinut decat cele europene.
Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana a adus pentru firmele romanesti noi posibilitati, dar si noi riscuri, mai ales pentru cele care nu sunt pregatite sa tina piept concurentei.
Costurile pentru certificarea sistemelor de management al calitatii sau al mediului, obtinerea etichetei ecologice pentru produse, dar si lipsa de promovare pe piata inter-nationala sunt piedici in calea suc-cesului companiilor romanesti. O firma „bine informata” cauta tot timpul solutii. Una dintre acestea ar putea fi un ajutor din banii alocati de stat pentru cercetare, dezvoltare si inovare.
Accesul la fondurile puse la bataie de guvern este mult mai facil decat in cazul celor europene, spune consilierul prezidential Andreea Vass.
Oricat de avangardist ar suna, „activitatile de cercetare, dezvoltare si inovare” se refera la lucruri cat se poate de banale, intrate deja in viata cotidiana a firmelor din Uniunea Europeana.
De exemplu, daca o intreprindere vrea sa-si dezvolte un serviciu sau un produs, sa implementeze un soft mai eficient, sa-si inregistreze in strainatate marcile produselor sau chiar sa faca diverse analize si evaluari, are toate sansele ca statul sa suporte o parte sau chiar toate aceste cheltuieli. Cum aceste programe reprezinta, de fapt, ajutoare de stat, suma maxima ce poate fi obtinuta de o firma este de 200.000 de euro.
Pentru ca un IMM sa-si finanteze proiectele de cercetare-inovare prin ajutor de stat, trebuie sa stie mai intai care este programul guvernamental ce i se potriveste cel mai bine.
Obiect de activitate: cercetarea
15 miliarde de lei (4,5 miliarde de euro) vor fi alocati pentru cercetare, dezvoltare si inovare in urmatorii sapte ani - peste 640 de milioane de euro pe an - prin intermediul Planului National de Cercetare, Dezvoltare si Inovare (PNCDI) 2007-2013.
Programul este coordonat de Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica. PNCDI nu este inca aprobat de guvern, acest lucru urmand sa se intample, potrivit presedintelui Autoritatii, Anton Anton, in aproximativ o luna, dupa care se va da startul pentru depunerea proiectelor.
Daca o companie vrea sa-si instruiasca personalul, sa-si innoiasca o activitate cu ajutorul unor specialisti sau sa cerceteze si sa descopere solutii, tehnici sau produse noi, pentru a „musca” dintr-un program al PNCDI, trebuie sa aiba, printre obiectele de activitate, si cercetarea. Nimeni insa nu garanteaza succesul acestui tip de proiecte.
„Nu orice proiect la care vom contribui va avea o rata mare de succes. In cercetare nu poti avea o rata de succes de 100%, deoarece finantarea cercetarii implica riscuri”, ne-a spus Anton Anton, care spera ca rata de succes sa depaseasca 50%. Pentru firmele mici, ajutorul de stat venit pe aceasta cale poate ajunge la 50% din valoarea proiectului.
Mai multi bani, dupa rectificare
Atunci cand o companie vrea sa-si finanteze certificarea calitatii, inregistrarea marcilor, promovarea in strainatate prin participarea la targuri si expozitii, locul unde trebuie sa mearga este Ministerul Economiei si Finantelor. Institutia coordoneaza Programul de promovare a exportului, pentru care guvernul a alocat pentru acest an 25,1 milioane lei (comparativ cu 23,4 milioane lei in 2006), alaturi de Programul de crestere a competitivitatii produselor industriale, care are, in 2007, un buget de 20,9 milioane de lei (35,77 milioane lei anul trecut), potrivit directorului Directiei Generale pentru Promovarea Exportului din minister, Costin Lianu.
Atentie, guvernul nu va aloca bani unei firme care are datorii la stat sau care nu si-a indeplinit angajamentele pe care si le-a asumat in proiecte anterioare.
Daca aplicatia este depusa de un IMM, se deconteaza intre 50% si 100% din costul proiectului. Din cauza numarului mare de cereri venite din partea firmelor, dar si a proiectelor aflate in derulare, guvernantii au ajuns la fundul sacului cu banii alocati pentru acest an. Vestea buna este ca reprezentantii ministerului au cerut mai multi bani pentru cele doua programe prin rectificare bugetara: un plus de 5 milioane de lei pentru targuri, promovarea brandurilor si publicitatea marcilor romanesti, si alte aproape 10 milioane de lei pentru cresterea competitivitatii produselor, ne-a declarat Costin Lianu.
Finantare
Pentru ce proiecte se acorda ajutoare de stat
- proiecte de cercetare-dezvoltare
- studii de fezabilitate
- costurile drepturilor intelectuale industriale
- intreprinderi noi inovative
- organizarea inovarii in servicii
- servicii de consultanta in inovare si de sustinere a inovarii
- contractarea de personal inalt calificat
- clustere (grupare a mai multor firme - n.r. de inovare