Supermarketurile, hipermarketurile și centrele comerciale unde îşi fac cumpărăturile românii sunt în suprafaţă totală de patru ori mai mică, faţă de media europeană. La noi, la sfârşitul anului 2010, erau 64 de metri pătraţi de retail modern la 1.000 de locuitori, în timp ce media europeană este de 238 de metri pătraţi/ mia de locuitori, potrivit unui comunicat al companiei de consultanţă DTZ Echinox.
O analiză a DTZ Echinox din trimestrul al treilea din 2010 estimează că piaţa românească mai poate absorbi 784.000 de metri pătraţi de spaţii moderne de retail până la saturaţie, luând în calcul stocul la zi, veniturile medii ale populaţiei, rata şomajului, nivelul consumului şi statisticile principalelor ţări din regiune.
Dacă în ţările din Europa Centrală şi de Est, cu un salariu mediu net de 618 euro, media stocului la 1.000 locuitori este de 204 metri pătraţi, în România, unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel înregistrat în ţările comparabile, şi nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail va fi înregistrat în momentul atingerii unui nivel de 100 de metri pătraţi la 1.000 locuitori, a declarat Bogdan Sergentu, şef al Departamentului de Evaluare şi Consultanţă al DTZ Echinox.
Compania previzionează o creştere a stocului de centre comerciale noi ce urmează a fi livrate în 2011 şi 2012. Acest fenomen va fi cu precădere simţit în Europa Centrală şi de Est, fiind determinat de o creştere puternică a cheltuielilor de consum şi de actualul deficit de centre comerciale.