CC: "CNSAS se dezvoltase ca o putere judecătorească paralelă"

CC: "CNSAS se dezvoltase ca o putere judecătorească paralelă"

Curtea Constituţională a trimis motivarea în cazul deciziei privind Legea CNSAS. Curtea a constat că, prin legea de organizare şi funcţionare a Consiliului, acesta este tranformat într-o putere judecătoarească paralelă. Curtea Constituţională a decis ieri că legea în baza căreia funcţionează Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii este neconstituţională.

Astfel, Curtea a admis excepţia ridicată în procesul intentat de Dan Voiculescu.

Miliardarul conservator a pus sub semnul întrebării constituţionalitatea a 7 articole din lege. Ele se referă, în principal, la atribuţiile CNSAS care face cercetări şi dă verdicte ca o instanţă de judecată. Judecătorii Curţii au constat că, deşi doar cele 7 articole sunt neconstituţionale, toată legea trebuie să fie declarată neconstituţională.

„Având în vedere că, prin conţinutul lor, dispoziţiile legale contrare Constituţiei, analizate mai sus, sunt inseparabile de întregul sistem normativ al Legii nr. 187/1999, Curtea Constituţională urmează să constate neconstituţionalitatea legii în ansamblul ei, precum şi prevederile art. II şi V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2006”, se arată în motivaţia Curţii Constituţionale.

CNSAS promova răspunderea morală, juridică şi politică

„Curtea observă însă că Legea nr. 187/1999 nu urmăreşte numai scopul de deconspirare, enunţat în preambul, ci promovează şi răspunderea morală, juridică şi politică a persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică comunistă, urmărind îndepărtarea lor din funcţiile enumerate în art. 2 şi împiedicarea lor de a candida pentru alegerea sau numirea în aceste funcţii.

În felul acesta, legea creează premizele unei forme de răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la activitatea serviciilor de informaţii, fără vinovăţie şi fără existenţa unei fapte de încălcare a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale”, mai arată motivaţia Curţii.

Natura juridică a CNSAS interzisă de Constituţie

Judecătorii Curţii consideră că CNSAS şi Colegiul acestui Consiliu se definesc ca o jurisdicţie extraordinară sau ca instanţe extraordinare, instanţe interzise de Constituţia României. Calitatea de instanţă extraordinară este de natură să ducă prejudici de imagine demnităţii şi integrităţii persoanelor.

Judecătorii mai spun că prejudiciile sunt cu atât mai grave cu cât Consiliul poate relua verificările asupra unei persoane oricând consideră că au apărut noi probe. Şi asta pentru că acest organism este singurul care poate stabili dacă un document, o informaţie anume este sau nu probă într-un anume dosar.

Legea CNSAS limitează dreptul la apărare

Curtea constată că legea limitează dreptul la apărare al persoanelor verificate, ia decizii pe care nu le face publice, are posibilitatea de a administra şi aprecia probele care stau la baza unui verdict şi poate da, în aceleaşi cauze verdicte noi contrare celor validate prin deciziile definitive ale instanţelor judecătoreşti.

„Curtea Constituţională constată că, prin toate aceste abateri de la statutul constituţional al justiţiei şi, mai cu seamă, prin confuzia între funcţia de anchetă, cea de judecată şi cea de soluţionare a căilor de atac împotriva propriilor decizii, prin lipsa de contradictorialitate şi publicitate a dezbaterilor, prin limitarea dreptului la apărare al persoanelor verificate, prin liberul arbitru în administrarea şi aprecierea probelor, precum şi prin posibilitatea de a da, în aceleaşi cauze, verdicte noi, contrare celor validate prin deciziile definitive ale instanţelor judecătoreşti, jurisdicţia exercitată de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi de Colegiul Consiliului se defineşte ca o jurisdicţie extraordinară, iar natura juridică a organelor care o exercită este cea a instanţelor extraordinare, interzise de art. 126 alin. (5) din Constituţia României”, susţine Curtea.

Curtea ia apărarea deminitarilor

Curtea declară neconstituţională şi o altă prevedere a legii care spune că mandatului unui deputat sau senator care a făcut fals în declaraţii în privinţa colaborării cu Securitatea trebuie să înceteze. Este cazul fostului deputat liberal Mona Muscă care a fost nevoită să renunţe la calitatea de parlamentar după ce CNSAS i-a dat verdict de colaborare, iar în declaraţia pe proprie răspoundere Mona Muscă spunea că nu a colaborat cu fosta Securitate.

CNSAS încalcă prezumţia de nevinovăţie

Curtea constată, de asemenea, că este neconstituţional art. 221 din Legea nr. 187/1999 prin care se prevede verificarea apartenenţei unor persoane la serviciile de informaţii înainte de anul 1990, indiferent dacă au făcut sau nu au făcut poliţie politică, deoarece instituie premisele unei răspunderi morale şi juridice colective, fără existenţa unei fapte infamante şi fără vinovăţie, încălcând astfel prevederile art. alin.3 din Constituţie şi principiul prezumţiei de onestitate, dedus din concepţia legiuitorului constituant care stă la baza art.23 alin. (11) din legea fundamentală.

Ticu Dumitrescu: Bag mâna în foc că găsim zeci de dosare de procurori şi judecători

Constantin Ticu Dumitrescu a declarat, astăzi, la sediul CNSAS: "Cum să declari neconstituţională o instituţie care funcţionează ?... Noi acum avem 2 milioane de dosare şi bag mâna în foc că găsim zeci de procurori şi judecători, care nu şi-ar mai putea exercita profesia".

"Noi nu dăm verdicte, noi constatăm", a mai spus Ticu Dumitrescu.

Olteanu: Trebuie reglementată urgent situaţia arhivei CNSAS

Preşedintele Camerei Deputaţilor, liberalul Bogdan Olteanu, a precizat că trebuie luate măsuri urgente în ceea ce priveşte arhiva CNSAS, pentru ca aceasta să nu ajungă pe mâini "care pornesc din nişte umeri cu epoleţi".

Olteanu a explicat, într-o intervenţie la BBC, că dacă CCR a decis că întreaga lege este neconstituţională, "atunci legea nu mai există", ca atare "nu mai poate fi modificată în niciun fel, pentru că nu mai există".

"Asta înseamnă că nici instituţia nu mai există, că nici contractele de muncă, arhivele ş.a.m.d. nu mai există şi atunci sigur că trebuie luate în primul rând nişte măsuri urgente legate de arhivă, de personalul de acolo, de buget ş.a.m.d", a comentat preşedintele Camerei Deputaţilor.

Citiţi şi: Securitatea a mai învins o dată!

Ne puteți urmări și pe Google News