Călătorii care au abonament şi au fost nevoiţi să circule cu taxiul sau cu metroul trebuie să primească contravaloarea unei zile neconsumate sau o prelungire a legitimaţiei de călătorie.
Fără să dea de veste, şoferii şi vatmanii Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) i-au lăsat ieri pe bucureşteni fără tramvaie, troleibuze şi autobuze. S-au supărat că nu primesc salarii mărite, prime de vacanţă şi de sărbători, dar şi pentru că vor lideri sindicali mai bătăioşi. Este prima grevă a angajaţilor RATB din ultimii 12 ani.
Protestul spontan, început în zorii zilei, i-a obligat pe bu cureştenii care au abonament RATB să dea bani pe taxi sau la metrou, pentru a ajunge la muncă sau la cumpărături. Efectul a fost imediat: numărul comenzilor la dispeceratele de taxi s-a triplat, iar Metrorex a suplimentat numărul trenurilor pentru a putea prelua călătorii RATB care au fost ne voiţi să folosească subteranul. Mai mult, taximetriştii au scos curse le la licitaţie, după clasicul principiu „cine dă mai mult”.
O veste bună a venit spre seară, dinspre primărie: edilul-şef Sorin Oprescu a anunţat că şoferii RATB încheie protestul.
Fără banii de taxi şi metrou
Călătorii afectaţi de grevă şi din punct de vedere financiar, adică cei care au abonamente pe mijloacele de transport în comun, sunt sfătuiţi să ceară despăgubiri, deşi oficialii de la RATB nu au stabilit dacă le vor acoperi. Reprezentanţii primăriei susţin însă că procedura clasică prevede plata contravalorii zilei pierdute sau pre lungirea cu o zi a abonamentului. Banii daţi pe taxi sau pe metrou nu vor putea fi însă recuperaţi uşor.
„În primul rând, călătorii trebuie să li se adreseze celor de la RATB pentru a recupera ziua pierdută de pe abonament, fie prin acordarea de despăgubiri materiale, fie prin prelungirea abonamentului. Dacă nu se rezolvă cererea, pot depune o plângere şi la noi. Însă, în cazul celor care iau taxiul, aceştia îşi pot recupera banii daţi pe cursă doar în in stanţă, pe baza bonului eliberat de taximetrisul care i-a transportat”, a explicat Constantin Cerbulescu, preşedintele Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor.
Greva spontană a fost ilegală
Vor fi luate măsuri împotriva şoferilor care nu se întorc la muncă şi, în plus, nu vor fi plătiţi pentru ziua de protest, susţinea ieri primarul O prescu. După patru ore, a ieşit pentru a spune că aceştia se vor urca în maşini.
„Angajaţii RATB vor relua lucrul. În urma negocierilor, 89% din doleanţele acestora privesc administrarea propriilor bani. Celor de la RATB nu li se vor tăia nimic din salarii, reducerea aplicată fiind pe fondul orelor suplimentare care nu s-au mai plătit în acelaşi mod”, a explicat Oprescu din faţa camerelor de filmat.
El anunţase anterior că nu s-a pus problema unei creşteri a veniturilor angajaţilor RATB de la 1 aprilie, în condiţiile în care salariul mediu net al acestora este de 2.200 de lei. „În fiecare campanie electorală s-au oferit gratuităţi peste gratuităţi, motiv pentru care salariile nu mai pot fi mărite”, a mai arătat Oprescu.
Renegocierea salariului se afla pe lista de revendicări a protestatarilor adunaţi de miercuri- noapte la Autobaza Titan. În cele două pagini înmânate primarului, angajaţii regiei au mai inclus reducerea orelor de muncă de la opt la şase pentru acelaşi salariu, spor de condiţii grele de muncă de 20% şi primă de vacanţă de 80%. Lista mai cuprinde acordarea sporului de vechime şi plata zilelor de sărbători legale triplă.
Protestatarii mai cer pensionarea la 58 de ani, conform fostei categorii a doua de muncă şi prime de Paşte, Crăciun şi Ziua Transportatorului, de 25% din viitorul salariu. În plus, angajaţii RATB mai vor ca noul salariu negociat să fie indexat cu inflaţia. Ei ameninţă că, dacă revendicările nu le vor fi luate în seamă, vor continua protestul.
Sindicalistul Rădoi a unit RATB-ul cu metroul
Dacă în prima jumătate a zilei, angajaţii RATB şi-au scandat haotic lozincile şi cererile, în jurul orei 13.00, între ei şi-a făcut apariţia liderul sindicatului de la Metrorex, Ion Rădoi. Porţile s-au în chis, oamenii s-au organizat, n-au mai vorbit cu presa şi au aşteptat momentul înfruntării directe cu edilul Capitalei, Sorin Oprescu.
Rădoi - care a obţinut de curând o majorare salarială de 3,7% - a explicat că şoferii au declanşat „de capul lor” protestul spontan, nemulţumiţi de foştii lideri de sindicat. Însă, acum, „ei fac parte, alături de cei de la metrou, din Federaţia de Transport Servicii Publice, pe care am înfiinţat-o în urmă cu o lună şi care are în jur de 40.000 de membri”.
„Ştiu că nu este legal protestul, dar de acum nu mai avem ce face, o să discutăm cu primarul general, să reu şim semnarea protocolului de ma jorare a salariilor, aşa cum s-a stabilit în octombrie”, a adăugat Rădoi. (A contribuit Oana Crăciun)