Emigrantii romani in Spania sau Italia pot crea o piata alternativa pentru produsele romanesti.
Imigrantii polonezi din Marea Britanie au crescut vanzarile la bere in Regat, pentru ca prefera sa bea in puburi marci poloneze comercializate de companii internationale. Au creat chiar o moda printre britanici.
Producatorii romani de bere si produse alimentare au inceput si ei sa se gandeasca la oportunitatile pe care le ofera tari precum Italia sau Spania, unde romanii sunt in numar foarte mare. In curand, pe aceste piete pot intra „branduri romanesti” precum tuica de Pitesti, carnati de Plescoi sau fructe de padure.
Profitul celui de-al doilea producator mondial de bere, SABMiller, a crescut cu 14%, dupa ce lucratorii polonezi din Marea Britanie au consumat echivalentul a 17,6 milioane pits (n.r. - peste 10 milioane litri) si au crescut in ultimele sase luni vanzarile la marcile de bere Tyskie si Lech cu 333%. Profitul brut inregistrat de SABMiller este de 1,4 miliarde lire sterline, potrivit BBC News.
Produsele estice sunt la moda
„In afara de consumul lucratorilor polonezi, un factor important este si faptul ca este la moda sa bei o bautura exotica si se poate vorbi si despre o diversificare a gusturilor noastre”, a spus analistul Abid Rahman pentru „The Independent”. El a explicat ca vesticii se duc in vacante in Europa de Est si cand se intorc acasa doresc sa bea ceea ce au vazut in calatoriile lor.
„Cu toate acestea, nu este o modificare de amploare, din moment ce piata berii a crescut doar cu 1% anul trecut si asta pentru ca a fost anul Cupei Mondiale”, spune Rahman. In Marea Britanie se vinde foarte bine Tyskie, prima bere poloneza ca vanzari (cu 16% cota de piata in Polonia), Pilsner Urquell (bere din Cehia) si marca Ursus, produsa de SABMiller.
In Romania, grupul international mai produce Timisoreana si Stejar si are o cota de piata de 22% asigurata de cele patru fabrici cu o capacitate de peste 3 milioane hectolitri. Impreuna cu multinationalele Interbrew, Braun Union si United Romanian Breweries detin 70% din piata romaneasca.
PLANURI Producatorii romani pregatesc terenul Primele intentii de crestere a exporturilor de produse romanesti au vizat Satele Unite, dar nu a fost o avalansa de cereri pentru ca romanii din SUA s-au obisnuit cu produsele americane, spune Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Exportatorilor si Importatorilor (ANEIR).
„Vom analiza in Consiliul de Export aceasta oportunitate de a stimula piata din Italia si Spania cu preparate din carne, telemea, dar si cu produse pentru europeni precum legumele de camp sau fructele de padure”, spune Ionescu. Valeriu Steriu, director executiv La Dorna, afirma ca in fata magazinelor cu specific romanesc din Bruxelles sunt cozi permanente.
„Problema este ca intrarea produselor romanesti in UE nu se face organizat, dar aceste piete nu mai trebuie neglijate, iar noi ne vom gandi la o strategie”, spune Steriu.
STRATEGIE Palinca bate berea „Pentru bere nu exista atractie ca brand national din partea celor plecati, dar asta s-ar putea intampla daca vom gasi comercianti pentru cele 23 de marci de tuica si palinca inregistrate in UE”, a spus Radu Morariu, vicepresedintele Patronatului din Industria Alcoolului.
Insa, in 2008 vom intra masiv pe aceste piete, crede Morariu. Guvernul da anual, din 2002, 150 milioane euro pentru proiecte de promovare a exportului. Daca la inceput banii erau restituiti 70% la buget, acum exportatorii asteapta inca 20 milioane euro dupa rectificarea bugetara.
Romania importa anual produse alimentare in valoare de 2 miliarde euro si exporta in valoare de 500 de milioane. Vifor Versescu, director al patronatului berarilor autohtoni, crede ca o provocare importanta pentru piata interna va deveni berea bulgareasca. Deocamdata, micii producatori romani exporta doar in Republica Moldova.