Taxa auto a contat în proporţie de 45% la scăderea pieţei auto şi a vânzărilor Dacia, fiind urmată de înăsprirea condiţiilor de creditare şi scumpirea finanţărilor, cu o pondere de 30%, a declarat azi vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.
"Cel mai puternic efect în scăderea pieţei şi a Dacia a fost această taxă auto. Ea a contat în proporţie de 45%, fiind urmată de înăsprirea şi scumpirea creditelor, cu o pondere de 30%. Apoi au fost alţi factori", a afirmat Stroe la o masă rotundă organizată la Primăria din Mioveni pe tema industriei auto.
APIA dă vina tot pe taxa auto
Discuţiile prelungite pe tema taxei auto, importurile de maşini vechi şi alţi factori, precum criza sectorului auto la nivel mondial, au condus la un blocaj al pieţei, cumpărătorii fiind în aşteptare, a declarat preşedintele APIA, Ernest Popovici, pentru Mediafax.
"Toată lumea aşteaptă să vadă ce se întâmplă cu taxa, iar acest lucru, alături de alţi factori deloc de neglijat, cum ar fi criza sectorului auto, au dus la situaţia în care ne aflăm acum, un blocaj al pieţei", a spus preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Popovici a adăugat că efectele din industria auto pe care le provoacă modificarea taxei auto sunt previzibile.
"Situaţia în care suntem acum este destul de clară. Avem Dacia care a reluat producţia luni, dar care a anunţat o nouă întrerupere de producţie. (...) După un sfârşit de an foarte slab pentru maşinile noi, dar exploziv pentru maşinile vechi de import, toate premisele indică o lună ianuarie la fel de slabă pentru piaţa de vehicule noi", a explicat preşedintele APIA.
Mai puţine maşini noi Înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu 8,6% anul trecut, la 285.504 unităţi, în timp ce înregistrările de maşini rulate au urcat cu 151,4%, la un nivel record de 310.885 maşini.
În 2007 au intrat în circulaţie semnificativ mai multe maşini noi (312.533 unităţi) decât rulate (123.622 autoturisme), dar anul trecut cele second-hand au fost cu peste 25.000 de unităţi deasupra modelelor noi, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.
Simultan, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.