Informaţia reiese dintr-un nou studiu în rândul utilizatorilor români de internet, din mediul urban. Studiul este realizat de Starcom MediaVest Group și Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România.

Cercetarea monitorizează comportamentul acelorași 1.479 de oameni înainte și după Black Friday, pentru a oferi o imagine asupra intențiilor, comportamentului de cumpărare și a percepției pe care shopperii online din România o au asupra acestui eveniment.

“Black Friday își pierde din semnificația sa inițială, aceea de vinerea în care comercianții fac cele mai mari reduceri din timpul anului, fiind asociat tot mai mult cu o perioadă de scăderi de prețuri și nu neapărat substanțiale, ce poate ajunge și la câteva săptămâni. Una dintre părerile des întâlnite în rândul respondenților este că nu a existat o reducere semnificativă de preț, că acest Black Friday nu a fost chiar atât de avantajos din punct de vedere financiar”, a declarat Rodica Mihalache, Head of Consumer & Business Insights, Starcom MediaVest Group.

“Studiul a împărțit segmentul utilizatorilor de internet din mediul urban în patru categorii, cel mai mare procent fiind ocupat de Involved Buyers (43%) – cei care au intenționat și au cumpărat de Black Friday. A doua categorie este reprezentată de Black Friday Indifferent (25%) – cei care nu intenționau să cumpere și n-au cumpărat, apoi Lost Buyers (21%) – cei care intenționau să cumpere de Black Friday, dar nu au mai cumpărat. Ultima categorie, Seduced Buyers (10%), cuprinde persoanele care nu intenționau să cumpere inițial, dar în final au achiziționat ceva”, a afirmat Victor Stroe, Planning Director, Leo Burnett România.

În general, românii care fac cumpărături online de Black Friday și le planifică din timp, însă sunt dispuși să își modifice lista în funcție de oferte: 54% dintre cumpărători au pregătită lista cu obiectele pe care doresc să le achiziționeze, dar aceasta se poate modifica în funcție de oferte; 35% dintre cumpărători știu exact cum arată lista lor de cumpărături; numai 11% dintre cumpărători se decid chiar atunci când află de aceste oferte.

Românii care intenționau să cumpere online de Black Friday ar fi fost dispuși să cheltuie mai mult. În final, 26% dintre cumpărătorii online de Black Friday cheltuie mai puțin de 300 lei, deși numai 9% dintre ei estimează acest lucru inițial

47% dintre cumpărători intenționează să plătească pentru cumpărături din economiile pe care le au, 25% economisesc special pentru această perioadă, iar numai 6% dintre români intenționează să își facă un credit special pentru produse de Black Friday.

"Majoritatea celor care intenționează să cumpere cu ocazia Black Friday plănuiesc să se folosească în principal de bani deja existenți, cum ar fi economiile generale sau salariul din luna curentă. Sunt puțini aceia care plănuiesc să contracteze produse financiare special pentru această ocazie. Este interesant de observat însă, că una din patru persoane intervievate își strânge bani sârguincios lună de lună pentru a achiziționa produse online cu ocazia Black Friday", a declarat Andreea Grigoroiu, Consumer Strategist, Starcom MediaVest Group.

După obiectele de uz casnic (în general electrocasnice), românii au cumpărat cel mai mult anul acesta de Black Friday cadouri, acestea fiind singurele produse care rămân constante față de intenția inițială.

Una dintre concluziile importante ale studiului arată că retailerii nu au fructificat la maxim intenția de cumpărare a vizitatorilor lor. Produsele de valoare mare au cea mai mare intenție de cumpărare, dar numai jumătate dintre cumpărătorii care și-au exprimat interesul pentru acestea chiar ajung în faza de cumpărare. Produsele de valoare mică și medie, printre care cărți, jucării, haine sau cosmetice, înregistrează cea mai bună rată de conversie din intenție în achiziție”, a declarat Irina Cărbunescu, Senior Strategic Planner, Leo Burnett România.

Deși plănuiesc să stea până noaptea târziu să prindă primele oferte de Black Friday, cei mai mulți români fac cumpărăturile dimineața, până în prânz. Cei care fac cumpărături online de Black Friday preferă să se informeze de reducerile obiectelor direct de la retaileri. Alte surse de informare susțin direcționarea către website-urile retailerurilor, unde cei interesați pot găsi informații detaliate despre produsele la ofertă.

Aceste concluzii fac parte dintr-un studiu mai amplu, ce conține o măsurare calitativă și una cantitativă înainte de perioada Black Friday, cât și după finalizarea acestei perioade promoționale. Pentru investigarea în amănunt a comportamentului de cumpărare, chestionarele au fost aplicate înainte și după Black Friday pe același eșantion de 1.479 respondenți în ambele măsurări cantitative. Targetul cercetării îl constituie online users din zonele urbane, cu vârste de peste 14 ani.

Te-ar putea interesa și: