Petrom si Martifer au batut palma ieri pentru achizitia unei cantitati de 20.000 de tone de biodiesel, iar compania portugheza Martifer a anuntat ca va construi prima fabrica de biodiesel din Romania, la 60 de kilometri de Bucuresti.
Motorina nu va mai putea fi comercializata de la 1 iulie 2007 daca nu contine biodiesel in proportie de 2%, urmand ca, in 2008, procentul sa fie de 3%, iar din iulie 2009 de 4%.
Potrivit unei hotarari de guvern elaborata de fostul Minister al Economiei si Comertului, nici benzina nu va mai putea fi comercializata daca la 1 iulie 2009 nu contine 2% biodiesel, iar la 1 ianuarie 2010, 4%. Combustibilii comercializati in Romania ar fi trebuit sa contina deja biodiesel, conform angajamentelor asumate in 2005.
La orizontul anului 2020, biodieselul trebuie sa reprezinte 20% din carburantii de pe piata, potrivit directivelor europene. Avantajul energiei biodiesel este ca poate fi obtinut din rapita, floarea-soarelui sau soia si ca reduce cu 90% emisiile poluante de dioxid de carbon si cu 98% pe cele de sulf.
Contractul semnat de Petrom si Prio Combustibil (o divizie a Martifer) se refera la achizitionarea a 20.000 de tone in acest an si de 50.000 de tone in 2008. Petrom spune ca va investi opt milioane euro in rafinariile Arpechim Pitesti si Petrobrazi Ploiesti pentru instalatiile necesare amestecului motorinei cu biodiesel.
In plus, Martifer a anuntat deschiderea unei fabrici care va produce 100.000 de tone biodiesel, la Lehliu Gara. Investitia va fi finalizata pana la sfarsitul primului semestru al acestui an, iar Martifer spune ca va fi in acest fel primul producator de biodiesel din Romania. Compania portugheza va livra biocombustibiliul catre Petrom, urmand ca Petrom sa amestece acest combustibil cu motorina pentru a rezulta motorina ecologica.
Avantajele combustibililor cu biodiesel sunt asigurate si de forma actuala a Codului Fiscal. Astfel, motorina si benzina care contine minimum 2% in volum biomasa sunt taxate cu accize reduse cu pana la 10 euro/tona.
Lukoil si Rompetrol pregatesc investitii
Pana la finalizarea fabricilor proprii de biocombustibil, companiile Lukoil si Rompetrol vor importa biodiesel pentru a se incadra in legislatia aplicabila de la 1 iulie.
Lukoil va cumpara biodiesel din UE pana cand va finaliza fabrica de biocombustibil de la rafinaria Petrotel Ploiesti, iar Rompetrol va achizitiona 2.000 de tone biodiesel lunar pana cand va fi gata fabrica proprie ce va produce 60.000 de tone anual.
Romania a adoptat directiva europeana in 2005, prin hotarare de guvern, asumandu-si obiectivul ca la 1 ianuarie 2007 sa inregistreze o cota de consum de biocarburanti de 2% din totalul celor consumati pe plan national. Cota urma sa creasca la 5,75% in 2010. Din fericire, directiva nu are caracter obligatoriu si nu prevede penalitati.